Годишно десетки хиляди тонове токсични съединения затъмняват въздуха и мисленето на българите и децата им. Вероятно заради това животът ни изглежда подтискащо труден. Само за София, количеството на отровните съединения, изхвърляни от автомобилите е хиляди тонове годишно. Познайте кой диша този въздух? Наближава бленуваното членство в ЕС от 1 януари 2007 г., което поставя редица въпроси, свързани с екологията на транспорта. Екологията е скъпа необходимост, а Европа е пословична със строгите си и непрекъснато повишаващи се екостандарти. Родният автопарк, тромаво подтичва на опашката за Европа, в преклонна възраст, далеч от всякакви норми за токсичност. Проблемът е постоянен! Дори и новите коли, след определен пробег пак имат нужда от нов катализатор - в противен случай се превръщат в "обикновени отровители". Всички автомобили, пътуващи към Европа, трябва да отговарят на изискванията. Катализаторът е скъп консуматив, който има ограничен ресурс и този ресурс е пробег от 80-120 хиляди километра, след което смяната е задължителна. Засега, "проблемът" се решава лесно по български - катализаторът се сваля и на негово място се монтира резонатор-гърне, което уж замества катализатора, но няма неговите качества и функции. Новите катализатори струват от сто до неколкостотин евро и явно не са по джоба на повечето собственици на 10-годишна кола. Дори и притежателите на най скъпите возила, не монтират катализатори, ако не напускат границите на страната. Бай Ганьо хитрува, даже когато е на път към Европа. Но идва времето, когато това няма да е лесно и възможно - санкциите вече са предвидени в новите закони. Идва времето, когато служителите на КАТ ще ви поставят в неблагоприятни ситуации. Както вече казахме, животът на един катализатор е около 80-100 хил. километра, но само ако се използва висококачествен безоловен бензин и автомобилът е с двигател в добро техническо състояние. Всяко отклонение в качествата на бензина и на състоянието на автомобила, намалява ресурса на катализатора. А той е скъп консуматив! Кой шофьор днес е сигурен в качеството на зарежданото гориво? Кой производител на горива гарантира, че катализаторът няма да бъде унищожен с поредното зареждане? Кой политик има катализатор против корупция? Но алтернатива има! Две фирми - "ВИТО О3" и "Ем комплект 33" - ще произвеждат и монтират катализаторни елементи за леки и товарни автомобили. Катализаторът е вещество, което има свойството да влияе на дадена химическа реакция без да участва в нея. В изпускателните системи на автомобилите, той катализира превръщането на вредните оловни окиси в безвредни за здравето съединения. Катализаторът ще катализира и мисленето на българина, докато стане европеец. Катализатори за политици не се предлагат. Тандемът от фирми "Вито" и "Ем комплект " са готови да произвеждат катализатори още от 2006 година, което ще спести доста пари на шофьорите. Това ще става във фабрика на фирма "Вито 03" в Костинброд, близо до комбината на "Кока Кола". В момента там се произвеждат стотици модели алуминизирани ауспуси за автомобили и камиони, намиращи радушен прием както на вътрешния пазар, така и в съседките ни Румъния, Югославия, Македония и Гърция. Ауспусите, както виждате на снимката, са лъскави като европейското бъдеще на българина след 2007 година. Катлизаторът е "питка" от материал (алуминиев силикат и ценни метали) опакована в метална обвивка, наподобяваща ауспухово гърне. Питите от алуминиев силикат ще се внасят от чужбина, а металната облицовка от неръждаема стомана ще се произвежда и сглобява в Костинброд. Без катализатор, в Европа не става! Дотогава, ще си стоим в България, докато и тук законът направи невъзможно безнаказаното замърсяване на околната среда. А после? Евро норми Най-високи изисквания към вредните емисии в изгорелите газове има в американския щат Калифорния, име започващо с буквата "К" с която започва и Костинброд. В САЩ се произвеждат и едни от най-висококачествените пити за катализатори, но внос има и от Унгария, където това производство е с традиции, заради наличието на подходящи подземни изкопаеми. В "Ем Компелект" и "Вито" разполагат с ограничен брой унгарски катализатори, които струват от 100-300 лева броя. Проблемите с автобусите и камионите стоят по-сложно. Проучванията показват, че стойността на катализатор за такива автомобили е хиляди евро. Нещата там ще се осъществяват чрез внос и при предварителна поръчка и предплащане. Такава услуга предлага сервиза на "Ем комплект 33" намиращ се в Бояна, на Околовръстния път, където се монтират ауспуси за камиони. 15.04.2006