Електрическите автомобили са бъдещето. И може би това, което ще ви е интересно е - кои страни най-бързо прегръщат това бъдеще. За да разберем, ще погледнем към петте страни, където електромобилите съставляват най-голям процент от автомобилния парк на жителите.

През последните години се наблюдава бързо нарастване на присъствието на електрически превозни средства по улиците. Тъй като правителствата по целия свят поемат ангажименти за опазване на околната среда, се очаква електрическите превозни средства, които някога са били смятани за редки, да станат обичайна гледка по пътищата навсякъде по света.

Въпреки че положителното въздействие върху околната среда на електрическите автомобили е безспорно, те също така предлагат различни предимства за различни индустрии, което води до повишени печалби и производителност.

Този растеж може да доведе до инвестиционни възможности с разширяването на пазара. За инвеститорите, които търсят сектори с висок потенциал, ориентирани към растеж, акциите на електрически превозни средства с малка капитализация може да са златната мина, която търсят.

EV индустрията

Въпреки Covid-19 и проблемите с веригата за доставки от 2020 г. насам, индексите за електромобили и батерии надминаха десетте най-големи автомобилни производители и по-широкия пазарен бенчмарк. През първата половина на 2020 г. индексите на електромобилите и батериите отбелязаха значителен ръст съответно със 70% и 40%.

Xiaomi ще произвежда електромобили в Китай след инвестиция от $10 милиарда

Xiaomi ще произвежда електромобили в Китай след инвестиция от $10 милиарда

100 000 коли трябва да бъдат готови още догодина

Този растеж съвпадна с обявяването на зелени пакети за възстановяване, нулеви нетни обещания и нарастващото приемане на електромобилите като бъдещето на транспорта, особено в Европа, Япония, Корея и скандинавските страни.

Очевидно е, че за производителите на автомобили, които вече са отделили ресурси за разработване на екологични превозни средства, нарастването на ентусиазма и използването на електрически автомобили несъмнено ще доведе до благоприятни резултати.

Основни имена като Tesla и Li Auto отбелязаха ръст съответно със 134% и 92% към. По време на обаждането си за приходите за второто тримесечие, главният изпълнителен директор на Tesla Inc Илон Мъск каза:

"През второто тримесечие постигнахме рекордно производство и доставки на превозни средства и рекордни приходи от около 25 милиарда долара за едно тримесечие. И Model Y се превърна в най-продаваното превозно средство от всякакъв вид в световен мащаб през Q1, надминавайки Corolla и Golf.

Така че това беше превозно средство номер едно от всякакъв вид, включително превозни средства, които се продават на много по-ниска цена. Мисля, че това е невероятно постижение на екипа на Tesla и просто огромно благодаря на нашите клиенти за тяхната подкрепа.

Това се случи въпреки високите лихвени проценти и голяма макронесигурност. И въпреки това успяхме да постигнем оперативен марж от около 10%. Продължаваме да се стремим към 1,8 милиона доставки на превозни средства тази година."

Водещи автомобилни производители се обединиха срещу Tesla

Водещи автомобилни производители се обединиха срещу Tesla

Някои от тях по-рано обявиха, че ще направят колите си съвместими със стандарта на Мъск

Почти всички големи производители на превозни средства, включително Ford Motors Co (NYSE: F) и General Motors Corp (NYSE: GM), сега предлагат електрическа алтернатива в автомобилната индустрия. Ford се стреми към 50% продажби от електромобили до 2030 г., като инвестира 50 милиарда долара до 2026 г. в заводи и софтуер.

EV версиите на популярни модели като F-150 Lightning, Mustang Mach-E SUV и търговски ван E-Transit вече са в продажба. По подобен начин General Motors Corp (NYSE:GM) цели 100% глобални продажби на EV до 2035 г., GM ще пусне 30 нови EV с инвестиция от $35 милиарда до 2025 г. Наблягайки на свежи модели, текущите предложения включват Cadillac Lyriq, GMC Hummer; Hummer SUV и Chevy Silverado през 2023 г.

