„Връщат откупите", разкрива от първата си страница „Стандарт"
Наглите връщат парите. Всички известни имоти и банкови сметки на престъпната група са вече запорирани, съобщиха магистрати за "Стандарт". Спецзвена от прокурори, данъчни и членове на комисията "Кушлев" броят от вчера имането на бандата. Милионите от 12 удара са вложени в къщи, вили, лимузини и сметки. Те са разхвърляни по любовници, близки и далечни роднини. Под запор е вече луксозният бутик в София, купен от главатарите Ивайло Ефтимов - Йожи, Антон Петров - Хамстера и Прокопи Прокопиев - Културиста. В него бандата е имала намерение да пере парите от похищенията.

Връщането на откупите обаче ще стане, след като съдът издаде осъдителни присъди и държавата конфискува имотите.

Пълно възстановяване на парите е невъзможно, уточниха разследващи. Бандитите са "инвестирали" част от откупите в бъдещи удари.
Още от статията на „Стандарт"

„От утре лекарите ще искат пари от всички пациенти", предупреждава от първата си страница „Сега"
Лекарите заплашиха с безпрецедентни протести срещу забавените от Министерството на финансите плащания. "От утре пациентите ще трябва да плащат на ръка всички медицински дейности в болниците и при личните лекари. Това ще се случи, ако до днес НЗОК не изплати парите за издръжка на болниците и джипитата за ноември", обяви пред Дарик радио председателят на Българския лекарски съюз д-р Цветан Райчинов.
Той бе подкрепен от председателя на сдружението на личните лекари д-р Любомир Киров. От Българския зъболекарски съюз пък заплашиха с протести и дела срещу МФ за пропуснати ползи. Заради надигащата се протестна вълна днес премиерът Бойко Борисов ще се срещне с директори на болници.

НЗОК бави повече от 2 седмици парите, които дължи за ноември на джипита, специалисти, болници, лаборатории, аптеки, зъболекари. Преведени са единствено 30 млн. лв. за болниците, което е 1/3 от дължимата сума. На НЗОК са й нужни още 90 млн. лв., за да се разплати с всички, но оттам не могат да кажат кога ще разполагат със средствата.

За пръв път в 10-годишното си съществуване НЗОК бави толкова дълго плащанията си към изпълнителите на медицинска помощ. Нейният бюджет се определя с отделен закон, който се формира от здравните вноски. Средствата се събират от НАП и се превеждат на касата. За ноември от агенцията са превели само 30 млн. лв. вместо нужните 120 млн. лв. От касата не могат да обяснят защо е така - дали не са събрани достатъчно вноски за разлика от предни месеци, или парите ги има, но се задържат от МФ, което трябва да позволи транша. Според запознати пари има, но МФ умишлено забави плащанията през декември, за да не се надхвърля дефицитът в консолидирания бюджет на държавата за 2009 г.
Още от статията на „Сега"

„Извънредна среща на ЕС за кризата", съобщава от първата си страница „Дневник"
Лидерите на Европейския съюз се събират на 11 февруари на извънредна среща за икономическите проблеми и специално на дълговата криза на Гърция и растящите бюджетни дефицити на редица страни членки. Съобщението направи лично президентът на ЕС Херман ван Ромпой в първия си работен ден на този пост.

По принцип съюзът провежда четири срещи годишно в Брюксел и първата е през март и е посветена на икономиката. Но според Лисабонския договор президентът може да свика по всяко време извънредна среща, ако проблемите са особено притеснителни, разяснява агенция Ройтерс. Освен това Испания, която пое ротационното председателство на 1 януари, обяви за водещ приоритет усилията за излизане на 27-те държави от кризата. Нейният представител Хоакин Алмуня все още контролира поста еврокомисар по икономическите и монетарните въпроси.
Именно Испания и Гърция са с бързо растящи дългове и безработица, застрашени от понижаване кредитни рейтинги и сериозни проблеми с удържането на бюджетния дефицит. Антикризисният план на правителството в Атина ще бъде подложен на основен преглед от тридневна мисия на ЕС и Европейската централна банка (ЕЦБ), започваща в сряда. Целта е да се разбере как точно Гърция ще изпълни тази година обещанието да свие бюджетния си дефицит от 12.7% през 2009г. на 8.7% през 2010г. и дали ще се върне до 2013г. под прага от 3%, задължителен за всички членове на еврозоната. Планът трябва да бъде представен на Европейската комисия до края на януари и одобрен до 20 февруари, но в понеделник от Брюксел настояха това да стане "колкото се може по-бързо".

Едва след това Атина ще може да започне да тегли 54 млрд. евро заеми, необходими й за финансиране на държавния дълг. Само през април и май Гърция се подготвя да вземе над 30 млрд. евро и пазарите ще реагират негативно на всяко забавяне, коментира "Файненшъл таймс". Анализатори поставят страната в т.нар. група ПИИГС (Португалия, Ирландия, Италия, Гързия и Испания), събираща най-слабите звена в еврозоната.

Проблеми с растящи правителствени разходи и свиващи се бюджетни приходи обаче имат и големи икономики като Франция. Притеснения предизвиква и намиращата се извън еврозоната Великобритания, където през юни ще има парламентарни избори, които почти сигурно ще бъдат изгубени от управляващите лейбъристи, посочва Ройтерс. В крайна сметка всичко опира до въпроса има ли и колко са валидни негласните гаранции срещу избухване на дългова криза, които могат да дадат на тези държави Европейският съюз и специално Германия.
Още от статията на „Дневник"

„Яне бяга от парламента", разкрива от първата си страница „Монитор"
Лидерът на РЗС Яне Янев и депутатите му ще избягат за два месеца от парламента, обяви вчера във Велико Търново народният представител от РЗС Цветан Цветанов. По 1500 лева от възнаграждението на всеки от деветимата независими народни представители от РЗС ще бъде отрязано, ако не присъстват на три последователни заседания, съобщи пред „Монитор" зам.-шефът на парламента Лъчезар Иванов. „В закона е ясно казано и ще го приложим, така както сме го приели", отсече той, след като стана ясно решението на Яне и хората му да бламират пленарните заседания.

