„Ценовите удари", които правят някои застрахователни компании, са бумеранг и се превръщат в игра срещу самите тях, особено сега по време на криза. Ако едно застрахователно дружество изплаща нормално щетите, то не би могло да излезе на печалба, щом привлича клиентите си с ценови дъмпинг. Затова се прилага ограничаване на щетите - една практика, към която някои застрахователи се придържат мълчешком. Клиенти с големи щети непрекъснато се оплакват, че не им плащат. И се стига до съд, а това е един голям бизнес, заяви Пламен Ялъмов, изпълнителен директор на ЗАД „Алианц България", коментирайки пазара на автомобилно застраховане у нас в интервю за утрешния брой на в. „Икономически живот". По думите му все още продължава нелоялната конкуренция особено в сектора на „Гражданската отговорност".
Относно шансовете човек да се защити при подобни случаи, Ялъмов казва, че е съдебната практика у нас е добра - делата приключват относително бързо и на клиентите се присъждат нормални суми. А и адвокатите занимаващи се с подобен род дела са вече са достатъчно опитни. Има дори няколко кантори, които се специализират точно в такива дела.
Интересно е, че някои хора в последните месеци не си правят „Гражданска отговорност" но това са хора каращи предимно по третокласните пътища, където не срещат жив контролен орган. Като цяло, едва ли ще се намери такъв човек, който да не иска веднага да застрахова автомобила си. Повечето хора са съвестни и почти веднага си купуват застраховка, пък било то и само „Гражданска отговорност". Колкото до „Каско", собствениците на нови и по-скъпи коли веднага си правят тази застраховка.
Скъпите автомобили със стойност над 50 хил. лв. представляват около 8% от пазара. Но при застраховането им има два съществени проблеми. Първият е дали моделът е от най-крадените коли, защото някои от най-скъпите коли са доста по-желани от други със същата цена. Второ, има модели, дето са по-скъпи и от най-скъпите, но те не се крадат, защото в България от тях има само 2-3 бройки и ако ги откраднеш, просто няма какво да ги правиш.
Трето, за повечето суперлуксозни коли няма и сервиз в България. Например за английските марки „Бентли" или „Астон Мартин" трябва да търсим къде е най-близкият оторизиран сервиз в чужбина. Такива засега има в Гърция, Турция и отскоро в Румъния. И понеже отиваме да ремонтираме в друга държава, разходите, естествено, се вдигат. Затова изчисляваме индивидуално размера на застрахователната премия за тези автомобили, коментира Ялъмов.
Тази седмица ЗАД „Алианц България" представи и една нова застраховка „Каско", различаваща се съществено от стария продукт - много по-гъвкава, защото е разработена на три различни нива. На потребителя се дава право да избере точно онова ниво, което най-много му пасва. Първото ниво е за клиенти, които предполагат, че винаги ще са достатъчно добросъвестни и че винаги ще се снабдяват с протоколи при пътнотранспортно произшествие (ПТП). Не е важно дали те са от КАТ, или са двустранни. На второ ниво към тази опция прибавяме и риск „Пожар". Него сме го отделили като тежест - който не иска, да не си го купува, който иска - да го прибави към застраховката си. Особено важно е третото ниво, с което ние и нашият клиент се съгласяваме, че можем да допуснем ликвидиране на щети без наличието на протокол.
Досега често сме имали спорове с клиенти, които искат ликвидация, но нямат протокол - нито от КАТ, нито доброволен, подписан и от другия участник в ПТП. Затова сега предлагаме една опция: плащаш някаква неголяма сума към „Каско"-то и по този начин си гарантираш в бъдеще ликвидация на щетите и без протокол.
Освен това в продукта са вмъкнати и две допълнителни застраховки по избор. Първата е „Асистънс", която е много евтина - само 20 лв. Тя е можело да бъде включена в цената и клиентите дори да не я забележат, но целта на компанията е била да бъде отделена, за да се знае, че има точно такава опция. Досега много от клиентите на „Алианц" дори не са забелязвали, че в тяхното „Каско" има и „Асистънс".
Втората опция е допълнителна застраховка „Злополука на местата" с три размера - 1000, 5000 или 10 000 лв. на място. На добрите водачи се предлага и друга възможност.
Когато си изберат комбинация от ниво и допълнителни застраховки, а застрахователната премия достига примерно 1000 лв. Тогава от компанията казват: Можем да ви направим още една отстъпка от 20%, но само за добро и безаварийно кормуване. Но ако направите ПТП, ще трябва да доплатите бонуса от 200 лв. Така не се променят условията по застраховката. Затова и рекламата е: добра новина за добрия шофьор.
Относно финансовото състояние на компаният се наблюдава известен спад в приходите предимно от застраховането на нови автомобили, чиито продажби паднаха драстично през последната година. Но понеже имаме и друг портфейл, това не се чувства толкова силно, отбелаза Ялъмов. По отношение на финансовата стабилност дори и малко подобрение в сравнение с миналата година, което показва според Ялъмов, че компанията е на прав път, макар и по време на икономическа криза. Клиентите на „Алианц" са по-малко - спад от около 10 на сто. Миналата година приключихме с добри финансови резултати. „При нас съотношението „резерви към премиен приход" за 2008 г. беше 80%. Т.е. от това, което сме получили, ние сме заделили за резерви почти 80 на сто. И рисковете ни са покрити много добре", обобщава изпълнителният директор на ЗАД "Алианц България". Пред репортер на вестника той признава, че у
нас за разлика от Гърция и Румъния има много кражби на автомобили. Например в Румъния нямало почти никакви автокражби. Освен това в България е много ниска премията по застраховка „Гражданска отговорност". Дори в Румъния тя е 2-3 пъти по-висока от българската - около 150-200 евро. „Нашите са много ниски и трябва да гонят европейските нива", прогнозира Пламен Ялъмов.