Електрическите превозни средства трансформират и транспортния сектор. През последното десетилетие се появиха управлявани от приложения транспортни услуги като Uber Technologies, които предлагат приложение за споделено пътуване и други.

Нейните акции скочиха с 89% тази година, като анализаторите прогнозираха още 9% увеличение въз основа на средната ценова цел. Освен това компании като FedEx, Amazon.com и PepsiCo преобразуват големи части от своите камиони и ванове за доставка в електромобили.

Тези ходове ще увеличат търсенето на търговски електромобили и само Amazon ще инвестира 970 милиона долара в електрически превозни средства за своя европейски автопарк.

Тези компании представляват само няколко от компаниите, които понастоящем са в процес на преминаване към паркове с електрически превозни средства и все по-голям брой приемат този преход ежедневно.

В отговор на тази тенденция производителите на автомобили също засилват усилията си в разработването на търговски електрически превозни средства.

Секторът на електромобилите може да предложи огромен потенциал за растеж за инвеститори, готови да проучат този пазар с висока печалба. Bloomberg прогнозира, че пазарът на електромобили ще нарасне до 8,8 трилиона долара до 2030 г. и 56,7 трилиона долара до 2050 г., основно движен от пътнически електромобили.

Ако продажбите на електрически превозни средства продължат да напредват с прогнозирания темп, тогава ще са необходими електрически батерии на стойност около 60 милиарда долара, за да се отговори на търсенето.

Българската компания за управлние на зарядни станции AMPECO, в която инвестира BMW, отваря офис в Париж

Нова българска компания, в която инвестира BMW, отваря офис на ключов европейски пазар

Това става след набирането на рисков капитал от над $16 милиона миналата година

В преследването на напредъка на технологията за електрически превозни средства (EV), производителите в САЩ интензивно се фокусират върху разработването на нови технологии за батерии.

Ето и петте страни с най-висок дял на електромобили в света:

   5. Финландия

Пазарен дял на EV: 38%

Електромобилите са освободени от регистрационен данък във Финландия до 2025 г., а пътният данък и инфраструктурата за зареждане на EV бяха субсидирани до 35% до декември 2022 г.

   4. Дания

Пазарен дял на EV: 39%

Дания започна постепенно да премахва стимулите за EV още през 2015 г., които включваха 60% отстъпка от регистрационния данък и минималния годишен данък. Дания все още предоставя данъчни облекчения за електричество за зареждане на търговски електрически автомобили, за да насърчи използването на електрически превозни средства.

   3. Швеция

Пазарен дял на EV: 54%

Първите политики за EV бяха формулирани още в началото на 90-те години на миналия век с нисък годишен пътен данък, постоянно намаление на данъка и климатичен бонус.

Стимулите в страната изтекоха още през 2022 г., но все още предоставя безвъзмездни средства, които покриват 50% от разходите за закупуване и инсталиране на зарядни станции за предприятия и обществени организации.

   2. Исландия

Пазарен дял на EV: 70%

За 5 години Исландия напредна толкова много при електромобилите благодарение на намаляване на данъците, премахване на ДДС и зелена мрежа. Пълното възобновяемо електричество и рентабилността стимулират приемането.

Исландия разполага с напълно възобновяем ресурс за цялото електричество и е сравнително евтино в сравнение с повечето други места, което помогна на хората да приемат електромобилите. Това изведе Исландия на второ място в списъка на страните с най-много електрически превозни средства през 2023 г.

  1. Норвегия

Пазарен дял на EV: 88 %

Норвегия оглавява списъка на страните с най-много електрически превозни средства през 2023 г., тъй като насърчава електромобилите от 90-те години на миналия век, с освобождаването от данъци и стимулите за таксуване, когато нямаше данък за покупка/внос на електромобили.

Страната все още подкрепя водачите на електромобили чрез половин пътни такси и паркинг за електромобили. Политиките поставят Норвегия повече от десетилетие пред всички други страни.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.