Железопътният оператор Eurostar обяви във вторник своят план за изграждане на образцова гара в Лондон, от която от следващия ноември високоскоростни влакове ще завихрят пътниците към Париж и Брюксел за два часа.

Ръководните лица на Eurostar обявиха, че ще преместят услугите си от Ватерло Интернешънъл в централен Лондон към по-северната обновена транспортна точка Сейнт Панкрас на 14 ноември 2007 г.

Архитектите са били вдъхновени от други проекти за масовия транспорт като летището в Амстердам и гарата в Ню Йорк. Те се надяват хората да ходят до гарата, дори и да нямат намерение да хващат влак.

Според изпълнителния директор на Eurostar, сегашният проект с оглед конкуренцията с евтините самолетни полети е най-важното събитие от прокопаването на Channel Tunnel преди 12 години.

Като се сравни влаковия със самолетния превоз, се установява, че влаковете са много по-точни, а на всичкото отгоре емитират на пътник десет пъти по-малко въглероден диоксид, отколкото самолетите - отбелязват влаковите специалисти.

London and Continental Railways, собственик на Eurostar Ltd, заяви, че високоскоростната линия от Сейнт Панкрас до тунела ще бъде завършена в срок, за общата сума от 5.8 милиарда паунда, а бюджетът за това е още по-голям - 6.15 милиарда паунда.

Времето за пътуване ще бъде съкратено средно с 23 до 25 минути.

Най-бързата връзка между парижката Gare du Nord до Сейнт Панкрас ще трае 2 часа и 15 минути, докато в момента максималната скорост е 2 часа и 40 минути. От Лондон до северния френски град Лил ще се стига за час и 20 минути. До Брюксел пътят от Лондон ще е час и 51 минути.

Построената през 1868 г. от железопътния инженер Уилям Барлоу гара Сейнт Панкрас ще стане европейски еталон, след като новия стайлинг от 21 век бъде съчетан със „сърцевината" от викторианската епоха. „Катедралата на транспорта", както наричат новия проект, ще бъде „изкусно обградена" от магазини, ресторанти и барове.

Станцията ще се гордее с най-дългия бар за шампанско в Европа, в който клиентите ще се наслаждават на гледки на пристигащи и заминаващи високотехнологични влакове на фона на викторианска фасада и кула.

Според очакванията, 45 милиона души ще минават на година през станцията.

Смяната на гаровия център ще стане в нощта на 13 ноември следващата година - за да бъде избегнато възможно недоразумение и транспортен срив. Когато това се случи, вече 80 милиона пътници ще са ползвали старата Ватерло.