В момента депутатската заплата е 2196 лв. Тя се променя на всяко тримесечие и е равна на три средни заплати в обществения сектор, които се изчисляват по данни на Националния статистически институт. Последното є преизчисление бе през ноември миналата година, когато месечното депутатско възнаграждение скочи със 75 лева.

Народните представители на РЗС ще отсъстват от парламента през януари и февруари, тъй като заедно с по-голямата част от политическия съвет ще осъществят срещи с избирателите в страната, обясни Цветанов.

За двата месеца бягство на РЗС от парламента те ще участват само на няколко предварително определени от тях заседания като гледане на законопроекта за изменение на Закона за генномодифицираните храни и второто четене на Закона за електронните съобщения.

Решението за обиколката е взето на конференция в Поморие на 21 декември миналата година и бе съобщено още тогава от партийния лидер Яне Янев, но досега нямаше потвърждение от останалите народни представители, че то ще се случи.
Още от статията на „Монитор"

„ВСС иска 28 млн. лв. от Дянков за 13-а заплата на магистратите", информира от първата си страница „Класа"
Висшият съдебен съвет (ВСС) изпрати писмо до министъра на финансите Симеон Дянков да разреши отпускането на 28 млн. лв. за 13-а заплата в системата за миналата година както и за други неотложни разходи. Това каза вчера пред „Класа" членът на бюджетната комисия в съвета Стефан Петров. Парите са част от преходния остатък на съдебната система за 2009 г., който е в размер на 62 878 млн. лв.

На 11 декември м. г. членовете на ВСС взеха решение да разпределят 24 млн. лв. за коледни надбавки за съдиите, прокурорите, следователите и администрацията в системата. Така всеки на служба в системата трябваше да вземе по няколко хиляди лева бонус за празниците в зависимост от заслугите и положението си. А членовете на съвета си гласуваха премии от по 5300 лв. за "цялостен принос към съдебната власт". Средствата не достигнаха до магистратите, защото парите бяха преведени в един от последните работни дни на миналата година и нямаше практическа възможност да бъдат обработени. Дянков преведе сумата от 19 млн. лв., след като 500 магистрати заведоха иск във Върховния административен съд срещу отказа му да им ги даде. Това според тях би могло да се разглежда и като опит за намеса в независимостта на съдебната власт. С действията си Дянков формално изпълни задълженията си, но парите трябваше да бъдат върнати като преходен остатък в държавния бюджет.

Вчера пред БНТ министър Дянков заяви, че оставя на съвестта на магистратите дали да изхарчат парите си за бонуси. Според Стефан Петров обаче средствата реално не са идвали в съдебната система, а дори и да бъдат преведени сега, ще са част от бюджета за 2010 г. Той отбеляза също, че през 2009 г. съдебната система е преизпълнила собствените си приходи със 17 млн. лв. повече и е реализирала преходен остатък в размер на 62 878 млн. лв., а в същото време бюджетът им за тази година е намален с около 55 млн. лв.
Още от статията на „Класа"

„ВАС срещу Еврокомисията - рунд първи", информира „Дневник"
Новият общ устройствен план на Царево, който предвижда застрояване на десетки квадратни километри от черноморското крайбрежие, попадащи в природен парк "Странджа", е бил приет със законни процедури. Това заключи тричленен състав (първа инстанция) на Върховния административен съд (ВАС) по делото, заведено от три екоорганизации - Асоциацията на парковете в България, сдружение "Балкани" и фондация "Биоразнообразие", срещу решението на предишния екоминистър Джевдет Чакъров от миналата година да одобри екологичната оценка на устройствения план, както и оценката за съвместимост със защитените зони от "Натура 2000", с което беше дадена зелена светлина за приемането му.

В началото на октомври Европейската комисия откри наказателна процедура срещу България за нарушения в процедурите за екологичната оценка на плана на Царево и за оценката му за съвместимост с "Натура 2000". Според тричленката на ВАС обаче такива нарушения няма. Екоорганизациите ще обжалват пред петчленен състав, обяви шефът на асоциацията на парковете Тома Белев, който напомни, че ако ситуацията не се промени, наказателната процедура ще продължи.

В хода на делото новият екоминистър Нона Караджова поиска да оттегли подписаната от Чакъров екологична оценка, която да бъде разгледана наново. Това обаче не можеше да стане без съгласието на регионалното министерство. Ведомството на Росен Плевнелиев обаче не пожела да се оттегли от делото и планът да се върне за преразглеждане.

Зам.-министърът Екатерина Захариева обясни, че принципно са съгласни с екоминистерството, но формално ще бъдат опозиция, защото от това дело зависи изходът на друг паралелен процес - срещу крайното решение, с което МРРБ е одобрило плана. "Ако строителното ведомство се оттегли от защитата по двете дела, ще бъде съдено от различни собственици с вече одобрени подробни устройствени планове в района на Царево", каза тя. Според юристите на МОСВ екоминистерството не може и да обжалва решението на тричленката на ВАС, тъй като би изпаднало в ситуация да съди себе си. Пред "Дневник" зам.-министърът на околната среда Евдокия Манева изрази недоумение защо въпреки официално изразеното становище срещу екооценката в решението си ВАС е посочил, че министерството поддържа становището си за неоснователност на жалбите. "Това е много странно, защото сме изпратили писмено искане да се оттеглим, тъй като смятаме, че жалбите са основателни", коментира зам.-министърът. Преди време тя разказа, че дирекциите на министерството са били принуждавани от предишното ръководство да дадат положителни становища за плана на Царево, а отрицателните са им били връщани "с крясъци". Този аргумент не е бил представен на съда, но ако делото продължи, ще бъде обявен, каза още Манева.
Още от статията на „Дневник"

„Митничари под прикритие до казаните за ракия", съобщава „Стандарт"
Митничари под прикритие ще проверяват селските казани за ракия, научи "Стандарт". Без да се представят, митничари ще заявяват определено количество ракия за варене и ще следят дали собственикът на казана ще запише всичко в тефтерите и ще поиска пари за акциз върху алкохола. За литър домашна ракия от 40 градуса се дължи акциз от 2,20 лв. Въвеждат се и нови изисквания за измерване на произведения алкохол. В селските казани за ракия ще трябва да има оразмерени съдове, например кофи, за измерване на обема на произведения алкохол, както и спиртомери. Това предвижда нова наредба на Министерството на финансите, която ще бъде приета до 15 януари. Освен това от 2010 г. общият обем на съдовете за варене на ракия в селските казани може да е до 1000 литра.

