15 ноември ни посрещна с рязко застудяване и мъгли и със законовото изискване да шофираме със зимни гуми. Наредбата позволява и употребата на летни през периода, но те следва да бъдат с грайфер поне 4 мм. Това, разбира се, не е препоръчително заради качествата на използвания в тях каучук. При температури под 7°C гумите рязко влошават характеристиките си и удължават неимоверно спирачния път.
Къде още в Европа зимните гуми са задължителни?
Освен у нас подобно задължение, разписано в закон, има и в още няколко държави от ЕС - Естония, Финландия, Литва, Латвия, Словения, Швеция и Хърватия. Важно е да се знае, че обикновено тази отговорност важи не само за местните водачи, но и за онези, които управляват чуждестранни коли, посочват от Европейския потребителски център.
Промени има и в Германия, където от следващата година зимните гуми, произведени след 31 декември 2017 г. трябва да имат специален символ (планина със снежинка). Гуми, произведени преди края на тази година, маркирани с "M & S", могат да се използват като зимни до 30 септември 2024 г. След това трябва да се слагат само зимни гуми, които са с алпийския символ.
Естония
Зимните гуми там са задължителни между 1 декември и 1 март. В зависимост от природните и пътни условия те могат да се ползват и за по-дълъг срок - между 15 октомври и 31 март.
Финландия
Зимните гуми за колата са задължителни за периода между 1 декември и края на февруари. Ако ще слагате гуми с шипове, не забравяйте, че това е разрешено между 1 ноември и първия понеделник след Великден. Грайферите трябва да са поне 3 мм дълбоки.
Латвия
Между 1 декември и 1 март по пътищата там трябва да се движат само коли, оборудвани с гуми, подходящи за зимни условия. Това означава, че грайферите трябва да са поне с 4 мм дълбочина. Гуми с шипове са забранени между 1 май и 1 октомври.
Литва
Зимните гуми са задължителни между 10 ноември и 1 април. Според местните разпоредби грайферите трябва да бъдат дълбоки поне 3 мм. Ново изключение от стандартното правило е, че мотоциклетите, мотопедите и АТВ-ата могат да използват летни гуми между 1 март и 30 ноември, но само ако на пътя няма сняг или лед.
Словения
Между 15 ноември и 15 март, както и при силен снеговалеж или поледица извън този период, колите трябва да са оборудвани със зимни гуми. Другият вариант е да се шофира с летни гуми, но в багажника да имате вериги за сняг за всеки случай. Минималните грайфери трябва да са поне 3 мм.
Швеция
Зимните гуми там са задължителни между 1 декември и 31 март. Грайферите им трябва да са поне 3 мм дълбоки. Правилата се отнасят и за всички чуждестранни коли, които минават през територията на Швеция. Гумите с шипове могат да се ползват между 1 октомври и 15 април или ако зимните условия на пътя го налагат
Хърватия
Зимните гуми и зимното оборудване са задължителни в периода 15 ноември - 15 април. Това задължение се отнася до всички моторни превозни средства, независимо от природните условия или пътя. В случай на нарушение на правилата за шофиране през предстоящия сезон шофьорите могат да бъдат глобени в размер на 700 куни (приблизително 106 евро).
Държави, където зимните гуми са задължителни, ако това се налага от метеорологичните условия
Германия
От 2010 г. в Германия е задължително поставянето на зимни гуми при поледица, киша, хлъзгав път. Грайферите трябва да са с поне 1,6 мм дълбочина. При положение, че метеорологичните условия са по-меки от обикновено, може да останете и с летни гуми. Гумите с шипове не са позволени, защото могат да повредят настилката. Важно е да се знае, че ако законът се нарушава и зимните гуми са необходими, но не са поставени, то глоба грози и шофьора, и собственика на колата. Санкцията за водача е 60-120 евро, а за притежателя на возилото - 75 евро. Според последните промени, които влизат в сила от следващата година, зимните гуми, произведени след 31 декември 2017 г. трябва да имат специален символ (планина със снежинка). Гуми, произведени преди края на тази година, маркирани с "M & S", могат да се използват като зимни до 30 септември 2024 г. След това трябва да се слагат само зимни гуми, които са с алпийския символ.
