След като Брюксел започна разследване срещу закупуването на влакове от Китай, в крайна сметка железниците ни ще се сдобият със седем двуетажни електрически влака от Полша. Полската компания Stadler Polska е избрана за доставката на влаковете, които ще бъдат закупени със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, потвърдиха за Money.bg от Министерството на транспорта и съобщенията.

"Предложената сума е на стойност 300,513 милиона лева. Срокът за доставка е 26 месеца, като предстои да бъде подписан и договор с избрания изпълнител", заявяват от транспортното ведомство.

Снимка 649255

Източник: CRRC

Двуетажните китайски влакове за 250 милиона лева

Припомняме, че по железопътните релси на България тази година трябваше да се движат нови китайски двуетажни влакове. Това беше посочено в Регистъра на обществените поръчки.

Конкурсът от страна на Министерството на транспорта и съобщенията за обновяване на българските железниците е именно за "доставка на 7 броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал". 

Новите двуетажни китайски влакове за 250 милиона лева, които трябваше да се движат и в България

Новите двуетажни китайски влакове за 250 милиона лева, които трябваше да се движат и в България

Високотехнологичните машини развиват 160 км/ч

През януари обаче от транспортното минисетрство прекратиха временно търга с мотивите, че единственият кандидат, който е подаал оферта, предлага по-дълъг срок за доставка от заложения в изискванията на поръчката.

Високотехнологичните машини на китайската компания China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), с която се водеха преговори, развиват до 160 км/ч. Всеки един от влаковете разполага с 345 седящи места.

Китайската CRRC е най-големият производител на подвижен състав в света по отношение на приходите.

Брюксел разследва най-голямата сделка на България за покупка на нови влакове за над 1 милиард лева

Брюксел разследва най-голямата сделка на България за покупка на нови влакове за над 1 милиард лева

Обществената поръчка беше прекратена в края на миналата година и отново пусната в началото на тази

Разследването на Брюксел

През февруари стана ясно, че Европейската комисия разследва цялостно най-голямата обществена поръчка в България, свързана с покупка на нови влакове. Става дума за доставката на 20 електрически "push pull" китайски влака с обща индикативна стойност над 1,2 милиарда лева, научи тогава Money.bg от съобщение на официалната страница на ЕК. Това беше и първото задълбочено разследване заради съмнения за нарушаване на регламента за чуждестранни субсидии в ЕС.

"Проверката е за това дали са спазени правилата, които гарантират, че получателите на чуждестранни субсидии не могат да се възползват от несправедливо предимство за спечелване на обществени поръчки в ЕС, в ущърб на лоялната конкуренция", стана ясно от съобщението на Еврокомисията.

Снимка 659131

Източник: БДЖ

Новата стара обществена поръчка

В крайна сметка обществената поръчка за доставчик на нови влакове беше открита в средата на февруари, а в края на март бяха отворени офертите на всички участници. Оценката показа, че офертата на въпросната полска компания Stadler Polska отговаря на всички изисквания, подчертават от Министерството на транспорта и съобщенията.

На този фон вече започнаха преговори и с испанската компания Patentes Talgo SL за доставката на 20 push-pull влака, а обществената поръчка за доставка на 35 електрически мотрисни влака предстои да бъде възобновена на етап подаване на оферти със срок до 11 април 2024 година.

БДЖ купува 76 вагона от Deutsche Bahn: означава ли това високоскоростни влакове

БДЖ купува 76 вагона от Deutsche Bahn: означава ли това високоскоростни влакове

Чрез новата доставка държавните железници ще модернизира тнад 20% от подвижния си състав

Вагоните от Deutsche Bahn

В края на месец март "БДЖ-Пътнически превози" и Deutsche Bahn подписаха договор за доставката на 76 модернизирани пътнически вагона за общо 30,5 милиона лева.

"Първите 19 от тях ще пристигнат у нас още през април, а останалите 57 най-късно до началото на юни. Благодарение на сделката с германските вагони ще бъде обновен подвижният състав по най-натоварените направления в България", коментират от Българските държавни железници.

Чрез тази доставка БДЖ ще модернизира тнад 20% от подвижния си състав.

"Основната цел е реформа на желецниците, която трябва да доведе до модернизиран подвижен състав на европейско ниво", обобщиха за Money.bg от БДЖ.

Означават ли модерните вагони високоскоростни български влакове?

Германски машини, както и полските, са мощни, модернизирани и отговарят на високите европейски изисквания. Подвижният състав на някои от тях позволява развиване на скорост до 200 км/ч. Такава скорост обаче няма как да бъде развивана в България.

"Причината за това се крие в инфраструктурата на железопътните линии у нас, които към момента трудно позволяват вдигането на повече от 90-100 км/ч.", коментира за Money.bg инж. Мартин Янев - експерт към Европейската железопътна агенция.

Експертът обаче подчертава, че комфортът на пътниците несъмнено ще бъде подобрен, което със сигурност е добра новина. Плюс е и скорошното навлизане на частна конкуренция, което може да доведе до цялостно подобряване на българския железопътен превоз.

БДЖ ще има конкурент: Идва нов пътнически жп превозвач за срок от 15 години

БДЖ ще има конкурент: Идва нов пътнически жп превозвач за срок от 15 години

Министерският съвет прие решение за провеждане на процедура за избор на компания за обществен превоз