„Пощальон ни носи паспорта", четем от първа страница на „Стандарт"
Пощальонът ще звъни на вратата с новия ни паспорт. Това не е филм, а услуга, която ще предлагат МВР и пощите. По този начин ще можем да получаваме също личните карти и шофьорските книжки. Предложението е на шефката на дирекция "Български документи за самоличност" Мария Костадинова. Целта e да се спести висенето по опашки за получаване на готовите талони. "Такава практика вече има в Словения, където документите се изпращат по куриер", обясни за "Стандарт" Костадинова. За удобството гражданите ще заплащат такса, която няма да бъде висока. Услугата ще е само по желание. Ако хората не бъдат открити на домашния си адрес, паспортите ще се връщат в РПУ-то и няма да се предават на роднини. "Идеята е много добра, ще обсъдим с МВР проекта и се надяваме той да се реализира бързо", коментираха от пощите.
Още по темата от „Стандарт"

„Българите най-често плащат подкупи на полицията", разкрива от първата си страница „Дневник"
Съдебната система се възприема от гражданите на България като най-засегната от корупцията, следвана от политическите партии, парламента, администрацията и полицията. В останалите страни от Европейския съюз начело в това отношение са партиите, следвани от държавната администрация, парламента, полицията,  бизнес сектора, религиозните институции.

В Западна Европа съдебната система не е сред проблемните институции на държавата. Тези данни установява за 2010 г. международното изследване "Световен корупционен барометър" на организацията "Прозрачност без граници" (Transparency International), извършено в 86 държави. В България са анкетирани 1000 души с различен социален статус, което прави резултатите национално представителни.

С показател от 1 до 5 (като най-лош) изследването класира възприятието на гражданите за корупцията в техните държави. От 2006 г. насам съдебната система в България заема водещо място според общественото усещане за корупция, като индексът варира между 4.3 и 4.5. През 2004 и 2005 г. най-висок е бил индексът на корупция при митниците - 4.5.

Представата на българите за най-проникнатите от корупция институции се различава от реалния им опит. Запитани на коя от тях им се е налагало да дават подкуп, най-висок е процентът на призналите, че са плащали на полицията, а съдебната система заема третото място.
Още от статията на „Дневник"

„Делата срещу пияните шофьори задръстват съдебната система", информира от първата си страница „Сега"
Съдът и прокуратурата отделят най-много време и енергия за делата за шофиране с над 1.2 промила алкохол в кръвта и за каране без книжка. Близо 30% от делата са такива, става ясно от анализ на дейността на териториалните прокуратури за първите 9 месеца на годината. На практика това са елементарни казуси, по които цялата съдебна система работи в продължение на месеци, а понякога и години.

Делата за тези и други леки престъпления струват скъпо на държавата, пренатоварват съдебната власт и рефлектират незаслужено върху авторитета й, се казва в анализа. И за пореден път се препоръчва тези деяния да се декриминализират и санкциите за тях да се налагат по-бързо и ефективно от специализираните органи.

28.9% от всички прокурорски актове, внесени в съда, са за шофиране след употреба на алкохол и без книжка. За същия период на предишните две години делът е съответно 32.7% и 30.4%. Аналогична е и ситуацията в съдебната фаза - 28% от наказаните са за тези престъпления, при 31.3% и 28.8% за предишните години. Едва 3% от осъдените са получили ефективно наказание, а 17.5% - условно. Най-често се налагат пробация (37.4%) и други по-леки наказания (35.1%).

Едва по 2.2% от тези дела се прилага съкратен процес, който бе въведен в НПК, точно за да ускори тези процеси. За сравнение - съкратеното съдебно следствие се прилага при над 10% от делата за всички останали престъпления, за които законът го позволява. По този ред са наложени общо 4024 наказания. Положителният ефект на бързото приключване на делата в съда, специално при особено тежките престъпления, при сега действащата уредба, все още е за сметка на справедливостта на налаганите наказания, пише в прокурорския анализ.
Още от статията на „Сега"

„Само един „шаран" пред етичната комисия", информира „Монитор"
Само един от 16-те депутати, които избягаха от работа заради фалшива промоция за безплатен телефон Vertu, се появи в комисията по парламентарна етика.