Въвеждат се и нови строги правила за отчитане на големите производители на алкохол. Те трябва да сложат уреди, които отчитат количеството суровини, които влизат в инсталациите за производство на алкохол, както и във всички съдове за съхранение като танкери, бъчви и резервоари. Тези уреди за измерване ще се пломбират от митничари. Освен това уредите ще трябва да предават в реално време по електронен път информация до Агенция "Митници".
Още от статията на „Стандарт"

„Дянков призна, че пари има, но ги задържа заради имиджа ни в ЕС", разкрива „Сега"
Бюджетът е разполагал с нужните средства, за да се разплати с лекари, съдии, фермери, инвалиди и др. в последните дни на 2009 г., но финансовият министър Симеон Дянков умишлено не е разрешил плащанията да бъдат направени. Целта му е била дефицитът в края на годината да не мине 500 млн. лв., което е най-доброто постижение в ЕС. "Това ни трябва, за да покажем на европейците, на ЕК, че сме годни да влезем в еврозоната, и заради инвеститорите", обясни финансовият министър Симеон Дянков пред БНТ вчера. "Формално законът е изпълнен, така че парите бяха преведени, а това, че не можеха да ги използват за 2009 г., вече е прерогатив на министъра на финансите. Аз го използвах просто защото трябваше да се вместим във фискалната политика, която бяхме обещали на хората и беше гласувана от Народното събрание. За дефицита е важно какво се харчи, а не какво се превежда", каза министърът.
Думите на Дянков се разминават с уверенията на премиера Борисов, че средствата на лекари, фермери, социално слаби се бавят, защото няма пари.

"Ако нужните средства бяха изразходвани, дефицитът можеше да стигне 1 млрд. лв., или 1.5% от БВП, от което следва, че автоматично ще намалее фискалният резерв, който е около 8 млрд. лв.", обясниха финансисти. По закон резервът не бива да пада под 6.3 млрд. лв. Дефицитът пък не трябва да е над 3% от БВП, за да може страната да влезе в еврозоната - един от обявените приоритети на правителството на ГЕРБ. "Не е ясно какво се опитва да скрие правителството, но трябва да се знае, че Европейската комисия не гледа само отчетения дефицит, но и просрочията, които се пренасят за 2010 г.", коментираха икономисти пред "Сега".

Още в края на 2009 г. от ВСС съобщиха, че имат по сметката си над 61 млн. лв., но нямат разрешение от Дянков да ги ползват. Именно от тази сума министърът разреши да се използват 19-те млн. лв., но в последния възможен момент, така че да не могат да ги похарчат. По сметките на фонд "Земеделие" още в началото на декември бяха налице 30 млн. лв. за разплащане на проекти по "Млад фермер" и за земеделска техника, но финансовото министерство ги блокира.

За да покрие неразплатените през м. г. средства на лекари, фермери, социално слаби и др. през 2010 г., кабинетът ще трябва да харчи предсрочно парите, планирани за втората половина на годината. За да се платят например обещаните близо 200 млн. лв. за строителните фирми до месец март 2010 г., може да се наложи предварително да се похарчи огромна част от бюджета на агенция "Пътна инфраструктура" до края на годината.
Още от статията на „Сега"

„Пенсионните фондове си върнаха положителните резултати за 2009 г.", анализира „Дневник"
Всички пенсионни фондове завършват 2009 г. с положителна доходност, показва справка в стойността на дяловете им. Към края на декември най-масовите от тях - универсалните, имат средно 8% доходност от инвестиране на активите си, с което се компенсират част от натрупаните отрицателни резултати за 2008 г. Тогава средната им загуба беше около 20% при плюс от над 15% за 2007 г.

Обичайно с най-висок резултат сред универсалните схеми са тези, които инвестират голяма част от активите си в акции и дялове на взаимни фондове, докато фондовете с повече държавни ценни книжа, облигации и депозити в портфейлите имат и по-ниска доходност. Те обаче бяха и сред най-малко изгубилите по време на борсовите спадове. Такива са например фондовете на "ДСК-Родина", "Алианц България", Ай Ен Джи. Управляваните от "Бъдеще" и "Доверие" схеми имат по-висока доходност заради покачването на пазарите на акции в последната година - "Доверие" например държи над една четвърт от активите си в акции и дялове, а "Съгласие" - почти 22%.

Подобна е картината при доброволните фондове - там най-висока е доходността на Ай Ен Джи и "Доверие", като последният държи в акции и дялове 31% от от средствата си. Ай Ен Джи има близо 22% в такива инструменти, или около средното разпределение за целия пазар.  Малко над 7% е средната доходност на доброволните пенсионни фондове, приблизително толкова е и на професионалните, в които се осигуряват работещите при тежки условия на труд.

Представителите на пенсионните дружества очакват и през тази година да се запази положителната доходност, но не изключват възможността тя да се понижи. Иво Захариев, портфолио мендижър в "ДСК-Родина", прогнозира положителен резултат в рамките на 7-10%. "Тази година ще е доста сложна и е трудно да се прогнозира накъде ще поемат пазарите след ралито от 2009 г. За държавните ценни книжа остават рисковете от финансиране на бюджетните дефицити и евентуално повишение на лихвите, които могат да повлияят на доходността им", коментира Мирослав Маринов, финансов директор на "Доверие".
Още от статията на „Дневник"

„Издигат стена около Руската църква", предупреждава „Монитор"
Част от градинката до Руската църква в столицата може да бъде оградена с прозрачна стена. Собственикът на 1,2 дка от апетитния терен - израелската фирма "Абротеа интернешънъл", е получил зелена светлина да го опаше на височина 1,5 метра, научи „Монитор".

"Разрешението за строеж на лека прозирна ограда е издадено на 21 декември 2009 г. от главния архитект на район "Средец". Той беше задължен да направи това от съда след жалба на фирмата", съобщи пред "Монитор" кметът на район "Средец" Маргарита Гутева. Според нея ограждането на терена е първата стъпка към затварянето на градинката за граждани и застрояването й.

