От Apple Inc. до General Motors Co., корпоративна Америка се готви за десетки милиарди долари щети от търговската война на Тръмп - и това е преди повечето засегнати стоки да са стигнали на пазара.
Сред американските компании, които са разкрили финансови прогнози досега, GM очаква удар от 5 милиарда долара тази година, докато Apple очаква 900 милиона долара по-високи разходи през текущото тримесечие. Nvidia поема такса от 5,5 милиарда долара, за да компенсира новите контроли върху износа.
Администрацията на президента Доналд Тръмп наложи всеобхватни тарифи върху повечето вносни стоки и насочи някои страни и индустрии към допълнителни налози. Митата достигат 145% за много китайски вносни стоки, а Пекин отвърна с вносни такси от 125% за американски стоки. Произведените в чужбина стомана и алуминий също са изправени пред 25% американско мито.

Източник: iStock
Превантивните предупреждения от тези и други сини чипове може значително да подценяват общия удар върху печалбите. Много компании все още не са предоставили насоки, като някои възприемат подход на изчакване. Други предвещаха трудностите, като разшириха диапазоните на разходите, повдигнаха прогнозите си за цялата година или предупредиха, че повишаването на цените ще ерозира потребителското търсене.
Meta Platforms Inc. например повиши прогнозата си за капиталови разходи за годината с цели 7 милиарда долара, като отчасти обвини за промяната по-високите от очакваните разходи за оборудване, произведено в световен мащаб.
"Просто има много несигурност около това, предвид продължаващите търговски дискусии", каза Сюзън Ли, главен финансов директор на собственика на Facebook и Instagram, по време на разговор с анализатори.
Думата "несигурност" се превърна в предпочитано описание за много ръководители по време на телефонните разговори за тримесечни финансови резултати. Думата с "u" се е появила повече от 9000 пъти досега в тези корпоративни разговори този сезон - повече, отколкото когато достигна последния си пик, в началото на пандемията от Covid-19, и най-често споменаваната в данните на Bloomberg.

Източник: iStock
Десетки компании все още не са обявили последните си печалби и не са отговорили на въпроси на анализаторите относно удара от тарифите, включително Nvidia, Oracle Corp., Home Depot Inc. и Walmart Inc. Някои индустрии, като онлайн рекламата, вероятно ще бъдат засегнати по-късно през годината и само ако предприятията намалят бюджетите си, за да компенсират продължаващите повишени разходи или по-ниското потребителско търсене.
Корпоративните мениджъри реагират по множество начини, включително правейки опити да преместят производството си извън Китай и да направят поръчки за материали предварително преди очакваните покачвания на цените.
Microsoft Corp. заяви, че продажбите на софтуера ѝ за Windows и други продукти са се увеличили по-бързо от очакваното, тъй като клиентите са се запасили със стоки. Amazon.com Inc. ускори някои покупки на стоки през първото тримесечие преди очакваните тарифи. В комбинация с несвързаните разходи, свързани с връщането на стоки от клиентите, този ход намали рентабилността ѝ през първото тримесечие с приблизително 1 милиард долара.
"Очевидно никой от нас не знае точно къде или кога ще се установят тарифите", каза Анди Джаси, главен изпълнителен директор на Amazon, пред анализаторите по време на конферентен разговор.
Вносни модели
GM, която внася превозни средства от Южна Корея, Канада и Мексико, е сред най-големите губещи досега в корпоративна Америка. Базираната в Детройт компания и други производители на автомобили са сред най-засегнатите, с 25% мито върху повечето вносни превозни средства. Отделните мита върху вносните части също се отразяват на превозните средства, произведени в американски автомобилни заводи.
Конкурентът Ford Motor Co., който произвежда 80% от автомобилите, които продава в САЩ, заяви на 5 май, че според него митата ще намалят печалбата преди лихви и данъци с около 1,5 милиарда долара тази година. А производителят на мотоциклети Harley-Davidson Inc. изчислява, че митата могат да му струват до 175 милиона долара тази година.
Не става въпрос само за американските производители на автомобили. Японската Toyota Motor Corp. заяви в четвъртък, че американските мита ще намалят оперативните ѝ приходи с 1,3 милиарда долара само през първите два месеца от 2 април, който Тръмп нарече търговията си "Ден на освобождението".
Други производители по подобен начин усещат спада в печалбите от митата. Procter & Gamble Co. изчисли, че настоящите и предложените мита биха могли да добавят от 1 до 1,5 милиарда долара към годишните ѝ разходи. Гигантът в производството на потребителски стоки планира да противодейства на това отчасти чрез повишаване на цените на продуктите си.
"Това не е без значение", каза финансовият директор на P&G Андре Шултен на телефонен разговор с анализатори на 24 април, пред финансовото издание Yahoo! Finance.
Stanley Black & Decker Inc., която произвежда електрически инструменти и косачки за трева, изчисли брутното въздействие на митата от 1,7 милиарда долара на годишна база.
Дори с промени във веригата за доставки и увеличения на цените, за да се намали ударът, компанията все още очаква намаление на печалбите си с приблизително 15% тази година. Това е при условие, че шокът от стикерите не ограничи търсенето отвъд точката, в която компанията може да овладее щетите чрез съкращения на разходите.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.