Преходният екип на бъдещия президент на САЩ Доналд Тръмп препоръчва мащабни промени за намаляване на подкрепата за електрически превозни средства (EV) и станции за зареждане. Предвижда се и засилване на мерките, блокиращи автомобили, компоненти и материали за батерии идващи от Китай, според документ, видян от Reuters.
Препоръките, които не са били оповестявани по-рано, идват в момент, когато преходът към електрическите превозни средства в САЩ буксува, а силно субсидираната EV индустрия в Китай продължава да се развива, отчасти поради превъзходната си верига за доставки на батерии. По време на предизборната си кампания Тръмп обеща да облекчи регулациите за автомобилите работещи с изкопаеми горива и да отмени това, което той нарече мандата на президента Джо Байдън за електромобили.
Преходният екип също така препоръчва налагане на мита върху всички материали за батерии в световен мащаб, опит за увеличаване на производството в САЩ и след това договаряне на отделни изключения със съюзниците, показват данни от документа.
Взети заедно, препоръките са рязко отклонение от политиката на администрацията на Байдън, която се стреми да балансира насърчаването на вътрешна верига за доставки на батерии, отделно от Китай, с бърз преход към електрически превозни средства (EV). Планът за преход ще пренасочи парите, които сега текат към изграждането на станции за зареждане и производство на достъпни електромобили, към приоритети на националната отбрана, включително осигуряване на доставки без Китай на батерии и важни минерали за изграждането им.
Предложенията идват от преходния екип на Тръмп, натоварен с изработването на стратегия за бързо прилагане на нови автомобилни политики. Екипът също така призовава за премахване на данъчния кредит от 7500 долара въведен от администрацията на Байдън, за покупки на електромобили от граждани. Посочените политики могат да нанесат удар върху продажбите и производството на EV в САЩ във време, когато много производители на автомобили, включително General Motors, наскоро представиха по-широка гама от електрически предложения на американския пазар.
Намаляването на правителствената подкрепа за електромобили също може да навреди на продажбите на компанията Tesla на Илон Мъск, която доминира на пазара на електромобили в САЩ. Но Мъск, който похарчи над 250 млн. долара за да помогне за избирането на Тръмп, каза, че загубата на субсидии ще навреди повече на конкурентите, отколкото на Tesla.
Екипът по прехода призовава да се върнат всички останали средства от плана на Байдън за 7,5 милиарда долара за изграждане на зарядни станции и пренасочване на парите към обработка на батерии и минерали и "верига за доставки за национална отбрана и критична инфраструктура".