"Разрешителното за строеж на оградата е отменено със заповед на директора на столичната Регионална дирекция за Национален строителен контрол (РДНСК) от 30 декември 2009 г.", обясни пред "Монитор" директорът на "Строителство и контрол" към Столичната община арх. Влади Калинов. Разпореждането е издадено съгласно чл. 156 на Закона за устройство на територията след направена проверка.

"Отменителната заповед е факт, но тя може да бъде обжалвана от фирмата в 14-дневен срок", обясни директорът на столичната РДНСК инж. Ангел Стоилов. Неговото разпореждане обаче все още не е получено в администрацията на район "Средец".

До редакционното приключване на броя "Монитор" не успя да се свърже с представител на "Абротеа интернешънъл". Според кмета на района фирмата има намерение да работи за реализирането на проект за строеж на 4-етажен бизнес център в частта от градинката, която е нейна собственост. Както "Монитор" писа, през пролетта на 2008 г. Домът на Москва в София също поиска да вдигне 3-етажна постройка върху терен в градинката, който е бил даден на общината в руската столица чрез заменка по времето на мандата на Стефан Софиянски. След силен обществен натиск действията на културния център бяха замразени.
Още от статията на „Монитор"

„44 хил. съдебни дела води "Топлофикация - София", разкрива „Класа"
44 000 дела е завела „Топлофикация - София" срещу своите длъжници, казаха вчера пред „Класа" от пресцентъра на дружеството. Само за последната година новите производства са 8000. През цялата 2009 г. от съдебни битки столичното парно е успяло да си прибере 9 млн. лв. борчове. Според заместник изпълнителният директор на „Топлофикация - София" Стоян Цветанов софиянци дължат на дружеството над 230 млн. лв. Събираемостта остава на същите нива, както през миналата година - около 60%.

Делата срещу абонатите имат дисциплиниращ ефект и след получаването на предупреждение те разсрочват или погасяват част от задълженията си, уточни и пресаташето на компанията Елизабет Павлова.

„Топлофикация - София" не завежда по 8000 дела на година, а много по-малко и на практика ги губи всичките, каза вчера главният секретар на Федерацията на потребителите Павел Кърлев. Той даде пример с абонат, който бил съден от топлофикация за 2070 лв. В крайна сметка съдът постановява клиентът да плати само 178 лв. Причината за загубата на делата е, че дружеството налага лихва върху прогнозни сметки, което е недопустимо, каза Кърлев.

Около 10,7 млн. лв. дължат клиентите на „Топлофикация - Бургас", каза заместник изпълнителният директор на дружеството Въльо Дучев. В момента то е завело над 2500 съдебни дела за над 2,7 млн. лв. Бургаската топлофикация работи с фирмата „Кредитреформ", която събира просрочените задължения на абонатите. Политиката ни е чрез компромиси да постигнем споразумение с клиентите, без да се стига до съда, обясни Дучев.

„Топлофикация - Варна" пък е завела срещу некоректните си клиенти 300 съдебни дела, каза пред радио „Фокус" директорът на дружеството Илия Николаев. Той добави, че несъбраните задължения от клиенти са за близо 400 хил. лв. Преди да се пристъпи към съдебно дело, от дружеството предлагат на длъжниците различни варианти за разплащане.
Още от статията на „Класа"

„Рецептата на кабинета не е за нашата криза", казва в интервю за „Сега" социологът Живко Георгиев
Добри семена ли пося новата власт през първите си месеци или ветрове, заради които ще жънем бури?
- Новото правителство безспорно стартира в трудна ситуация най-вече заради икономическата криза, в която страната все повече затъва. Макар че е от световен мащаб, кризата у нас беше усилена от някои особености в структурата на българската икономика. На старта имаше и позитиви - малко правителства са започвали с такъв висок обществен рейтинг. По мое убеждение първите шест месеца от мандата на това правителство не са особено обнадеждаващи или по-точно казано - не са на нивото на предизвикателствата, с които то трябваше да се справи. Думата си каза липсата на управленски капацитет. Очевидно се отрази и донякъде грешният подход първите месеци да се използват преди всичко, за да се стовари цялата отговорност върху предшествениците. За което беше изхабена много психологическа и интелектуална енергия, която заслужаваше да бъде фокусирана в съвсем друга посока. Струва ми се, че това, което наблюдавахме през тези шест месеца, е един опит да се противодейства на кризата с неадекватни средства. Разбирам желанието на всяка цена страната ни да завърши с балансиран бюджет или поне минимум дефицит. Но това се превърна във фикс идея и в някаква степен държавата стана инициатор на един тип поведение, което стана масово - необслужване на задължения, без значение дали към кредитни институции, партньори или клиенти. Това парализира икономическия живот в страната. Не са по-благополучни нещата и с външния пазар, който и без друго не беше особено широк. Боя се, че когато светът тръгне да излиза от кризата, българските икономически субекти ще загубят и скромните позиции, които имаха.

Може би на управляващите не им остана време за кризата от усилена борба с корупцията?
- Сериозното противодействие на корупцията и организираната престъпност бе другото, което се очакваше от ГЕРБ. Дотук наблюдаваме опити да се извадят на светло предимно изконсумираните вече корупционни практики на предишното управление. И там шумът беше в излишък. Скептичен съм дали съдебната система ще намери достатъчно основания да реализира и една десета от тези "поръчки". Операцията постигна целта си - да бъде дискредитирана БСП като основен елемент в тройната коалиция и по този начин да се омаломощи и без това скромната опозиция в сегашния парламент.

Няма ли поне да признаете първите победи над организираната престъпност с операция "Наглите" 1,2,3?
- Не, всички тези поетични названия намирисват на пиар. Честно казано, засега не виждам някакви индикации за ограничаване на организираната престъпност. По-скоро обратното. До момента не се консумира и друго високо очакване към правителството - усвояването на еврофондовете.

Е, все пак бяха размразени няколко транша.
- Да, но те до голяма степен бяха заработени от предишния екип на Плугчиева. По-скоро съм леко разтревожен, че няма видими белези за нарастващ капацитет на звената, от които зависи как ще усвояваме еврофондовете. А и задържането на разплащанията сто на сто ще обезкуражи желаещите да кандидатстват с проекти за тяхното усвояване. Ей Богу, стана мазохизъм да участваш по европроекти. Вече има индикации, че хората постепенно се отказват.