Провинилите се трябваше да бъдат изслушани на вчерашното заседание на комисията, за което настоя лично парламентарната шефка Цецка Цачева. На него обаче се появи само червеният избраник Румен Такоров. Народните представители от ГЕРБ изпратиха в комисията декларацията си от предишния ден, в която се извиниха на избирателите и обещаха да дарят по половин заплата за благотворителност. От  депутатите „шарани" от другите партии нямаше и следа. Още предния ден лидерът на РЗС Яне Янев обяви, че е забранил на своите да се явят на изслушването, за да не се излагат повече.

Председателят на парламента Цецка Цачева ще внесе свой проект за етични правила за поведението на народните представители, обяви сама тя.  Това стана след като дебатът в етичната комисия бе блокиран от синьо-червена коалиция между Димо Гяуров (СДС) и Бойко Великов (БСП). Те гласуваха "въздържал се" за изслушването на провинилите се депутати,  в отсъствието на представители на ГЕРБ и ДПС. Причината била, че първо трябвало да се промени правилника и тогава да има порицания. Депутатите обаче взеха решение да променят правилника за дейността на народните представители, за да им се развържат ръцете да наказват провинили се техни колеги. Те отказаха да откликнат на призива на Цачева поне морално да порицаят полакомилите се за скъпи джиесеми.

Очаквах че ще има дебат, но видяхте, че БСП и СДС са вече една коалиция, не скри разочарованието си шефката на парламента. По думите й заради тези действия тя ще реагира като народен представител с право на инициатива и ще внесе за одобрение в пленарната зала проект за „Правила за етично поведение на народния представител".
Още от статията на „Монитор"

„Държавата изхарчила непредвидено 10 млрд. лв. за последните 10 години", съобщава от първата си страница „Класа"
От 2000 г. досега българските правителства са похарчили 10 млрд. лв. непредвидени разходи. Тези допълнителни харчове не са гласувани от парламента, а са одобрени единствено от управляващите, показва анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ). За периода 2000 - 2009 г. общата сума на допълнително одобрените бюджетни кредити възлиза на 8 млрд. лв. Ако към тези пари трябва да се прибави и ревизията на бюджет 2010, която официално предвиди още 1,15 млрд. лв. допълнителни разходи (а неофициално те ще бъдат повече), сумата набъбва до 10 млрд. лв., сочат данните на института.

Харченето на допълнителни средства е най-голямо през 2007 г. - над 1,4 млрд. лв. Най-скромни са били разходите през 2009 г. - почти 400 млн. лв. В някои години те достигат до 7-8% от консолидираните държавни разходи. По изчисления на икономистите, един на всеки 20 лв., похарчени от държавата, е бил допълнителен разход, т.е непредвиден и съответно негласуван от парламента, но похарчен от управляващите.

Българската държава харчи много и винаги повече от планираното в началото на годината, е един от изводите в анализа. Независимо дали икономиката расте или се свива, дали в хазната постъпват рекордни приходи или постъпленията се сриват заради кризата, българските правителства всяка година решават да похарчат допълнителни средства - такива, които не са предвидили при приемането на държавния бюджет, уточняват експертите. Според тях в повечето случаи допълнителните разходи се гласуват набързо и непрозрачно без какъвто и да е анализ за очаквания ефект. Най-много допълнителни харчове си позволяват правителствата в годините, предхождащи парламентарни избори, но от това страдат данъкоплатците, а ефект - няма. „Дали това се дължи на желанието да се „стимулират" гласоподаватели, или можем да говорим за разходи „като за последно", е въпрос на интерпретация. И в двата случая мотивите за допълнителните харчове са изкривени и са в ущърб на обществото.
Още от статията на „Класа"

„Два месеца след първа копка проекти за "Тракия" били променени", разкрива „Дневник"
За да се ускори строителството на магистрала "Тракия" в резултат на забавянето на отчуждителните процедури и археологически разкопки, мостовете и надлезите в участъка от Стара Загора до Нова Загора са били препроектирани. Това е станало обаче не за сметка на качеството и пестенето на пари, а за да се постигне допълнителен ефект - пътят да стане по-устойчив при земетръс и по-надежден при експлоатация.

Досега Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) отричаше да има препроектиране на магистралата. За промените, направени от АПИ и "Магистрали Трейс", се разбра вчера в парламентарната комисия по регионално развитие.

