Китайската държавна железопътна компания повиши цените на билетите по основните високоскоростни жп маршрути в Китай. Причината за това е, че жп операторът търси начини да намали дълговете си за общо 859 милиарда долара, натрупани основно заради "агресивното" разширяване на китайската високоскоростна мрежа, пише японското бизнес издание Nikkei.
Китай става все по-пестелив на фона на икономическите затруднения пред страната. Ходът на China Railway - националната пътническа и товарна железопътна корпорация на Китай - за ефективно повишаване на цените, се дължи на огромния дълг на компанията, възлизащ на 6,13 трилиона юана (859 милиарда долара) към края на 2023 г., което е два пъти повече от задълженията на изпадналия в криза китайският гигант при недвижимите имоти Evergrande Group, отбелязва Nikkei.
Оперативните приходи на China Railway за миналата година са 1,2 трилиона юана (над 168 милиарда долара), а нетната печалба е едва 3,3 милиарда юана (над 462 милиона долара).
За трите годити 2020 - 2022 г., компанията отчете нетни загуби от няколко десетки милиарда юана. През този период, броят на пътниците намаля поради въздействието на пандемията от Ковид-19, а дълговете на China Railway непрекъснато нарастваха.
Разширяването на железопътната мрежа в Китай оказва сериозно влияние върху финансите задължения на компанията оператор. Железопътната мрежа на Китай, включително нормални и високоскоростни линии, има обща дължина от 159 хил. километра към края на 2023 г., което е скок от 20% за период само от 5 години, според Националната железопътна администрация на страната.
Китайската високоскоростна железница обхваща 33 от 34-те провинции в страната, което я прави най-дългата и най-широко използвана подобна мрежа в света. Тя се състои от 8 вертикални (Север-Юг) и 8 хоризонтални (Изток-Запад) линии. Скоростта по тях достига от 200 до 350 км в час.
Към края на миналата година, дължината на високоскоростните железопътни линии в Китай е 45 хил. км, което е с 16 хил. км повече, отколкото през 2018 година. Така 80% от плановете на Китай за изграждане на високоскоростни линии са вече реализирани, съобщи Националната железопътна администрация през януари тази година.
Мащабните инвестиции обаче не са довели до подобрена рентабилност на жп оператора. Разширяването на мрежата беше приоритет за компанията, но не липсват и признаци, че част от изграждането не е било добре планирано, пише изданието. Например, високоскоростна железопътна гара в град Дандун в североизточната китайска провинция Ляонин, област Манджурия, остана празна през последните години. В Китай има най-малко 26 високоскоростни железопътни гари, които не работят, а осем от тях никога не са били използвани.
Очаква се China Railway с държавната подкрепа да продължи с мащабните си инвестиции. В план за развитие на транспортната инфраструктура, съставен от китайските власти през 2023 г., се призовава високоскоростната жп мрежа на Китай да нарасне с около 8000 км до общо 53 000 км до 2027 година.
Това лято China Railway промени тарифите си за четири основни линии в страната, по които влаковете се движат с до 350 километра в час. Сложната нова система първо повишава базовата тарифа с около 20%, а след това определя различни отстъпки за всеки отделен маршрут.
Например, по маршрута, свързващ Шанхай и Ханчжоу (столица на провинция Чжъцзян), място в бизнес класа от най-луксозно ниво по-рано струваше 219,5 юана (31 щ. долара), обикновено място в първа класа - 117 юана (17 щ. долара), а място във втора класа - 73 юана (близо 11 долара). От средата на юни базовите тарифи по линията са се покачили на 306 юана (43 щ. долара) за бизнес класа, 140 юана (20 щ. долара) за първа класа и 87 юана (13 щ. долара) за втора класа.
Китайските железници обаче посочват, че действителните цени могат да бъдат намалени с до 45% чрез различни отстъпки, като се вземат предвид фактори като сезон, дата и час на конкретното пътуване. Така промяната се представя като оптимизация на тарифите въз основа на търсенето, а не като пряко увеличение на цените, отблеязва изданието.
Цените на билетите за най-натоварените часове, които досега са се разпродавали бързо, са по-високи, което вдига приходите на държавния железопътен оператор. За линиите с ниско търсене, където местата са оставали непродадени, цените обаче спадат, за да бъдат привлечени повече пътници. А по някои маршрути е въведен и нов първокласен тип седалка, по-широка от обикновената. Билетите там са с около 40% по-скъпи от стандартните места в първа класа.