Деан Тодоров е водещ експерт в корпоративните финтех услуги за валутни плащания. Кариерата му започва в Лондон, където натрупва опит в развитието на финтех решения за международни разплащания. От 2021 г. е директор за България в iBanFirst, утвърждавайки компанията като стратегически партньор за бизнеса на глобалните пазари.
Намираме се в период на временно "примирие" между Щатите и Китай. Какви са прогнозите Ви за развоя на събитията и как биха повлияли на българския бизнес различните сценарии?
Лошата новина, свързана с новата реалност, за която говорихме и в рамките на форума CEE Summit (б. р. събитието се състоя на 28 май в Букурещ), е, че мита ще има за всички търговски партньори на Съединените щати. Добрата новина е, че размерът им със сигурност няма да бъде такъв, какъвто беше обявен в първоначално.
Нещата, на които всички сме свидетели, са твърде динамични. Всичко това създава несигурност за българския бизнес. Съществува логистичен, както и валутен риск, защото липсата на стабилност влияе на долара и еврото.
Личното ми мнение, което за момента се потвърждава, е, че Китай и САЩ ще постигнат споразумение. Разбира се, мита ще има, но няма да бъдат в първоначално обявените баснословни размери. Трудно е да прогнозираме какъв точно ще е развоят на фона на непостоянството на президента Тръмп, но едно е сигурно - най-лошият анонсиран сценарий със сигурност ще бъде избегнат.
Каква според вас е възможната (и най-адекватна) позиция, която Европа трябва да заеме, намирайки се между "чука и наковалнята"?
Пътят на Европа е да се стреми да бъде самостоятелен играч. Трябва да се фокусира повече върху иновации, технологии и производство. И, разбира се, да търси нови канали. Ще дам пример. Нещо, в което Европа е много добра, това е инфраструктурата. А кой континент има нужда от изграждането на такава? Да, това е Африка.
Добрата новина е, че Старият континент като че ли вече осъзнава своите предимства. На този фон, ролята на Източна Европа става все по-ключова. Очакваният ръст тук е по-голям в сравнение с регистрираните от западните икономики, тук има потенциал и възможности.
Предстои (с голяма степен на вероятност) приемането на страната ни в еврозоната на 1 януари 2026 година. Какво на практика означава това за бизнес средата у нас и как тази стъпка ще се отрази на дейността Ви тук?
Със сигурност това ще направи България по-атрактивна за чуждите инвеститори. А какво означава това за бизнеса - безспорен факт е, че валутата, която най-много се търгува у нас, е евро. Българските компании, които плащат към техни доставчици или получават от техни клиенти евро, са принудени да превалутират. Разбира се, поради валутния борд няма валутен риск, но все пак съществуват курсови разлики. Така че българският бизнес ще спести със сигурност от това перо, което всъщност никак не е малко.
От гледна точка на представител на iBanFirst, като европейска платформа, това ще ни позволи да обслужваме нашите клиенти още по-добре и по-прозрачно. Те ще имат достъп до повече услуги, които до момента не са били адаптируеми към страни като България, Румъния и Унгария поради различните валути. Така след приемането на еврото българските ни контрагенти ще спестят ресурси и тяхното клиентско изживяване ще бъде още по-лесно за тях.
Може ли да се каже, че бизнесът у нас е готов да използва услугите, които предлагат компании като Вашата? Отчитате сериозен ръст на сделките на български компании, изпреварвайки в голяма степен западните държави. Белег за какво, според Вас, е това?
Занимавам с тази дейност от 2017 година и имам впечатлението, че нещата много се промениха. Да, българският бизнес е готов, иска да работи с компании като нас, защото знае, че това ще му даде по-добри условия, по-добри такси и по-бърза услуга.
Естествено, все още съществува една голяма част, до която е трудно да се достигне, особено по-малките компании в по-малките градове. Но според мен с всяка следваща година все повече бизнеси придобиват това разбиране.
Има предприемачи, създали своите компании през 90-те години, които сега предават бизнеса в ръцете на своите деца. Те, от своя страна, са по-технологично отворени, вече виждаме и по-млади предприемачи. Затова и смятам, че този процес е поколенчески и е неизбежен.
Това, което прави iBanFirst и останалите компании в сектора предпочитан избор, е възможността представители на малкия и средния бизнес да имат достъп до онлайн платформа и в реално време да могат да извършват плащания, да купуват валута.
И това може да се случва по всяко време, а не от 9 до 17 часа. Този тип услуга дълго време беше преференциално предлагана или запазена марка на големите корпоративни клиенти. Реалността обаче вече е друга.
Вие сте начело на българския офис на iBanFirst вече 3 години. Има ли промяна в нагласите на българските компании към услугите, които предлагате? Накъде най-често са насочени трансакциите на бизнеса и защо?
Със сигурност има промяна. Това, което бележи устойчива промяна, е управлението на валутния риск. Преди няколко години повечето компании считаха, че управлението на курсовите разлики е нещо, което те не могат да контролират. Сега вече виждаме пълна промяна в този аспект. Те го виждат като възможност да си защитят маржовете на печалбата.
Много често, говорейки с нашите клиенти, разбираме, че те работят с доставчиците си в Китай на разсрочено плащане. Използвайки ни нас, те вече могат да гарантират курс на обмяна от сега и по този начин да защитят маржа на печалбата си. Това, както казах, беше нещо, достъпно само за големите компании.
А към момента това е най-използваната ни услуга. Това означава, че ние помагаме на компаниите да узреят и да пораснат, което за мен е много позитивен факт.
В каква посока планирате да развивате дейността си в следващите месеци? Ако се срещнем за разговор след една година, какво бихте искали да можете да споделите пред читателите на Money.bg?
Нашата мисия остава непроменена. Ние искаме да обслужваме колкото се може повече български компании, да им даваме достъп до нашата платформа, за да може те да се разплащат с техните доставчици по-бързо, по-евтино и по-ефикасно.
Може би, с предстоящото приемане на еврото, това, което би било интересно е, че имаме по-голяма автономност на плащанията, поради по-големите възможности, които ще има пред българските компании.
Клиентите ни у нас към момента са над 200 (от около 10 хиляди в Европа). Българските компании вече са изтъргували през нашата платформа около €800 милиона, целта ни е тази сума да надхвърли €1 милиард в следващите месеци. За мен е важно догодина да говорим за увеличена клиентска маса.