Съвсем скоро по железопътните релси на България можеше да се движат нови китайски двуетажни влакове. Това научи Money.bg от Регистъра на обществените поръчки. Конкурсът от страна на Министерството на транспорта и съобщенията за обновяване на българските железниците е за "доставка на 7 броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал". Той е изтекъл на 8 януари. Предложението на единствения кандидат е на стойност 250,2 милиона лева без ДДС.

От Министерство на транспорта обаче прекратиха (поне засега) търга. Проблемът е, че единственият кандидат, който е подаал оферта, предлага по-дълъг срок за доставка от заложения в изискванията на поръчката. Решението за прекратяване е от днес, става ясно от проверка в сайта на Регистъра за електронни поръчки.

Високотехнологичните машини на китайската компания China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) развиват до 160 км/ч. Всеки един от влаковете разполага с 345 седящи места.

Най-големият търг за покупка на нови държавни влакове за над 1 милиард лева (поне засега) е спрян

Най-големият търг за покупка на нови държавни влакове за над 1 милиард лева (поне засега) е спрян

Към момента три от четири процедури за нов подвижен състав са прекратени

Кандидатът

От Министерството на транспорта и съобщенията поканиха четири кандидата за участие в конкурса, три от тях са се отказали. Подадено е само едно предложение. Според регистъра на обществените поръчки то е от консорциум 7 DDEMU. Самата оферта е подписана от Vossloh Rolling Stock. Компанията е базирана в Киел, Германия, но всъщност е китайска. През 2020 година CRRC Zhuzhou Locomotive, част от China Railway Rolling Stock Corporation, купи германската Vossloh.

Цената на плановата подръжка на подвижния състав е 8,03 лева на километър пробег без ДДС. Гаранционният срок на двуетажните мотриси е 36 месеца. Задъжение на избрания изпълнител е да обучи персонал, който да може да управлява модерните влакове.

Към момента обаче все още не е ясно дали поръчката ще бъде възложена на единствения кндидат. Комисията за избор на изпълнител все още не е взела решение.

Снимка 510884

Източник: БГНЕС

Средствата

Средствата за закупуването на нов подвижен състав за нуждите на държавните железници идват по Плана за възстановяване и устойчивост. Общо планираните средства са в размер на 2,7 милиарда лева. С тях трябва да се купят още 35 електрически мотрисни влака за дълги разстояния на тойност 1,1 милиарда лева, 20 мотрисни push-pull влака за 1,2 милиарда лева, 18 маневрени батерийни локомотива за 68 милиона лева и 108 комплекта ETCS бордово оборудване за модернизиране на управлението на влаковете.

През декември миналата година от Българските държавни железници обявиха подписването на договор за поддръжка на 15 електрически магистрални локомотива "Смартрон" за срок от 9 години. От машините са закупени 10 нови от модерната Siemens X4-E-Lok-D серия 1080 - Smartron, които са на цена от 91,2 милиона лева без ДДС. Те също дават възможност за развиване на влакова скорост от 160 км/ч.

Няколко дни след подписването на договора на 14 декември, от БДЖ коментираха за Money.bg, че "със закупуването на новите вагони се осигурява гарантирането на поддържане на подвижния състав в движение, безопасната му експлоатация и отремонтирането му в кратки срокове с одобрен график и осигурени наличности за нуждите на тяхната поддръжка".

Междувременно министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков прогнозира, че ако до 2027 година се случат всички планирани подобрения на железопътната инфраструктура в България, от София до Бургас с влак ще може да се стигне за около три часа и половина.

София-Бургас за 3,5 часа: Ще доведат ли новите локомотиви на БДЖ за над 90 милиона лева до по-бързи влакове

София-Бургас за 3,5 часа: Ще доведат ли новите локомотиви на БДЖ за над 90 милиона лева до по-бързи влакове

Наскоро БДЖ подписа договор за поддръжка на 15 локомотива "Смартрон“