Япония се сблъска с острa криза на ориза, която принуди правителството да използва стратегическите си резерви за първи път извън природно бедствие. Цените достигнаха рекордни нива, като 60-килограмов чувал струва над 180 долара, пише FT.
Кризата започна след слабата реколта от 2023 година, която съвпадна с края на дългогодишния дефлационен период в Япония. Ситуацията се влоши от натрупване на запаси от страна на частни лица и преднамерено задържане на стоки от търговци на едро. Така през миналата година оризът в Япония поскъпна двойно и се стабилизира на тези високи нива.
Когато част от държавните резерви бяха пуснати в продажба миналия уикенд се образуваха многочасови опашки пред супермаркетите в цялата страна. Потребителите търсят по-евтини алтернативи, като хляб и нудли, докато рафтовете с ориз остават празни или оскъдно зареждани.
Премиерът Шигеру Ишиба създаде специален комитет за спешна реформа на политиката за ориза и назначи нов министър на земеделието. Ситуацията удря силно по рейтинга на кабинета - от една страна заради огромната значимост на ориза за японците, от друга - заради нелепостта на ситуацията една от водещите световни икономики да има проблем с базов хранителен продукт.
Експертите посочват десетилетията неефективна политика като основна причина за кризата. Програмата за "оставяне настрана" стимулираше фермерите да не отглеждат ориз, за да се повишат цените и да се задоволи селския електорат. Тази политика приключи едва през 2018 година.
Въпреки че броят на работещите фермери е спаднал на под 1% от общото население от 4,4% през 1976 година, те запазват силно политическо влияние благодарение на избирателната система, която отделя голям брой места в парламента за селските райони.
Кризата с ориза ще бъде ключов фактор в предстоящите избори за горната камара през юли. Аналитици очакват правителството да търси баланс между успокояването на потребителите и задоволяването на производителите.
Освобождаването на държавните резерви може да донесе временно облекчение, но експертите смятат, че това няма да реши дългосрочните проблеми на японския пазар на ориз, отбелязва бизнес изданието.