Австрия
Между 1 ноември и 15 април колите трябва да са със зимни гуми, ако природните условия го налагат. Тези гуми трябва да са и на четирите колела, когато пътищата са покрити със сняг или лед. Гуми с шипове могат да се ползват между 1 октомври и 31 май. В този случай има ограничение в скоростта на движение (до 100 км/ч по магистралата), като превозното средство трябва да е обозначено, че е оборудвано с такива гуми. Стикерът се купува от автомобилни клубове или бензиностанции. Употребата на вериги вместо зимни гуми се разрешава само ако пътят е постоянно или почти постоянно покрит със сняг или лед.
Люксембург
От 1 октомври 2012 г. зимните гуми са задължителни, когато има сняг или поледица на пътя.
Норвегия
Няма задължение колите да са със зимни гуми, но в същото време те трябва да отговарят на зимните условия. От 1 ноември (или още от 15 октомври в северната част на държавата), шофьорите имат право да използват гуми с шипове, без да бъдат глобявани. В района на Осло, Берген и Тро̀нхейм обаче водачите трябва да плащат екотакси. След първия понеделник след Великден това оборудване трябва да бъде свалено.
Словакия
Зимните гуми са задължителни за автомобили с маса под 3,5 тона при зимни условия - ако по пътя има лед, сняг или е замръзнал.
Румъния
Зимните гуми са задължителни по пътища, покрити със сняг, лед или поледица. Тези гуми се поставят на всички колела.
Чехия
От 1 ноември до 31 март автомобилите трябва да са със зимни гуми, ако на пътя има повече сняг или поледица. Дълбочината на грайфера им трябва да е поне 4 мм. Гуми с шипове не са разрешени.
Държави, в които зимните гуми са задължителни, само ако има знак на пътя за това
Франция
Зимните гуми по принцип не са задължителни, освен ако няма поставен специален пътен знак с думите "pneus neige admis".
Испания
Като цяло зимните гуми не са задължителни. Такива се слагат когато има специално разпореждане на местните власти или специфичен знак - най-често в по-високите места.
Италия
Зимните гуми не са задължителни. Ако обаче е поставен указващ пътен знак, колите трябва да са екипирани с вериги за сняг или зимни гуми за периода, за който сте отнася този знак.
Държави, в които зимните гуми не са задължителни
Белгия
Зимните гуми не са задължителни, но са препоръчителни при зимни условия, като минималната дълбочина на грайфера е 4 мм.
Унгария
В някои области (отбелязани със знаци) употребата на вериги за сняг може да бъде задължителна поне на задвижващата ос на колата.
Кипър, Малта, Португалия и Гърция
Зимните гуми не са задължителни.
Дания
Зимните гуми не са задължителни. Ползването на гуми с шипове е разрешено между 1 ноември и 15 април.
Ирландия
Зимните гуми не са задължителни. Гумите с шипове не са незаконни, но все пак би трябвало да се ползват при повече сняг или лед. В противен случай водачът може да бъде преследван за увреждане на пътната настилка.
Исландия
Няма определен период, в който зимните гуми да са задължителни. Според новите разпоредби обаче гумите трябва да са поне с 3 мм грайфер през зимния период (от 1 ноември до 14 април).
Холандия
В Холандия зимните гуми не са задължителни. Употребата на гуми с шипове не е позволена, защото уврежда настилката.
Полша
Употребата на зимни гуми не е заложена в закон, но се препоръчва силно използването им или на т.нар. всесезонни гуми през зимния период. Слагането на гуми с шипове е строго забранено.