Депутатът от "Синята коалиция" Любомир Иванов поиска да разбере защо е променено изпълнението на мостовете над реките и надлезите и има ли опасност Европейската комисия да откаже финансирането заради сменените в крачка проекти. Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев, който трябваше да отговаря на въпросите на депутатите, обаче не дойде, а изпрати заместника си Георги Прегьов. Причина за неявяването му не беше посочена.

Препроектирането е допустимо и е направено за сметка на възложителя, като цената и срокът за изпълнение на отсечката остават същите, каза Божидар Йотов, председател на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Още от статията на „Дневник"

„Кабинетът изхарчи "на подпис" извънредно още 85 млн. лв.", информира „Сега"
Правителството продължава да раздава извънредни пари на принципа "кой превари - той завари". След като в сряда кабинетът отпусна допълнителни 4 млн. лв. на ветеринари, църкви, пожарникари и вузове, вчера министрите дадоха благословия на НОИ, Държавния резерв, ДАНС и Софийския университет да изхарчат далеч по-сериозна сума - 85.8 млн. лв. Тъй като няма никакви публично обявени принципи, от които се ръководи предколедната милост на министрите, до края на годината може да се очаква допълнителни пари да получат и други.

Решението на правителството е взето "на подпис", т.е. неприсъствено, уточниха от правителствената пресслужба. Това е възможно най-непрозрачната процедура за взимане на решения от МС и въпреки че би трябвало да се прилага по изключение, тя се превърна в практика при управлението на ГЕРБ.

Най-голямото парче от сумата - 60 млн. лв., ще отиде за попълване на извънредния дефицит на Държавното обществено осигуряване (ДОО), възникнал заради събрани по-малко осигуровки от планираното. 20 млн. лв. се прехвърлят към агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" за купуване на допълнително дизел, така че страната да изпълни евроизискванията за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти.
Още от статията на „Сега"

„Вноските за осигурителен стаж ще се плащат накуп", съобщава „Класа"
Вноските, необходими за купуване на осигурителен стаж, поскъпват и ще се плащат еднократно, без възможност за разсрочване. Това реши вчера парламентът на второ четене на промените на Кодекса за социално осигуряване (КСО).

„В момента, в който има инфлация, в който са ограничени в максимална степен средствата на Националния план за действие по заетостта, като са намалени с близо сто милиона лева и няма онези възможности, които се даваха на хората - всичко това ще доведе до затруднение", коментира депутатът от БСП Емилия Масларова. Тя попита откъде хората ще имат възможност да извадят накуп няколко хиляди лева, за да си купят трудов стаж. Масларова и група депутати предложиха внасянето на осигуровките да става по банков път чрез удръжки от отпуснатата пенсия всеки месец, определена в план за разсрочено плащане. Тя определи изключването на разсроченото плащане като мярка, която е изключително рестриктивна. Масларова коментира още, че за хората, родени след 1960 година, купуването на една година осигурителен стаж, се увеличава с близо 90 лева. Поскъпването на вноските за купуване на стажа идват от увеличаването на осигурителната вноска с 1,8% от следващата година. С промените в КСО сумата, която трябва да бъде внесена за годините на следване на висше образование, може да достигне до 5000 лева и ще трябва да бъде платена еднократно. Времето на обучение ще се счита за осигурителен стаж, ако бъдат внесени осигурителните вноски, изчислени върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица. Според депутата от ДПС Хасан Адемов хората, които са завършили висше образование, са цветът на нацията и са дали на обществото много. „Помислете още веднъж кого наказваме", обясни той.

Депутатът от ГЕРБ Стефан Господинов съобщи, че НОИ и Държавното обществено осигуряване не са кредитни институции, което не позволява разсрочване на вноските във времето. С приетите промени се предвижда от догодина да отпадне и точковата система.
Още от статията на „Класа"

„Имотните сделки живнаха с 10 на сто", съобщава „Монитор"
Една десета повече са реализираните сделки с имоти през годината спрямо 2009 г. Това се казва в анализ на „Бългериан пропертис". Въпреки нарасналия брой покупко-продажби спадът в цените на имотите на база реализирани сделки също забави темп и се очертава да бъде около 10% на годишна база, като този процент варира за различните пазарни сегменти и се движи между 2% и 15%. При офертите поевтиняването е по-малко - само 5 процента.