Сигурно не ви е по вкуса и бюджета за догодина, който ни бе сервиран във вид на малка постна пица?
- Бюджетът всъщност е единственият програмен продукт на правителството досега. Този бюджет не създава усещането, че е адекватен за типа криза, пред който е изправена страната. И което е още по-важно - в него не виждам стратегия за успешен изход от кризата. Липсва стратегически тип мислене.
Още от интервюто на „Сега"

„Цените отпреди кризата ще бъдат достигнати след 5-6 години", прогнозира в интервю за „Монитор" председател на Националното сдружение „Недвижими имоти" (НСНИ) Лъчезар Искров
Господин Искров, как бихте характеризирали имотния пазар през изминалата година?
- 2009 г. беше една от най-тежките. Строителството и бизнесът с недвижими имоти бяха най-силно засегнати от кризата. Характерен за 2009 г. е сериозният ценови спад. В началото на годината имаше срив на пазара и броят на сделките падна с близо 80% в сравнение със същия период на предходната. Средно за страната поевтиняването е над 30 на сто в зависимост от населеното място, типа строителство,  вида на имота. През последните три месеца на миналата година се забелязва известна стабилизация и има повече реализирани сделки.

На какво се дължи това? Дали не е реакция на опасенията от задължително въвеждане на плащанията през банка за сделките с имоти?
- Въпросът за задължителното плащане през банка доста се коментира и е възможно част от играчите на пазара да бързат да вложат парите си. Наистина в недвижими имоти се насочват не само легални доходи, но не мисля, че предлаганите нови законови изисквания са причина за активизиране на пазара. Просто потенциалните купувачи се изнервиха от  дългото чакане на  прогнозирания от някои ценови срив и започнаха да инвестират. Не беше реалистично да се очаква подобно драстично падане на цените, след като немалка част от новите жилища се продаваха на цени, близки до себестойността им. Само в отделни случаи собственици, притиснати от финансови задължения, са склонни да предлагат на още по-ниски цени. От друга страна, и банките, макар и много предпазливо, започнаха да кредитират.

Някои брокери на недвижими имоти се обявиха против въвеждането на задължително плащане по банков път. Вие на какво мнение сте?
- Не споделям становището, че това ще окаже негативно влияние на пазара. Да не забравяме, че и досега повечето сделки се плащат през банка, защото се ползват ипотечни кредити. Сериозните инвеститори също плащат по банков път, за да са сигурни в сделката. Не можем да сравняваме 2009 г. с 90-те години.
В същност, притеснения в гилдията и много въпроси, които трябва да бъдат сериозно обсъдени и съобразени с условията и особеностите на българския имотен пазар, предизвиква идеята за създаване на депозитна каса.

Сега в условията на криза кои са плюсове и минусите на нашия пазар?
- Безспорно пазарът е в криза - паднаха цените на имотите, намаля печалбата за инвеститорите, значително се сви обемът на продажбите. Но кризата изигра и положителна роля. От пазара отпадат много от непрофесионалните, нелоялни и конюнктурни „играчи". От друга страна, инвеститорите и строителните предприемачи ще са принудени във все по-голяма степен да залагат на добри проекти и качествено строителство, ако искат да реализират своя продукт.
Вече се забелязва тенденция при проектиране да не се използват максималните параметри на застрояване на терена и сериозно да се отчитат нарасналите изисквания на клиента за функционалност и комфорт на предлаганите обекти. Едва ли някой вече ще си позволи да строи луксозна сграда насред полето, без подходящата инфраструктура, без обслужващи обекти, зеленина и др. Кризата ще върне и цената на земята за строителство в нормални граници.

В кои сегменти поевтиняването ще продължи и през следващата година?
- Цените на жилищата ще спаднат максимум с още 5-10 процента до средата на годината. При терените за строителство очаквам спадът да е по-голям - в рамките на 20 - 25%. Едва към края на 2010 г. може да се очаква тенденцията да се обърне. Цените на имотите от 2007-а и началото на 2008 г. обаче няма да бъдат достигнати в следващите 5-6 години.

Какви имоти се продават и купуват сега?
- Главно тези, които имат оптимално съотношение между цена и качество. Сега на пазара господства купувачът, изборът е голям, но всеки се простира според възможностите си. Най-продавани са двустайните жилища в по-ниския ценови сегмент. Но през последните няколко месеца започнаха да се реализират сделки и с луксозни имоти, които вече са на по-нормални цени.

Сегментът на ваканционните имоти ли пострада най-силно от кризата?
- Да, но трудностите при реализацията на ваканционните имоти започнаха доста по-рано и те са свързани с редица проблеми, като презастрояването, липсата на добра инфраструктура, късия сезон и ниската доходност. В този сегмент предлагането е голямо - офертите за продажба са около 3 пъти повече, отколкото преди 2-3 години, и цените на имотите ще продължават да падат. Много обекти ще останат незавършени, а други няма да могат да бъдат продадени. В големите ни курорти се строеше хаотично с желание за бърза печалба, за което определена вина имат както общините, така и държавата. Сега евтините ваканционни имоти в силно урбанизираните курортни зони допълнително снижават качеството и цената и на българския туристически продукт.

Как виждате в условията на криза ролята на банките за раздвижване на пазара?

