За четвърта поредна година в България ще се проведе 3-дневният квалификационен курс за преподаватели по английски език Oxford Teachers' Academy (OTA). Един от методистите, обучени специално за провеждане на престижната програма по света, е Тим Уорд. От 6 години той работи съвместно с Oxford University Press, като обучава преподаватели от Европа и Бразилия. Работата му е тясно свързана с проекта Oxford Teachers' Academy. Кариерата на Тим започва като преподавател в гимназия в северна Англия. След това преподава на ученици в начален и гимназиален курс в Унгария, Литва, България и Оман.
Ето и разговоря на репортер на седмичния вестник „Аз Буки" с Тим Уорд.
Г-н Уорд, каква е основната цел на Oxford Teachers Academy?
- Целта на ОТА е да предложи качествена квалификация на учителите. Доста често те нямат възможност да контактуват със свои колеги и след като завършат образованието си, остават изолирани от новостите в областта на преподаване на английски. ОТА дава възможност за сериозно професионално развитие. Програмата се провежда съвместно с Департамента за обучение през целия живот на Оксфордския университет, което означава, че се набляга изключително строго на стандартите, които следва да се покрият. Всичко се прави в практическа помощ на учителите и е насочено към използване на нови идеи в начина на преподаване.
В кои държави сте обучавали учители по програмата ОТА? Обучението в тези държави различно ли е от курсовете, предлагани в България?
- Провеждал съм обучения в Европа и Бразилия. Курсовете в България не се различават по нищо - всички те са разработени според стандартите на университета.
Какви са някои от основните проблеми, с които се сблъскват българските учители и как OTA помага за тяхното разрешаване?
- Смятам, че българските учители са изправени пред следните проблеми: първо, как на практика да се преподава комуникативно? ОТА предлага нови идеи в тази област и възможност за обсъждане с колеги на истинското значение на този тип преподаване; второ, специфичните нужди на определени групи обучаващи се - деца, възрастни, тийнейджъри и т.н. Да вземем за пример децата. Те са много информирани и работата на преподавателя никак не е лесна. Децата между 6 и 12 години изискват специализирани знания от страна на техните учители, а те невинаги са имали възможност за практика по време на първоначалното си обучение. В тази област ОТА предлага теория, практически идеи и възможност за тяхното прилагане. Трето, учителите рядко отделят време за разговори със своите колеги. ОТА набляга на обсъждане, на разискване и обмяна на идеи по конструктивен начин между колегите.
Да обобщя - това е един истински интерактивен курс, който отговаря на нуждите на преподавателите. Освен това участниците в ОТА се чувстват част от едно професионално общество, а това не трябва да се подценява.