Да се чуеш с него по телефона не е проблем, но да си организираш среща е малко сложно. Освен ако случайно не успееш да го „засечеш" в някоя от точките в държавата, където има обекти за работа.

Така стоят нещата с инж. Деян Кирязов, собственик на „Аквамат 2000", една от динамично развиващите се компании за напояване в България. Създава фирмата преди осем години, заедно с тогавашния си съдружник Георги Николов.

Бяхме още студенти, когато започнахме и малко на шега тръгнахме - разказва Деян, който сега е управител на компанията. Дружеството е специализирано в напояване на зелени площи, спортни терени, оранжерии и земеделски площи, обществени места, промишлени райони и въвежда модерните световни тенденции за автоматизиране и централизирано управление на напояването.

Преди осем години Деян Кирязов решава да стартира собствена фирма за модерно напояване. Преди шест става инициатор на идеята за „Зелена община" и очаква разцвет в сектора

От дистанцията на времето предприемачът отчита как пазарът се е развил, напредва и тепърва ще расте. Както по отношение на озеленяването, така и на напоителните системи. Преди да регистрира собствена фирма, работи като проектант в „Полимекс". Още там осъзнава, че теорията и практиката са две паралелни реалности.

„Полимекс" не се оказва по вкуса му, тъй като акцентът пада върху търговската част. Така Деян решава да се отдели и да направи собствен бизнес, в който да прилага техническите си умения.

Всяко начало е трудно, особено в т. нар. нови бизнеси, какъвто допреди няколко години се явява внедряването на съвременни системи за напояване. Когато започват, Деян и Георги работят с доста ограничен кръг от възложители - някои инвеститори в селското стопанство и хотелиери.

„Куриозното е, че и досега на различни форуми на дистрибутори в Европа или някъде другаде по света, когато чуждестранните колеги ни попитат с каква дейност сме ангажирани, ние отвръщаме - проектиране, изпълнение, търговия с наши дистрибутори, внос, представяне на търговска марка и брандиране. В общи линии, правим всичко", разказва Кирязов.

Да си фирма оркестър
е малко странно за чуждестранните компании. Защото в техните разбирания подобен подход се прилага или от много големи компании, или от съвсем дребни фирми. „В държавите с развита икономика пазарната логика е по-различна. Там е резонно да има представител на марката, дори да не е голям вносител.

Но да разработва пазара. Също така трябва да има човек, който внася на едро и съответно да разпродава на по-малки складове, а оттам продукцията да се пласира към монтажниците. Те от своя страна осъществяват контакти и изпълняват поръчките на клиентите. Отделно е работата по проекта и евентуално - консултирането. А съвсем друга история - изпълнението на одиторските функции. 

Ние самите неотдавна взехме сертификат и вече сме признати одитори към европейската и американската асоциация за напояване", описва предприемачът.

Реалностите в България обаче са други и собствениците и управителите на фирмите са принудени да прилагат едва ли не авангардни правила, за да се утвърдят на пазара. Нещо повече, дори да провеждат своеобразно ограмотяване сред немалко от възложителите.

Тъй като значителна част от българските инвеститори продължават да не осъзнават как озеленяването, напояването и поддръжката на цялата зелена системата изискват определен минимум от капиталовложения. За да се изпълни обектът на ниво и да не се стига до онагледяване на британската поговорка, че евтиното всъщност излиза скъпо.

Изключения сред възложителите естествено има, но засега те са малцинство. Най-често това са или фирми, работещи по европейски правила, а често и с европейски пари, или общини. Случайно или не, именно с местната власт фирмата на Деян успява да намери много пресечни точки.

Инициативата „Зелена община" се ражда преди около шест години. Тя е обсъдена и реализирана от представителите на „Аквамат 2000" и партньорите им Irritrol Systems Europe. Целта е да се помогне на местната власт да започне да мисли за устойчивото развитие на населените места. Да се обновят старите и да създадат нови зелени системи.

На ежегодно провеждани семинари „Аквамат 2000" запознава представители на общините с новостите и със световните тенденции в изграждането, благоустройството и поддръжката на паркове и градини.

„Особено внимание отделяме на енерго- и водоспестяващите технологии. Обсъждаме въпросите за правилното проектиране, изграждане и прилагане на напоителните системи и парковете като цяло. Представителите на общините споделят опита си и съвместно с тях търсим решения за изчистване на възникнали проблеми в процеса на експлоатация на зелените им системи", обобщава Кирязов.

Програмата „Зелена община" представя решения за цялостно проектиране на паркове и градини. Стимулира се изготвянето на проекти за зелените системи и се предлагат варианти за финансиране от европейските фондове. Канят се също чуждестранни консултанти и лектори, които да споделят опита и прилаганите от тях практики с българската местна власт.

От около три години инициативата включва и конкурсна част. Идеята е по този начин общините да бъдат поощрени да внедряват модерни енергоспестяващи технологии в напояването. 

За ежегодно присъжданата награда „Зелена община" се номинират представители на местната власт, които са успели да разработят ефективно работещи проекти за автоматизирано напояване на зелените площи. 

Предприемачът признава, че тази инициатива не е „малко на шега", както казва за старта на фирмата си. Някои залагат на голф, други на зелена градска среда. Въпрос на приоритети. Защото освен популяризиране на относително новия бизнес за България, „Зелената община" е форма и за разширяване на периметъра на действие на собствената компания на Деян Кирязов.