Министерството на транспорта обяви отново поръчката за доставка на 7 двуетажни електрически мотрисни влака, видя Money.bg. Припомняме, че преди месец предишната поръчка беше прекратена.

Старият търг беше прекратен с мотивите, че единственият кандидат, който е подал оферта, предлага по-дълъг срок за доставка от заложения в изискванията на поръчката. Решението за прекратяване беше с дата 15 януари 2024 година, стана ясно от проверка в сайта на Регистъра за електронни поръчки.

Новите двуетажни китайски влакове за 250 милиона лева, които трябваше да се движат и в България

Новите двуетажни китайски влакове за 250 милиона лева, които трябваше да се движат и в България

Високотехнологичните машини развиват 160 км/ч

Справка на екипа ни от днешния 16 февруари 2024 година показва, че ресорното ведомство е изчистило някои от техническите спецификации най-вероятно в опит да се застрахова от жалби.

Стойността на новия търг е над 410.5 милиона лева без ДДС, а оферти се подават до 14 март

При изслушване в комисия в парламента ресорният министър Георги Гвоздейков обяви, че "поръчката ще бъде подновена в понеделник, но преди това трябва да мине през одобрение от Националния фонд към Министерство на финансите".

Документацията е подадена на 13 февруари, вторник, но предвид технологичното време, става видима едва днес.

Снимка 310604

Източник: БДЖ

Високотехнологичните машини на китайската компания China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) развиват до 160 км/ч. Всеки един от влаковете разполага с 345 седящи места.

Справка между техническите спецификации между старата и новата поръчки показва, че някои от изискванията и техническите спецификации са променени от министерството.

Част от заложените промени:

  • Въведено е изискване за допълнителен брой сгъваеми седалки, но без заложени конкретни бройки
  • Брой места за лица с намалена подвижност се е трансформирало в брой места за инвалидни колички. Заложените бройки са намалени от 4 на минимум 2 броя
  • Местата за велосипеди е намален от минимум 16 на 4 броя
  • Отпадат и изисквания за точна осветеност в кабините за управление
  • Отпадат точно определени брой места в първа класа

Средствата

Средствата за закупуването на нов подвижен състав за нуждите на държавните железници идват по Плана за възстановяване и устойчивост. Общо планираните средства са в размер на 2,7 милиарда лева. С тях трябва да се купят още 35 електрически мотрисни влака за дълги разстояния на тойност 1,1 милиарда лева, 20 мотрисни push-pull влака за 1,2 милиарда лева, 18 маневрени батерийни локомотива за 68 милиона лева и 108 комплекта ETCS бордово оборудване за модернизиране на управлението на влаковете.

През декември миналата година от Българските държавни железници обявиха подписването на договор за поддръжка на 15 електрически магистрални локомотива "Смартрон" за срок от 9 години. От машините са закупени 10 нови от модерната Siemens X4-E-Lok-D серия 1080 - Smartron, които са на цена от 91,2 милиона лева без ДДС. Те също дават възможност за развиване на влакова скорост от 160 км/ч.

Няколко дни след подписването на договора на 14 декември, от БДЖ коментираха за Money.bg, че "със закупуването на новите вагони се осигурява гарантирането на поддържане на подвижния състав в движение, безопасната му експлоатация и отремонтирането му в кратки срокове с одобрен график и осигурени наличности за нуждите на тяхната поддръжка".

Междувременно министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков прогнозира, че ако до 2027 година се случат всички планирани подобрения на железопътната инфраструктура в България, от София до Бургас с влак ще може да се стигне за около три часа и половина.

Българинът от Швейцария, който проектира едни от най-бързите влакове в света

Българинът от Швейцария, който проектира едни от най-бързите влакове в света

Инж. Снежан Иванчев патентова и революционна технология за отопляеми пътища