След като Брюксел започна разследване срещу закупуването на влакове от Китай, в крайна сметка железниците ни ще се сдобият със седем двуетажни електрически влака от Полша. Полската компания Stadler Polska е избрана за доставката на влаковете, които ще бъдат закупени със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, потвърдиха за Money.bg от Министерството на транспорта и съобщенията.
"Предложената сума е на стойност 300,513 милиона лева. Срокът за доставка е 26 месеца, като предстои да бъде подписан и договор с избрания изпълнител", заявяват от транспортното ведомство.
![Снимка 649255](https://webnews.bg/uploads/images/55/9255/649255/640x.jpg?_=1705309681)
Източник: CRRC
Двуетажните китайски влакове за 250 милиона лева
Припомняме, че по железопътните релси на България тази година трябваше да се движат нови китайски двуетажни влакове. Това беше посочено в Регистъра на обществените поръчки.
Конкурсът от страна на Министерството на транспорта и съобщенията за обновяване на българските железниците е именно за "доставка на 7 броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал".
През януари обаче от транспортното минисетрство прекратиха временно търга с мотивите, че единственият кандидат, който е подаал оферта, предлага по-дълъг срок за доставка от заложения в изискванията на поръчката.
Високотехнологичните машини на китайската компания China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), с която се водеха преговори, развиват до 160 км/ч. Всеки един от влаковете разполага с 345 седящи места.
Китайската CRRC е най-големият производител на подвижен състав в света по отношение на приходите.
Разследването на Брюксел
През февруари стана ясно, че Европейската комисия разследва цялостно най-голямата обществена поръчка в България, свързана с покупка на нови влакове. Става дума за доставката на 20 електрически "push pull" китайски влака с обща индикативна стойност над 1,2 милиарда лева, научи тогава Money.bg от съобщение на официалната страница на ЕК. Това беше и първото задълбочено разследване заради съмнения за нарушаване на регламента за чуждестранни субсидии в ЕС.
"Проверката е за това дали са спазени правилата, които гарантират, че получателите на чуждестранни субсидии не могат да се възползват от несправедливо предимство за спечелване на обществени поръчки в ЕС, в ущърб на лоялната конкуренция", стана ясно от съобщението на Еврокомисията.
![Снимка 659131](https://webnews.bg/uploads/images/31/9131/659131/640x.jpg?_=1711710191)
Източник: БДЖ
Новата стара обществена поръчка
В крайна сметка обществената поръчка за доставчик на нови влакове беше открита в средата на февруари, а в края на март бяха отворени офертите на всички участници. Оценката показа, че офертата на въпросната полска компания Stadler Polska отговаря на всички изисквания, подчертават от Министерството на транспорта и съобщенията.
На този фон вече започнаха преговори и с испанската компания Patentes Talgo SL за доставката на 20 push-pull влака, а обществената поръчка за доставка на 35 електрически мотрисни влака предстои да бъде възобновена на етап подаване на оферти със срок до 11 април 2024 година.
Вагоните от Deutsche Bahn
В края на месец март "БДЖ-Пътнически превози" и Deutsche Bahn подписаха договор за доставката на 76 модернизирани пътнически вагона за общо 30,5 милиона лева.
"Първите 19 от тях ще пристигнат у нас още през април, а останалите 57 най-късно до началото на юни. Благодарение на сделката с германските вагони ще бъде обновен подвижният състав по най-натоварените направления в България", коментират от Българските държавни железници.
Чрез тази доставка БДЖ ще модернизира тнад 20% от подвижния си състав.
"Основната цел е реформа на желецниците, която трябва да доведе до модернизиран подвижен състав на европейско ниво", обобщиха за Money.bg от БДЖ.
Означават ли модерните вагони високоскоростни български влакове?
Германски машини, както и полските, са мощни, модернизирани и отговарят на високите европейски изисквания. Подвижният състав на някои от тях позволява развиване на скорост до 200 км/ч. Такава скорост обаче няма как да бъде развивана в България.
"Причината за това се крие в инфраструктурата на железопътните линии у нас, които към момента трудно позволяват вдигането на повече от 90-100 км/ч.", коментира за Money.bg инж. Мартин Янев - експерт към Европейската железопътна агенция.
Експертът обаче подчертава, че комфортът на пътниците несъмнено ще бъде подобрен, което със сигурност е добра новина. Плюс е и скорошното навлизане на частна конкуренция, което може да доведе до цялостно подобряване на българския железопътен превоз.