Влизането на България в еврозоната ще има ограничен инфлационен ефект, но бизнесът у нас трябва да се подготви за ситуация, в която ще трябва да се бори със силна конкуренция в рамките на един по-интегриран пазар. Това посочват в свой анализ от компанията за валутни услуги и международни плащания iBanFirst.
Очакването на авторите е инфлационният ефект от въвеждането на еврото да бъде ограничен в рамките на около 0,3 процентни пункта, като "се очаква инфлационният натиск да бъде овладян и да наподобява словенския сценарий". Бившата югорепублика влезе в еврозоната през 2007 г. и в резултат цените се повишиха именно с около 0,3 процентни пункта.
По-голямо предизвикателство пред компаниите у нас ще е запазването на конкурентоспособността в рамките на задълбочената европейска интеграция - и то отвъд цените.
"След въвеждането на еврото българският бизнес ще трябва да разчита все повече на иновации, ефективност и по-висока добавена стойност. Според наблюдения на iBanFirst, много сектори вече предприемат стъпки в тази посока. Износът се ориентира към продукти с по-висока технологична интензивност, макар и със сравнително ограничена сложност. Расте делът на химикали, рафинирани горива, цветни метали, храни и машини - за сметка на текстил, облекло и стоки с ниска добавена стойност", пише в анализа.
Плюсовете за бизнеса
"Благодарение на валутния борд България не носи валутен риск по отношение на еврото, но компаниите ежедневно търпят разходи от необходимостта да превалутират. Това създава курсови разлики, които макар и малки, не са незначителни. Еврото ще премахне тази тежест и със сигурност ще направи страната по-атрактивна за чужди инвеститори. А за бизнеса това означава по-ниски разходи и по-голяма оперативна яснота", отбелязва директорът на iBanFirst за България Деан Тодоров.
Според неговия екип българските малки и средни предприятия имат шанс да разширят позициите си в ключови държави като Германия и Италия и да навлязат на нови пазари като Бенелюкс, Австрия и Португалия именно с помощта на премахването на валутния риск и намаляването на разходите.
Очакването е да се засили и инвестиционният интерес към България, който остава под пиковите си нива от 2007 г. В Хърватия туристическият поток от страни в еврозоната е скочил с 8% за 8 месеца след приемането на единната валута.
Т.нар "Ефект на Роуз" се очаква да увеличи вътрешната търговия в рамките на еврозоната, особено при по-малките фирми, за които трансграничните транзакции са фактор.
"Членството в еврозоната може да доведе до още по-висок кредитен рейтинг, по-ниски лихви и подобрен достъп до капитал - особено за МСП. Банките ще получат достъп до кредитните улеснения на ЕЦБ, което би трябвало да им даде възможност да отпускат повече заеми при по-ниски лихвени проценти", посочват още от iBanFirst.