Да кръстиш даден модел автомобил не е лесна работа. Трябва името хем да е оригинално, хем да не стои нелепо или обидно на някой от пазарите, където колата ще се продава. Издънките стават лесно и струват много пари.
В Mazda, например, вероятно някой е бил голям почитател на "Пътешествията на Гъливер" и заради летящия остров Лапута е решил да кръсти един от компактните модели на марката LaPuta. Даже без да имате сертификат за владеене на испански, вероятно можете да предположите, че няма нищо литературно в значението на думата Puta на езика на Сервантес...
Даже и когато не се стига до скандал, често собствениците на автомобили не са напълно наясно откъде идва името на колата, която карат. Autocar са подбрали историите зад някои от най-популярните модели през последните няколко десетилетия.
Audi TT
TT в името на популярния компактен спортен автомобил от близкото минало идва от Tourist Trophy - мотоциклетно състезание на о-в Ман. В него преди Втората световна война участва една от фирмите, които се сливат, за да се появи Audi - DKW. През 1938 г. тя даже печели надпреварата. През 50-те успехите на две колела продължават и така състезателните модификации на компактния автомобил NSU Prinz добавят по едно TT към името си.
Източник: Wikimedia Commons
Именно препратка към тях е и Audi TT, показан като концептуален автомобил на автосалона във Франкфурт през 1995 г.
Chevrolet Camaro
Да си го кажем директно - това име не означава нищо на никой език. При дебюта на Camaro през 1967 г. повечето модели на Chevrolet започват на C. Избират това сред 2000 думи, част от които, като тази, са напълно измислени.
Източник: Wikimedia Commons
При представянето на колата от Chevrolet казват на журналистите, че камаро е дребно хищно животно, което яде мустанги - намигване към големия конкурент Ford Mustang.
Citroen DS
Ще ви спестим историята за модела 2CV - приемаме, че всички знаят, че името му идва от данъчния клас "2 конски сили" (chevaux-vapeurs на френски). Citroen са създатели на едни от най-красивите автомобили през втората половина на XX век и сред тях несъмнено е моделът DS.
Източник: Wikimedia Commons
Това не са две случайно избрани букви. На френски те се произнасят като déesse, което значи "богиня" и отговаря напълно на първото впечатление на дизайна.
Fiat 500
Италианците умеят да правят красиви коли, но в края на 50-те имената определено не са им били силата. Малкият градски автомобил получава задно разположен двигател с обем от 479 куб.см, в компанията Fiat закръглят до 500 и така се получава една от иконите на европейското автомобилостроене.
Източник: Wikimedia Commons
Когато по-късно инсталират по-мощен двигател с "цели" 100-ина куб.см повече, осъзнават силата на създадения вече бранд и само добавят към него едно R.
Toyota Yaris
Японците издигат креативността до нови висини при кръщаването на малкия си градски автомобил. В гръцката митология Харис е една от богините на красотата, креативността и плодородието. "Харис" става "Ярис" с помощта на германското "Да" (Ja).
Източник: Wikimedia Commons
Очакването на маркетинг специалистите на Toyota било реакцията на европейците да е именно одобрение на красотата и креативността на малката кола, която е носител на куп награди и след няколко редизайна продължава да е на пазара.
Toyota RAV 4
Очевидно маркетинг отделът на Toyota не е единен или поне не винаги позволяват на креативността си да лети твърде високо. Популярните джипове RAV4 дължат името си на съкращението за превозно средство за активно прекарване на свободното време със задвижване на четирите колела (Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive). Фантазия и оригиналност като на военна машина.
Източник: Wikimedia Commons
По същия начин стоят нещата и с една друга серия големи возила (свързвани неоснователно у нас предимно с организираната престъпност) - Mercedes-Benz G-Class. G идва от "високопроходимо превозно средство" (Geländewagen).
Peugeot
Защо повечето модели на френския производител са с номер тип 205, 306, 407, 508 и т.н.?
Началото на традицията започва с модела 201 през 1929 г. Скоро след него идват по-големите 301, 401 и 601. При някои от тях дизайнът находчиво използва нулата, за да се скрие дупката за манивелата, нужна за запалване.
Източник: Wikimedia Commons
Peugeot 601
В наши дни вече системата с номерата е малко изменена - джиповете и моделите тип ван вече са с две нули, например 3008. Не е защото са им нужни по две манивели.
Porsche 911
Тази кола всъщност не е трябвало да се казва по този начин. През 1963 г. на автосалона във Франкфурт дебютира наследникът на Porsche 356 - моделът 901. Върнете се малко по-нагоре и се сетете чии модели се казват по този начин.
Peugeot и до наши дни не са извадили спортна кола със задно разположен двигател, но все пак след натиск от френска страна германският производител решава да промени името на своята кола на Porsche 911 - бранд, който бързо става класика.
Източник: Wikimedia Commons
82 предсерийни бройки са произведени като модел 901 и съхранените от тях до днес са сред най-ценното попълнение, което някой почитател на марката може да има в колекцията си.
Volkswagen Golf
Тук може би ще има най-много шокирани. VW не са кръстили своя най-популярен автомобил на не чак толкова популярната игра със стик, топка и дупки, а на течението Гългстрийм. На немски той се нарича Golfstrom.
Източник: Wikimedia Commons
Имена на ветрове носят още още Passat, Sirocco и Jetta (от струйните течения в атмосферата, т.нар Jetstream).