- Ограниченото кредитиране е една от основните причини за свиването на пазара. Хората основно търсят ипотечен заем, за да решат жилищния си проблем, а не с цел инвестиция. От друга страна, тези, които разполагат със свободни средства, имат възможност да инвестират изгодно в недвижими имоти поради голямото предлагане и ниските цени. Облекчаването на условията за теглене на жилищни кредити и намалението на лихвите, които са значително по-високи, отколкото в другите страни от ЕС, ще стимулират пазара.
Още от интервюто на „Монитор"

„2010 г. ще донесе растеж, обратно на правителствената прогноза", казва в интервю за „Класа" членът на Съвета на директорите на БФБ-София Андрей Пръмов
Г-н Пръмов, 2010 г. вече е факт, какви са вашите очаквания и прогнози за развитието на икономиката на страната? Има все повечето сигнали за край на кризата в световен мащаб, какво е положението у нас?
- Световните финансови пазари приключиха оптимистично 2009 година, с ръст за годината приключиха и родните борсови индекси. Това означава, че преобладаващото очакване на инвеститорите е 2010-а да е година на възстановяване на икономическия растеж в глобален мащаб, независимо от многото наследени проблеми от финансовата криза.
Аз не правя изключение и очаквам новата година да донесе икономически растеж и у нас, обратно на правителствената прогноза. В подкрепа на моето становище е икономическата статистика, сочеща видимо възстановяване не само на пазарите, но и в редица отрасли на реалния сектор. Рискове за стопанското ни развитие остават, и то значителни, но смятам, че те са основно вътрешни, следователно управляеми.

Според заложените параметри в бюджет 2010 се очаква икономически спад от 2% и с около 10 млрд. лв. по-малък БВП, по-малко приходи с 6,5 млрд. лв. - какво е вашето мнение?
- Правителството на тройната коалиция допусна фатална грешка, приемайки абсурден откъм приходната част бюджет за 2009 г. Те предвиждаха висок растеж във времена на най-тежка икономическа и финансова криза, при все че предварително осъзнаваха нереалността на прогнозата си. Така и разходната част на бюджета се оказа несъразмерно раздута при всичките заложени „буфери". При реален спад вместо ръст на БВП с над 4% се стигна до бюджетната ситуация, живописно наречена от премиера Борисов „обран бостан". При изготвяне на бюджет 2010 новата власт според мен залита в обратна посока, занижавайки значително прогнозните приходи, като предвижда нов голям спад на БВП. Дори прогнозата на БНБ за БВП 2010 се различава съществено от правителствената, като предвижда растеж, а не спад. Трудно ми е да дам точното обяснение за този подход при изготвянето на бюджета, но при всички случаи имаме налице едно презастраховане от страна на правителството. Това не е прецедент, напротив. Лошото е, че докато досега бюджетните прогнози за растеж на БВП невинаги се сбъдват, тези, предвиждащи спад в БВП, се сбъдват неизменно поради водещата роля на бюджетните разходи в стопанския живот у нас. Казано с прости думи, ако фискът събере повече пари, отколкото бюджетът отпуска по разходните пера, ще се образува резерв за сметка на намалената ликвидност на стопанските субекти. Това в условията на валутен борд и относително високи лихви по банковите кредити крие опасност от задълбочаване на кризата.

Идеята да се харчат приоритетно пари за здравеопазване и социални дейности правилна ли е съобразно етапа на кризата, в който се намираме, и необходимостта от икономии, но и от реформи?
- Смятам, че на този етап това е отговорен подход от страна на държавата - да дава приоритет на нуждите на по-слабите социално, защото те бяха най-силно засегнати от кризата, без изобщо да са виновни за нея. Колкото до реформите, най-вече в социалната сфера, здравеопазването и в администрацията, това са част от основните обещания, с които ГЕРБ дойдоха на власт, и всички ние очакваме тези реформи най-накрая да бъдат осъществени, след толкова години на протакане.

Какви други антикризисни мерки може да се предприемат? Къде още могат да се търсят резерви, които да оптимизират приходите и разходите?
- Държавата няма кой знае какви други лостове извън бюджетните, с които да влияе антикризисно на икономиката. Това, което най-много би помогнало за възстановяване на растежа, е осигуряване на адекватна ликвидност в икономиката - което означава ритмично възстановяване на ДДС, стриктен ред в провеждането на конкурсите, в изпълнението и в разплащането на държавните и обществените поръчки, ефикасно усвояване на средствата по кохезионните и другите европейски фондове. Звучи простичко, но всъщност е огромно предизвикателство пред администрацията.
Още от интервюто на „Класа"

„Бъдете нащрек, гонете шанса", съветва в интервю за „Стандарт" министърйт на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков
Г-н Трайков, мина ли най-страшното от кризата?
- Според мен нещата вече се променят в положителна посока. Индексът за индустриално производство отбеляза растеж от 2% през ноември. Надявам се тази тенденция да се запази. Нашата икономика зависи много и от развитието на експортните отрасли. Това, което ще се случи в България, е свързано в много голяма степен с Европа, с големите икономики. Ако там положителните процеси на растеж продължат, това ще се пренесе и у нас. 

Ще се сбъднат ли прогнозите, че следващите няколко месеца ще са най-трудни?
- Зимните месеци традиционно са свързани с повече разходи за домакинствата и за енергия, и за хранителни продукти. Но ако се запазят положителните сигнали в Западна Европа, очаквам нещата при нас да не се влошат.

Вие самият доскоро бяхте мениджър на компания. Какво ще посъветвате да правят предприемачите, които вече са изчерпали резервите си?
- Такива времена, в които бизнесът е по-бавен, са добра възможност човек да се вгледа в собствената си фирма. И да извърши неща, за които обикновено няма време. Когато бизнесът се разраства, постоянно има нови поръчки, търсят се нови хора, които трябва да се обучават, нещата вървят. И не изглежда спешно човек да види в собствената си фирма къде има място за оптимизация. От опит знам, че ако се подходи по нов начин, могат да бъдат постигнати поне 20-ина процента оптимизация. Отделно, фирмите постоянно трябва да бъдат нащрек за възможности, които предоставя пазарът. Сега нещата са нестабилни. Но ще се появяват нови контрагенти, които досега не са поглеждали към България. Ще се появяват възможности в нови страни. Също така трябва много внимателно да се следят възможностите, които предоставят европейските програми. Аз ще съм много доволен, дори ако само програма "Конкурентоспособност" върви както трябва, защото това не е незначителен ресурс.

Какво означава "както трябва" в цифри?
- Бих искал да е 9-цифрена сумата в евро, която ще усвоим само тази година. Т.е. над 100 млн.

