Стотици тонове негодно за консумация сурово месо са продадени на хранителни компанни в Европа от хитра германска фирма, стана ясно на 1.IX. Това е просто последния в поредицата скандали в германския бизнес. Разследването е по петите на три охранителни компании във връзка с мистериозно изчезнали при транспорт пари.

В автомобилната индустрия мениджърите по доставките на БМВ, Фолксваген, Ауди и ДаймлерКрайслер са обвинени във вземане на подкупи при снабдяване с компоненти. Разследвания по обвинения в корупция се провеждат в Media Markt и в Saturn, две електронни вериги, както и в германските филиали на Ikea и Philips. Говори се за случая с Удо Шнайдер, организатор на спортно спонсорство, подкупил според слуховете мениджърите на производителя на чипове Infineon, за да запази паричния поток от спонсорството.

Изглежда има нещо гнило в германския бизнес. Наистина ли работната етика на следвоенното Wirtschaftswunder, стопанското чудо, отстъпи пред културата на алчността и корупцията? Федералното бюро за борба с престъпността (BKA) и държавните прокурори на места са забелязали, че B2B (business-to-business) корупцията се разраства, докато доскоро главна грижа бяха подкупите на публични личности. Но Петер фон Бломберг от Transparency International Deutschland, германското крило на организацията за борба с корупцията, предупреждава да не се фокусира толкова много върху официалните фигури.

"Оповестеното престъпление е само върха на айсберга", твърди той. Волфганг Шаупенщайнер, главен обвинител по корупция във Франкфурт, е пресметнал, че 95% от икономическите престъпления остават неразкрити, въз основа на което хората заключават, че подкупването си струва парите.

Изглежда компаниите премълчават случаите на корупция, с които се сблъскват: според счетоводната къща KPMG, по-малко от 60% от германските корпоративни администрации завеждат правен иск. Вероятно вземането и даването на подкупи се е увеличило с разрастващата се практика на аутсоурсинг: мениджърите по доставките боравят с все по-крупни суми и с повече контракти от всякога. "Те са като Кръстникът", казва Шаупенщайнер.

Силната конкуренция осъществява натиск върху производители и доставчици да възобновяват договорите си на всяка цена. Доставчиците понякога дават на клиентите си отстъпка - така наречените "икономии по текущата сметка" като гаранция за бъдещ договор. За някои доставчици на компоненти, дистрибутори и търговци на едро, подкупването се е превърнало в система и е част от политиката на бизнеса.

Затрупаният с работа Франкфуртски адвокат нарича себе си "прасе за трюфели", тъй като той издирва от земята престъпленията, но след това разполага с малко ресурси да ги възмезди. И усеща много повече, отколкото "изравя". В повечето случаи се касае за мрежи от влиятелни актьори. Например той е информиран за международна връзка от подставени компании за укриване на данъци, но разпръскване за проследяването й силно ще изтъни екипът му.

"Борбата срещу корупцията в Германия е затруднена от липсата на ресурси, децентрализацията и липсата на корпоративен криминален закон". От документираните през 2004 г.получатели на подкупи четвърт са служители на местната власт и 51 кметове. Върхът на айсберга е доста внушителен - какво да кажем за основите му?