Брюксел разследва най-голямата обществена поръчка в България, свързана с покупка на нови влакове. Става дума за доставката на 20 електрически "push pull" китайски влака с индикативна стойност над 1,2 милиарда лева, става ясно от съобщение на официалната страница на Европейската комисия. Това е първото задълбочено разследване заради съмнения за нарушаване на регламента за чуждестранни субсидии в ЕС.
"Проверката е за това дали са спазени правилата, които гарантират, че получателите на чуждестранни субсидии не могат да се възползват от несправедливо предимство за спечелване на обществени поръчки в ЕС, в ущърб на лоялната конкуренция", става ясно от съобщението на ЕК.
Конкретната причина за разследването е участието на китайската компания CRRC Qingdao Sifang Locomotive, която е дъщерно дружество на CRRC Corporation. Според ЕК компанията получава субсидии, които й позволяват да предложи много по-ниска оферта, а това изкривява пазара в ЕС. CRRC е най-големият производител на подвижен състав в света по отношение на приходите. Китайската компания произвежда локомотиви и вагони, използвани от железопътните оператори, метровлакове и трамваи.

Източник: Пресцентър на МТС
Както Money.bg писа, Министерството на транспорта обяви през 2023 година открита процедура по Закона за обществените поръчки за доставката на 20 електрическите влака, обучение на персонал и 15-годишна поддръжка. Тогава оферти подадоха испанската компания Patentes Talgo SL и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Ценовото предложение на испанската компания беше за над 1,2 милиарда лева, а на китайската два пъти по-ниско - малко над 639 милиона лева.
През ноември миналата година от Министерството на транспорта и съобщенията коментираха за Money.bg, че очакват "забавяне за известно време", но се надяват поръчките да стартират отново и изгубеното време на бъде наваксано и срокът за получаване на новите влакове, който е 2026 година, да се случи.
В крайна сметка, след открити пропуски, търгът беше прекратен, но по-късно отново пуснат. В началото на 2024 година от Министерството на транспорта обявиха процедура с пряко договаряне с фирмите, за да се избере една от двете оферти. Двете компании подадоха същите ценови предложения.
Китайската CRRC е най-големият производител на подвижен състав в света по отношение на приходите.
Какво предстои?
Експертите от ЕК ще оценят предполагаемите чуждестранни субсидии и ще получат цялата необходима информация, за да установят дали те може да са позволили на CRRC Qingdao Sifang Locomotive да представи неоправдано изгодна оферта в отговор на търг. Подобна оферта може да доведе до потенциална загуба за други компании, които участват в процедурата за обществена поръчка.
Регулацията за чуждестранни субсидии влезе в сила от 12 юли 2023 година, заради съмнението, че през последните години чуждестранните субсидии са изкривявали вътрешния пазар на ЕС, предоставяйки несправедливи предимства в ущърб на лоялната конкуренция.
След приключване на проверката Европейската комисията може да забрани възлагането на поръчката или да не прави възражение, а окончателното решение трябва да бъде взето до 2 юли тази година.