Европейската комисия наложи първите санкции съгласно основополагащото законодателство, насочено към ограничаване силата на големите технологични компании. Американските гигантски Apple и Meta бяха глобени със съответно 500 милиона евро и 200 милиона евро, съобщават световните агенции.
Санкциите идват след едногодишно разследване от Европейската комисия относно спазването на Акта за цифровите пазари (Digital Markets Act), който цели да позволи на по-малките конкуренти да навлязат в сегменти, доминирани от технологичните гиганти.
Освен глобите, Комисията издаде и разпореждания за преустановяване на определени бизнес практики, които са важна част от източниците на приходи на двете компании и биха могли да имат по-голямо въздействие от самите глоби.
Европейският регулатор разпореди на Apple да премахне технически и търговски ограничения, които затрудняват разработчиците на приложения да информират потребителите за по-евтини и алтернативни начини за закупуване на цифрови продукти извън App Store.
За Meta ЕК все още оценява дали опцията, предоставена на европейските потребители преди няколко месеца, за виждане на "по-малко персонализирани реклами" в Instagram и Facebook без абонаментна такса, отговаря на разпореждането. По-рано Meta изискваше от европейските потребители да се съгласят с персонализирани реклами или да плащат абонамент - опция, която не се използваше почти от никого и изглеждаше единствено като начин формално да се покрият законовите изисквания.
Санкциите биха могли да изострят напрежението с американския президент Доналд Тръмп, който заплаши да наложи тарифи срещу страни, които "наказват" американски компании. Първоначално обявяването на глобите беше планирано за 15 април, но беше отложено заради преговорите между Брюксел и Вашингтон.
Apple заяви, че ще обжалва решението, определяйки го като пример за несправедливо насочване срещу компанията с мерки, които "са лоши за поверителността и сигурността на нашите потребители". Meta също обяви вероятно обжалване, като Джоел Каплан, главен директор по глобалните въпроси, заяви: "Комисията ни принуждава да променим нашия бизнес модел, което на практика налага многомилиардно мито върху Meta".
Макар от Брюксел да твърдят, че регулаторният натиск върху онлайн гигантите няма общо с търговските преговори със САЩ, реалността е доста различна. Вашингтон недоволства от лошия си баланс с Европа по отношение на стоките, но въобще не коментира ситуацията с услугите, където американските компании доминират. Затова и се очакваше контраударът на ЕС да порази именно този доста приближен до новата администрация в Белия дом сектор.