Какви други мерки подготвя министерството за подпомагане на бизнеса?
- Очаквам в скоро време да обсъдим с колегите от дирекция "Икономически анализи и прогнози" доклада им за състоянието и точките на чувствително въздействие в икономиката, където бихме могли със сравнително по-малко усилия да постигнем по-голям резултат. Създадохме тази нова дирекция в министерството, защото искаме да имаме реален и обективен поглед върху развитието на икономиката и на тази база да формираме политиките си за подкрепа. Има опасност да се помага на този, който вика най-силно за помощ, а ние не искаме да вървим в тази посока.

Как ще привлечем повече инвестиции?
- България може да бъде лидер в ЕС в привличането на преки чужди инвестиции като процент от брутния вътрешен продукт. Основанията ни за това са подобряващата се бизнес среда в резултат на стъпките, които предприемаме. Както по отношение на разрешителните и лицензионни режими, оптимизиране на процесите по концесиониране, но също така и в резултат на благоприятната макроикономическа и данъчна среда. За разлика от някои от нашите преки конкуренти в България успяхме да запазим хубавото, което имаше, и добавихме нови неща.

Напоследък стана модерно инвестирането в "зелена енергия". Ще се предприемат ли ограничения за бъдещи проекти?
- В следващите месеци ще имаме завършен национален план за развитие на възобновяемите енергийни източници, който ще включва както мерки по развитие на мрежата, така и определяне на областите, които са подходящи от eкологична гледна точка. В началото на годината с министъра на екологията Нона Караджова ще се срещнем с представители на бизнеса, за да обсъдим възможностите и да премахнем безпокойството им.

Точно преди Коледа се срещнахте с руския си колега Сергей Шматко. Как ще се решат въпросите с тръбите за "Южен поток"?
- Говорихме по въпросите от първостепенна важност за отношенията ни в енергетиката. Но за детайли за "Южен поток" не стана дума, въпреки че след това в някои руски медии имаше преговор по темата. Това бяха претоплени неща. Предстоят интензивни експертни разговори. Насочихме усилията си към това как да катализираме конкретните разговори.

Ще отпаднат ли посредниците в доставките на газ?
- Разбрахме се преговорите за нов договор да започнат най-късно през февруари 2010 г. Бях много удовлетворен да чуя изрично изказаното от министър Шматко разбиране, че "Газпром" трябва да предложи интересни и привлекателни условия на клиентите си, за да продаде стоката си. Това не е обичайният наратив на газовите отношения. А що се отнася до самите договори, министър Шматко подчерта, че те ще бъдат максимално прозрачни. Това приемам като препратка по темата за посредниците, но за това ще говорим тепърва. Ние имаме и други очаквания, които биха превърнали предложението на "Газпром" в интересно и привлекателно и те включват още гаранции за изпълнението на договорите, възможност за доставка от различни точки, възможност за суапови сделки. Ако има клауза "вземи или плати", да има възможност част от количеството да се реекспортира. Трудно е да се каже какъв баланс на условията би бил оптималният. И в този смисъл не може да се каже, че едно от тях е най-важно за нас и непременно ще държим да го има.

Каква ще е акционерната структура на проекта АЕЦ "Белене"?
- Започваме да мислим в обща посока, тъй като имаме взаимен интерес. Ние сме похарчили вече много пари, а руснаците искат да имат един образцов проект в Европейския съюз. Имаме възможност да определим каква искаме да бъде окончателната структура като акционерно участие и чрез финансиране на проектен принцип, включително и руско, да продължим проекта без допълнителен финансов ангажимент за България.

България колко процента ще запази?
- Имаме приблизително яснота за нас да останат 20-30%.

Руската страна също толкова ли ще притежава, или остатъкът ще се предложи при равни условия на инвеститори?
- Една част ще бъдат за руски инвеститор. Останалите, които ще са повече - за друг инвеститор.

Като казвате руски инвеститор, разбираме "Атомстройекспорт", които са и изпълнител на проекта, или друга руска компания?
- Засега все още търсим съгласие по концепцията.

Кога ще се продаде "Булгартабак"?
- До средата на годината, надявам се. Има индикативен интерес, но искаме да дадем шанс на всички възможности.
Още от интервюто на „Стандарт"

„НАП ще събира всички дивиденти за държавата", казва в интервю за „Класа" бившият изпълнителен директор на Агенцията за държавни вземания Димана Митова
Г-жо Митова, от началото на тази година Агенцията за държавни вземания (АДВ), която ръководехте, премина в структурата на Националната агенция по приходите (НАП). Кое е най-голямото предимство на тази толкова дълго отлагана реформа в данъчната администрация?
- Целта на реформата е да се оптимизира администрацията за събиране на публичните приходи и частните държавни вземания. Най-голямото предимство, което очакваме от тази реформа, е да се уеднакви процесът по събиране и да се премахне разпокъсаността, която съществуваше. Досега практиката бе следната - след като се установят задълженията на лица и фирми, от НАП се изпращат покани за доброволното им изплащане, като се дават обезпечителни мерки. Ако не бъдат изпълнени плащанията, след 6 месеца преписката се изпраща в АДВ и там отново се образуват изпълнителни дела, отново се правят проучвания.
Целта е да се премахне повтарянето на едни и същи действия на администрацията, така че процесът да бъде по-кратък и по-ефективен. Така НАП ще се натовари с администриране и събиране на частни държавни вземания, което ще е нова дейност за приходната агенция. Към данъчната администрация преминава и дейността по представителство в производствата във връзка с несъстоятелност на дружествата, които имат публични или частни държавни вземания. Всички глоби, които са публични вземания, както и голяма част от таксите ще се събират в НАП, но само при условие че лицата не са ги платили в срока за доброволно плащане. Отсега нататък данъчните ще осъществяват само принудителното събиране на закъснелите плащания.

Има и нещо друго - всяка година в НАП се издават близо 1 млн. удостоверения на граждани и търговски дружества във връзка с тяхната дейност. Ние ще ги приканваме да платят своите задължения, преди да получат тези удостоверения. Следващо предимство е, че ще използваме кол центъра на НАП, тъй като е по-ефективно не само за администрацията, а и за гражданите да им се напомня по телефона за задълженията, които са пропуснали да платят. Вместо това досега се изпращаха покани, запорираха се банкови сметки или работни заплати. Новото е, че дивидентите за държавата ще събира НАП като правоприемник на АДВ.

