Българският инженер Снежан Иванчев живее и работи в Швейцария от години. Той е част от екипа, проектиращ едни от най-бързите влакове в света. Високоскоростните машини са най-добрият, най-бързият и най-удобен транспорт в страната.
Някои от локомотивите често вдигат средна скорост от 300 км/ч. Останалите рядко се движат с под 160 км/ч.
Живеещият в Цюрих електроинженер сподели пред Money.bg, че е готов да консултира Българските държавни железници относно цялостната технология за достъпа на страната ни с модерни високоскоростни влакове, както и за целия процес, свързан с тяхното изграждане, закупуване и най-важното - подобряването на релсовия път.
Снежан Иванчев - електроинженер
64-годишният инженер е и член на Европейския център за транспортни политики.
Новите влакове не са достатъчни сами по себе си
Държавата като цяло и БДЖ в частност работят от години в посока подобряване на железопътната инфраструктура в България, закупуването на нови, по-бързи и модерни локомотиви. Към момента, по различни причини, без особен резултат.
"Не е достатъчно просто да се закупят по-нови и по-бързи влакове. Нужна е сериозна експертна оценка на жп участъците в България и подобряване на голяма част от съществуващите релси", коментира експертът.
Швейцария има над 5 000 км железопътна линия. Общо около 60% е собственост и се управлява от управлявания от правителството транспортен доставчик (Schweizerische Bundesbahn или SBB на немски, Chemins de Fer Fédéraux или CFF на френски и Ferrovie Federali Svizzere или FFS на италиански).
Големите градове са свързани с влакове InterCity, които се движат поне веднъж на всеки час през седмицата.
"Всъщност, Швейцария няма собствена високоскоростна железопътна линия, но чуждестранни високоскоростни влакове като френския TGV и германския ДВГ пътуват из цялата страна ежедневно", разказва Иванчев.
И отново подчертава, че нямаше да е възможно да се движат ако железопътните релси не го позволяваха.
Средствата за закупуването на нов подвижен състав за нуждите на държавните железници в България идват по Плана за възстановяване и устойчивост. Общо планираните средства са в размер на 2,7 милиарда лева.
С тях трябва да се купят още 35 електрически мотрисни влака за дълги разстояния на тойност 1,1 милиарда лева, 20 мотрисни push-pull влака за 1,2 милиарда лева, 18 маневрени батерийни локомотива за 68 милиона лева и 108 комплекта ETCS бордово оборудване за модернизиране на управлението на влаковете.
През декември миналата година от Българските държавни железници обявиха подписването на договор за поддръжка на 15 електрически магистрални локомотива "Смартрон" за срок от 9 години.
От машините са закупени 10 нови от модерната Siemens X4-E-Lok-D серия 1080 - Smartron, които са на цена от 91,2 милиона лева без ДДС. Те също дават възможност за развиване на влакова скорост от 160 км/ч.
"Със закупуването на новите вагони се осигурява гарантирането на поддържане на подвижния състав в движение, безопасната му експлоатация и отремонтирането му в кратки срокове с одобрен график и осигурени наличности за нуждите на тяхната поддръжка", коментираха от БДЖ за Money.bg.
Припомняме, че в края на миналата година министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков прогнозира, че ако до 2027 година се случат всички планирани подобрения на железопътната инфраструктура в България, от София до Бургас с влак ще може да се стигне за около три часа и половина.
Източник: iStock Images
Отопляеми пътища
В Цюрих, където живее и работи, инж. Снежан Иванчев създадава и патентова нова строителна технология. Българинът твърди, че с нея може окончателно да бъде сложен край на асфалта, дупките, паветата и на феномена "ремонт на ремонта".
В своята технология експертът той залага на комбинация от използването на бетон и гранит. Любопитно е, че дейностите се случват едновременно и еднократно, като те се изпълняват от едва четирима души - багерист, шофьор на самосвал и още двама.
"Методът е иновативен и всъщност не е особено скъп. Най-общо казано, големият враг на бетона е солта. Затова аз го обличам в гранитни плочи, които са 3 метра дълги, 1 метър широки и 4 см дебели. Едната плоча е от порядъка на 300 кг.
Трасето се обработва, докато се стигне до пръст, след това се слага чакъл, от двете му страни се слагат вертикални гранитни плочи, налива се бетонът и върху него се поставят други гранитни плочи", обяснява Иванчев.
С неговата технология на българина от Швейцария вече са запознати в регионалното ни министерство. В момента инженерът чака покана от България, за да направи тестово трасе.
Снежан Иванчев има още една идея - как да отоплява тротоарите, за да се сложи край на снегопочистването и пръскането със соли. За да се случи това, е необходимо температурата на тротоарите да се повиши с 5 градуса, като за целта може да се използва минералната ни вода или електрически нагреватели.