На кого е нужна тригодишна американска облигация, когато може да притежава тригодишна Toyota, пита Bloomberg в анализ на пазара на автомобили втора ръка в САЩ. Втората възможност е по-печеливша и изглежда като по-добра инвестиция, твърди изданието и дава пример с конкретна Toyota Tacoma, която през декември намира нов собственик срещу $26 хил., а днес се продава за $31 хил. - малко под цената ѝ като нова преди три години.

През последните шест месеца и в САЩ, както и в други части на света, цените на упоребяваните автомобили растат въпреки износването им. Инерцията през последните месеци е впечатляваща, когато имаме предвид, че цените на автомобилите обикновено се движат само надолу - и то бързо. Средният нов автомобил губи 40% от цената си за три години, сочи статистиката.

Но насред пандемията тригодишните модели в САЩ поскъпват с 3,2% за последните шест месеца, според данни на стартъпа CarEdge. "Нечувано", кoментира съоснователят му Скот Бейкър. "От март насам една от най-добрите инвестиции, които можехте да направите, е автомобилът, който стои в гаража ви".

Поскъпването се дължи на комбинация от фактори, засягащи търсенето и предлагането. Автомобилната индустрия дръпна ръчната спирачка заради мерките срещу здравната криза и предлагането на нови автомобили замря. В същото време потребителите, изплашени от възможността да се заразят с вируса в обществения транспорт, поискаха да имат личен автомобил. Дилърите, жадни за стока, започнаха да плащат по-скъпо за наличните машини, пренасяйки разходите към потребителите.

Подобна е картината и в България, разкри пред Money.bg Любомир Доросиев, собственик на автокъща преди седмици. И прогнозира поскъпване с още 10-15% на употребяваните модели.

Прогноза: Старите автомобили поскъпват с 10-15% заради кризата

Автомобилите втора ръка ще поскъпват в България. Ето защо

Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили, пред Money.bg по Bulgaria ON AIR

Автомобилните заводи вече работят на висока скорост, но разтърсени от рецесията, потребителите предпочитат по-достъпните употребявани автомобили. Продажбите на втора ръка коли в САЩ се увеличават със 7% през юни и с още толкова през юли, а на новите - падат с 27% и 12% през двата месеца. Колко дълго ще продължи пазарната аномалия е трудно да се каже.