Тези дни, стремящият се към световно лидерство  производители - Volkswagen се оказа в центъра на един от най-големите и шумни скандали в автомобилната индустрия през последните години. Колкото и голям да се окаже проблемът, обаче, не мислете, че това е първият случай, в който автомобилен гигант се оказва в неловка ситуация.

Джейсън Барлоу разследва нелепите случки в автомобилния бизнес. Ето 5 от от най-големи скандали в този бизнес, публикувани в topgear.bg.

Хосе Игнасио Лопес: VW vs GM


Хосе Игнасио Лопес, VW vs GM (90-те): Лопес беше ръководител на европейското подразделение на GM и стана известен с крутите си мерки за ефективност и намаляване на разходите. Само за година начело на финансовите дела на GM, Лопес беше заличил загуба от 1,1 млрд. долара.

Фердинанд Пийх забеляза това и реши, че точно Лопес е човекът, който е способен да вдигне VW на крака и да съкрати безумно високите производствени разходи на марката. Пийх дори обеща на Лопес завод в родния му баски район в северната част на Пиринейския полуостров.

Проблемът е, че Лопес хубаво разигра и двете страни преди да стане ясно, че е духнал от Щатите за Германия с куфар с хиляди секретни документи на GM. Това предизвика безумно дълга и сложна серия от дела, водени от съдилищата от двете страни на Атлантика. След сериозна автомобилна катастрофа през 1998 г. стана ясно, че Лопес страда от психично заболяване и испанските власти отказаха да го екстрадират в Щатите. Достойно за „Дързост и красота".

Audi 5000 „ускорява само"


Audi 5000 (80-те): На 23 ноември 1986 г. американското новинарско шоу Sixty Minutes излъчва 17-минутен репортаж, в който Audi 5000 „ускорява само". Интервюират се притеснени хора, които са ударили новото си Audi във вратата на гаража, когато колата сама е подала газ. В репортажа дори е сниман конкретен автомобил от въпросния модел, който ускорява сам. Вдига се голям шум преди да се окаже, че видеото е пълна инсценировка, а проблемът с действително катастрофиралите се състои в това, че педалът на спирачката е сравнително малък и поставен доста близо до този на газта. Т.е. става въпрос за шофьорски грешки.

Името на Audi е изчистено едва през 1989 г., но загубите са нанесени и Audi се нуждае от почти десетилетие, за да се върне на предишните си нива на продажби. През 1985 г. марката продава 75 000 коли в Щатите, а през 1991 - едва 12 000.

Ford Explorer/Firestone (2000)


Ford Explorer/Firestone (2000): Дори в Щатите кросоувърите не бяха нещо особено през 90-те. Но Explorer, дело на американското подразделение на Ford, се превърна в маниакален хит. До момента, в който масово тези коли започнаха да пукат гуми в движение. Оказа се, че серийно поставяните гуми Firestone се износват много бързо заради неправилно избрано налягане, износване и високия център на тежестта на колата.

Както Ford, така и Firestone получиха изключително много оплаквания и прекъснаха продължилото 95 години сътрудничество помежду си.

Ралф Нейдър и Chevrolet Corvair (1965)


Ралф Нейдър и Chevrolet Corvair (1965): „Опасни при всякакви скорости. Скритите в американските автомобили опасности" е книга, която се превръща в истинска сензация през 60-те. Авторът й е американският адвокат и бъдещ кандидат за президент, издигнат от зелената партия, Ралф Нейдър.

Известен с какви ли не разкрития срещу злоупотребите и мощните корпорации, Нейдър говори за замърсяването на въздуха, инженерните недомислици и опасността при катастрофи, но най-запомнящото се от цялата книга е унищожителната критика на Chevy Corvair. Кабриото няма антиролбари, кара се ужасно и при пренапомпани гуми (нещо обичайно за онези години) се превръща в адски опасна кола.

Настоятелността на Нейдър води до създаването на Американската агенция за защита на околната среда. Интересно какво би ни казал за сагата с емисиите на VW днес.

DeLorean (1982): Откъде да започнем?

DeLorean (1982): Откъде да започнем? Гениалният американски конструктор Джон Делориън (най-младият вицепрезидент на GM в историята) много искал да направи митична спортна кола. Някак се свързва с британското правителство и си осигурява завод край Белфаст, с което британците се надяват да намалят хроничната безработица в Северна Ирландия. Делориън пътува с Конкорд три пъти седмично от имението си в Ню Йорк до Белфаст, за да следи производството.

Създават се около 9000 броя от единствения модел на компанията, с дизайн на Giugiaro и техника на Lotus, преди ФБР да арестува Делориън по обвинание в трафик на наркотици.

Съдът го оправдава, но компанията вече е фалирала със знаменито шумен скандал. Добре, че една от въпросните коли може да лети във времето...