Елитните имоти през тази година запазиха цените си на стабилните нива от 2009 г. През 2010 г. реално завърши цикълът на сегментация на пазара и луксозните имоти се оформиха като отделен инвестиционен инструмент, който няма да бъде податлив на общите тенденции и особено на краткосрочните му колебания. Очакванията ни са, че освен българските инвеститори на този пазар ще стъпят и чуждестранни купувачи.

Според брокерите от „Бългериан пропертис" друга основна тенденция на пазара през изтичащата година е по-голямата динамика на пазара на градски имоти в София и активизация и в другите големи градове. На фона на активността в столицата обаче пазарът в другите областни градове е доста по-ограничен, а в малките градове перспективите все още не са много добри.

През последната година има ръст от 20% в продажбите на ваканционни имоти по морето, но няма промяна в ценовите нива и предпочитанията на купувачите спрямо 2009 г. и първите месеци на 2010 г., се казва в анализа.

Продължава да има засилен интересът към ваканционни апартаменти на ниски цени и се забелязва силен спад в търсенето на селски имоти което води ново поевтиняване.
Още от статията на „Монитор"

„Пълна промяна на летището", обещава в интервю за „Стандарт" Асен Танчев, главен изпълнителен директор на Летище София
Зимата е предизвикателство за едно летище. Има ли  опасност снегът да ви изненада?
- Не. Имаме необходимата техника и препарати за обработване на  пистата, за да не замръзва. Имаме с какво да излезем срещу снега. Имаме практика  снегът да се чисти в оперативен порядък, без да се затваря летището. Имаме и нов  автомобил за проверка на спирачния ефект. Той е с пето колело, което се спуска.  Скоростта на измерване на спирачния ефект е близка до тази на кацане на  самолета. Така пилотите получават реална информация какво е състоянието на  полосата.

Проверката на НАП на паркинга показа, че част от оборота не  се отчита. Какви мерки предприемате това да не се случва?
- Когато поех летище София, бях удивен от това, което заварих.  Открих, че има драстично намаление с 27% на приходите от паркингите през тази  спрямо 2009 г. И то при положение, че сега пътникопотокът бие 2008 г. - 3,326  млн. души очакваме до края на годината да бъдат обслужени от Летище София. Имаше  нещо нелогично и затова разпоредих проверки още преди да дойдат от НАП.

Когато видях резултатите, наредих хората, които отговарят пряко  за паркингите, да вземат мерки. Освободих началника на отдел "Паркинги" заради  липса на всякакъв контрол. В момента автоматът за плащане на паркинга в залата  на Терминал 2 работи. Възложил съм поръчка за още 2 автомата и ще се плаща само  на тях. Дори да се развали единият, другите два ще работят. Счетоводството ще  вижда в реално време онлайн какво става на паркинга. Вече е готово и  техническото задание за поръчката на автоматизирана система за паркинга на  Терминал 1. Там старата система буквално е ликвидирана. Грубо е да кажа, че е  направено умишлено, но там само се вдига и сваля бариерата. Искам системата на  Терминал 1 да бъде съвместима с тази на Терминал 2. Цялата информация и плащания  от двата терминала ще излиза в счетоводството и в НАП. Това е начинът да се  пресекат посегателствата.

Вярно ли е, че паркингите ще се дадат на концесия?
- Не виждам причина да се концесионират паркингите. С  предприетите действия искам да се увеличат приходите от тях и в летището да  влизат нормални средства от ползването им. На път сме да го постигнем. Но аз не  съм човекът, който може да каже нещо за концесиите. Те се решават на много  високо ниво.

Подобрихте ли обслужването на пътниците, каквато цел си  поставихте, когато поехте ръководството на летище София?
- 40-те машини за напитки и закуски вече работят - 27 на  Терминал 2 и 13 на Терминал 1. Доволни са служителите на летището, на  авиокомпаниите, пътниците и посрещачите. Имаше спор дали да поставяме или не  такива машини. Според мен това трябваше да се случи. Прави впечатление, че от  това не падна оборотът на другите кафенета. Виждам, че има хора в тях.
Още от интервюто на „Стандарт"