Великобритания
Зимните гуми там не са задължителни, но са позволени. Могат да се използват при температура под 7 градуса. Разрешена е и употребата на вериги за сняг, както и на гуми с шипове, но при по-тежки зимни условия.
borislav-chakarov
на 16.11.2017 в 13:54:48 #7Прав си, колега 6. Тъпаците се джафкат и се ловят за думата. А истината е, че има коренна разлика между поведението на колата с летни и зимни гуми по заледен или заснежен път, независимо от дълбочината на грайфера. И тази разлика може да се окаже разликата между живота и смъртта. Слагам си зимни гуми, пък вие спорете кой крив кой прав.
yavor-berov-J8LZoTL4
на 16.11.2017 в 10:44:31 #6Като чета коментарите съм убеден, че съм в България. Да заглавието е некоректно, но от коментарите лъха типичния български нихилизъм. Лично мен не ме интересува дали е 15 ноември и дали го пише в закона - щом се застуди /горе долу по това време/ правя зимно обслужване на колата гуми, зимно масло, антифриз и зимна течност за чистачки. Не го правя защото някъде е написано, а защото съм се убедил, че е правилно и ми спестява главоболия на пътя.
tsvetan-penchev
на 15.11.2017 в 21:56:30 #5Писна ми от лъжливи медии и прости журналисти…
Varna-i
на 15.11.2017 в 21:14:58 #4--- ИЗВИНЕНИЯ --- Лъжете само в заглавието
, т.н. подвеждащо заглавие
Наистина ми писна всеки селяндур (не казвам селянин защото и аз съм от село) да ми казва че са задължителни, само защото е прочел заглавията само.
Даже и един полицай спореше с мен и каза че го пишело "у веСНика".
Мишелин даже казват че е по добре за природата да се купуват нови гуми по рядко и че сегашните гуми са с добри показатели до около 1,6 мм (под 2 мм) грайфер.
https://www.michelin.com/fre/presse/Presse-et-actualites/actualite-michelin/Mobilite-durable/Performant-jusqu-au-au-niveau-legal-d-usure-de-1-6-mm
Varna-i
на 15.11.2017 в 21:02:37 #3ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА Чл. 139. (1) Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат: . . . 4. (нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март. -------------------------------------------- с две думи ЛЪЖЕТЕ БРЕ - не са задължителни. само малоумник може да вярва сляпа на някаква медия в 21 век Хора, читатели, приятели - една дума винаги - ПРОВЕРЯВАЙТЕ. Не се доверявайте на нещо само защото е написано
stefan-iliev
на 15.11.2017 в 12:41:47 #2Статията е поръчкова. Целта е не безопасност , а да бъдат накарани всички да си купят нови гуми, било зимни било летни с грайфер повече от 4 мм. В Германия, Франция отдавна се кара с гуми за всички сезони, които няма да смаляте по два пъти в годината , да правите оборот на центровете за автогуми. Карат се докато са годни - после нови. У нас зимата не е като в Швеция , Финландия и Норвегия. През повечето време е сухо и мокро. При тези условия управлението с летни гуми е по-безопасно , отколкото със зимни. Има аутобилд на български. Там хората правят тестове, с по 20 показатели. У нас "дървени философи" от бизнеса с гуми и катаджии се опитват със закон да накарат всеки да си купи зимни гуми. Това е необходими само за тези които живеят в планина!
Plovdivmen
на 15.11.2017 в 12:11:18 #1Колкото и голям грайфер да има ЛЯТНАТА гума при ниските температури става твърда като пластмаса и си е чиста шейна. Материалът на зимните гуми е друг, при минусови градуси е мек и прави сцепление. Карайте зимата само със зимни гуми, лятото - само с летни (да не си изпичате и разваляте зимните). Трябваше да го направят задължително, за да не се задръстват пътищата от "тарикати" с летни гуми. Ако толкова не може да отделите пари, а се налага да шофирате зимата, ще сте много по-стабилни дори с втора употреба зимни гуми, от колкото чисто нови летни!