Ще създаде ли вливането на Агенцията за държавни вземания в НАП някакви затруднения за гражданите?
- За гражданите и бизнеса няма да се промени почти нищо от гледна точка на услугите, които получават. По-ефективно ще се използват ресурсите на администрацията, което ще е по-удобно и за хората. Търси се опростяване на процеса и скъсяване времето за събиране на дългове към държавата. Имаме амбицията да увеличим събираемостта на по-малките вземания, защото НАП има възможност да работи с кол център и издаването на удостоверенията. Тепърва ще се правят анализи и ще се оптимизира процесът. Ще се анализират рисковете, които има при самите производства, как те да се минимализират и премахват. През тази година смятаме да разработим софтуер, който да облекчи самия процес, така че служителите да успяват да извършват повече действия, и така да се увеличи производителността на труда.

Финансовият министър Симеон Дянков започна мащабна реформа за повишаване на контролната дейност и оптимизиране на структурата на приходната администрация. Както се изрази шефът на НАП Красимир Стефанов, може да се каже, че това е пилотна структура, която ще е пример за цялата държавна администрация. Ще има ли още съкращения в резултат на сливането на двете агенции?
- Всички служители от АДВ ще бъдат поканени на подходяща работа в НАП. Служителите и на двете агенции са много натоварени, така че няма много възможности за редуциране на щатните бройки. Въпреки всичко беше направено 10-процентно съкращение от състава на АДВ. Бяха засегнати основно хора, които работят дейности, дублиращи се с данъчните, както и навършилите пенсионна възраст.

Какво става с отделните дирекции в състава на АДВ?
- Всички дирекции преминават в структурата на НАП, като в АДВ имаше 6 регионални дирекции, а в НАП те са 5. Разликата е тази, че във Видин и Русе вече няма да има наши дирекции. Ще съществува една във Велико Търново и тя ще поеме дейността на закритите структури.

Има ли прогнози с колко ще се увеличат приходите в НАП след вливането на АДВ?
- Не са ми известни такива финансови прогнози или анализи.

Какви са събраните суми от публични и частни държавни вземания през миналата година от АДВ?
- Близо 86 млн. лв. са събраните държавни вземания в края на октомври 2009 г. От всички средства около 52 млн. лв. са публична държавна собственост, а 15 млн. лв. са частни държавни вземания. Близо 12 млн. лв. са приходите на дирекция „Продажби", а 7 млн. лв. са събрани чрез търгове за несъстоятелност.
Още от интервюто на „Класа"

„България е реалистична в исканията си за еврозоната", казва в интервю за „Дневник" посланикът на Испания у нас Хорхе Фуентес
На 1 януари Испания пое председателството на Европейския съюз от Швеция. Тя ще бъде първата страна ротационен председател, която ще работи според разпоредбите на Лисабонския договор. За това предизвикателство, както и за приоритетите на Мадрид през следващите шест месеца разговаряме с посланика на страната в България, Н.пр. г-н Хорхе Фуентес. За посланик Фуентес това е втори мандат в София. За пръв път той ръководеше мисията от 1993 до 1997 г., а сега е тук от 2009 г.
Kакви са приоритетите на испанското председателство?
- Както можете да си представите, всяко председателство е един вид продължение на политиките на ЕС, за да може те да текат плавно през времето. Така че ние също ще продължим процесите, които движеше Швеция, както те продължиха процесите от Чехия и т.н. Това, което ще е напълно различно, разбира се, и това, което ще направи испанското председателство изключително оригинално, е, че ще бъдем първите, работещи под Лисабонския договор. Испания трябва да направи всичко възможно той да проработи добре.

Не се ли притеснявате, че може да има припокриване между националното председателство и новия президент на съюза?
- Pазбира се, това е една от основните ни задачи - да подсигурим, че няма да има такова припокриване, но ще трябва да се учим в движение как да го избегнем. Идеята на испанското правителство е да не се налага и да се опитва да бъде доминиращата сила в съюза, а с уменията си да прокара по-доброто навлизане на договора и новите институции. Ние ще играем феър плей. Нашият премиер вече разговаря с президента Ван Ромпуй и г-жа Аштън и темата беше именно как да се избегне припокриването.
Един пример за настъпилата промяна е фактът, че досега председателството правеше срещи с лидерите на 27-те страни  членки преди започването на мандата. Министър-председателят Сапатеро имаше намерение да дойде в България и всичко беше подготвено за визитата, но вместо него дойде новият президент Ван Ромпуй. Това е пример за това как избягваме припокриването.

Върху какво друго ще работи Мадрид в следващите шест месеца?
- Един от останалите ни приоритети е да продължим процеса от Копенхаген, тъй като не можем да бъдем доволни от резултатите на климатичната конференция. Също така ще работим по програмата от Стокхолм за правосъдието и вътрешните работи, включително и имиграцията. Това е изключително важна тема както за Испания, така и за цяла Европа, тъй като в съюза има над 50 млн. имигранти. Осемдесет хиляди от тях са деца, които са дошли сами в Европа без родители, ние не можем да ги върнем и трябва да ги интегрираме, да се грижим специално за тях.
Има и напълно нови неща - Испания ще обърне голямо внимание на страните от Южна Америка и ще организира среща на върха с тях. За разлика от Швеция, която се фокусира логично върху Балтика, ние ще обърнем по-голямо внимание на средиземноморския регион, включително и на Черно море.

Надяваме се по време на нашето председателство Хърватия и Исландия да могат да напреднат по пътя си към членство, а Турция да отвори 3 или 4 нови глави.
Като цяло това е картината на новото председателство. В следващите месеци то ще има над 3500 срещи, като в София очакваме да има около 50-60 срещи. Всички те са отделни от големите срещи на върха, които също ще са много. Ние се справихме добре като председатели, когато се приемаше еврото, и по същия начин ще се справим и сега.

Как гледате на амбициите на България да влезе в еврозоната скоро? Доколко реалистични са тези искания?
- Аз, разбира се, знам какви са желанията на вашата страна. България е реалистична в исканията си - тя знае, че няма как да приеме еврото в рамките на шест месеца, но също така знае, че може да напредне много по време на нашето председателство, или поне по времето, в което участваме в триото, тоест до средата на 2011 г.
Още от интервюто на „Дневник"