Продължаващото напрежение, свързано с тарифите на американския президент Доналд Тръмп създават сложна глобална търговска среда и преобразуване на глобалните вериги за доставки, където Турция вижда възникваща възможност за пазар в Съединените щати за своите трактори и индустрията за автомобилни доставки. Това твърди ръководителят на Асоциацията на автомобилните производители в страната, цитиран от Daily Sabah.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи 25% тарифи за вноса на превозни средства и авточасти по -рано този месец, причинявайки шокови вълни в цялата индустрия, тъй като доставките идват от цял свят.
Допълнителните налози не се прилагат за трактори, микробуси, среди, автобуси или търговски превозни средства с тегло над 5 тона, според Ченгиз Еролду, ръководител на Асоциацията на автомобилните производители на Турция (OSD).
"Разглеждайки отношенията на турската автомобилна индустрия със САЩ, ние имаме минимален бизнес по отношение на готовите превозни средства, до голяма степен защото САЩ е географски отдалечен пазар за нас. Ние обаче правим части за износ. От друга страна, тракторите, микробусите, мидибусите и в по -малка степен на автобусите могат да представят относително компетентно предимство за нас в САЩ," коментира Еродлу.

Източник: iStock
Автомобилните тарифи разшириха глобалната търговска война, която Доналд Тръмп стартира, след като се завърна в Белия дом тази година.
Годишният автомобилен износ на Tурция за Съединените щати възлиза на 1,4 милиарда долара, от които 1 милиард долара се отчита от индустрията на доставчиците, сочат данните на OSD. Тракторите допринасят за 178 милиона долара, докато автобусите и микробусите добавят още 166 милиона долара, заяви Еролду на брифинг в началото на седмицата.
"Тъй като тракторите и по -малките търговски превозни средства са сравнително по -малко засегнати от новите тарифи, ние вярваме, че можем да увеличим допълнително дейността си в тези области", подчерта той.
Относително конкурентно предимство
Според Еролду пазарът на САЩ предлага възможности в специфични сегменти на автомобилната индустрия - особено в автобусите, тракторите и камионите - където турските производители могат да се радват на относителна конкурентоспособност.
"Камионите и автобусите, разбира се, са доста специализирани сегменти на американския пазар и се различават от нашите вътрешни продукти. Но пазарът на трактори може да даде реална възможност."
Еролду допълва, че Tурция може да се разграничи на пазара на тракторни трактори, особено на фона на намаления износ от Европа и Китай.
"В компонентите страната притежава потенциално предимство. Все пак износът ни за САЩ в момента представлява само 4% от общата ни сума. Дори и да удвоим тази цифра, той все пак ще представлява само 8%, така че общото въздействие няма да бъде масово. Въпреки това може да си струва да се отбележи, че турските доставчици вече присъстват в САЩ, макар и в малък брой и техните инвестиции и присъствие могат да нараснат."
По време на пресконференцията Еролду оцени първото тримесечие на автомобилния сектор като период, белязан от несигурността и колебанията. Той каза, че индустрията продължава инвестиционната си скорост, достигайки производствен капацитет от 2,2 милиона бройки през 2024 г., което е 8% увеличение спрямо предходната година.
Тази цифра достига 2,4 милиона, когато е включен капацитетът на домашния производител на електрически превозни средства, добави той. Еролду коментира, че индустрията е затворила 2024 г. с производствена цифра от 1,365 милиона бройки, 7% по -ниска от предходната година.
Експертът признава за трудностите, но подчерта, че продължаващите инвестиции се очаква да дадат плод през 2025 г. и следващите години.
"Ние инвестирахме 1,2 милиарда долара само през 2024 г. През последните 10 години общата инвестиция, направена от турската автомобилна индустрия, достигна 10 милиарда долара."
Секторът постигна голям обем на износ от 37,2 милиарда долара миналата година. Разходите за изследвания и развитие са нараснали с 61% от 2023 г. до 21,3 милиарда долара.