Монополът на Българските държавни железници е напът да приключи. Министерският съвет обяви, че приема решение за провеждане на процедура за избор на превозвач за обществен превоз с железопътния транспорт в България. Той включва превоз на пътници на територията на цялата страна. Правителството възлага на министъра на транспорта и съобщенията да проведе процедурата по реда на Закона за обществените поръчки.
Във връзка с Националния план за възстановяване и устойчивост България е поела ангажимент пред Европейската комисия от 1 януари 2025 г. да бъде дадена възможност и на други железопътни превозвачи, освен БДЖ, да осигуряват услугата превоз на пътници, която също да е субсидирана с пари от държавата. Настоящият договор за превоз на пътници между "БДЖ Пътнически превози" и държавата изтича в края на 2024 година.
Затова и се предвижда новият договор за извършване на пътническите превози да бъде сключен за срок от 15 години, считано от 01.01.2025 г. В случай, че сключването на договора за обществена услуга доведе до смяна на оператора, се предвижда прехвърляне на правата и задълженията на работниците и служителите, заети в настоящия оператор и спазване на определени социални стандарти за целия персонал, участващ в предоставянето на услугата за обществен транспорт.
Източник: БДЖ
В условията на поръчката ще се включат изисквания за продължителност, редовност, капацитет и качество на предлаганата услуга, както и редът за тяхното отчитане. Изпълнението на поръчката ще се осъществи с подвижен железопътен състав, предоставен от държавата, както и със собствен такъв, при условия и ред, определени в документацията за обществената поръчка.
Данните показват, че годишно с железопътен транспорт в България се превозват над 30 милиона пътници. Обслужват се 678 гари в населени места на територията на цялата страна с над 500 влака ежедневно.
За първи път БДЖ има конкуренция
Миналата година пловдивската частна транспортна компания "Пимк" обяви, че е получила лиценз за жп превоз на пътници от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Дейността на дружеството ще се извършва чрез фирмата "Пимк Рейл Експрес" ЕООД, която бе учредена и вписана в Търговския регистър през април тази година. Така държавното "БДЖ - Пътнически превози" за първи път в своята история ще има реален конкурент при превоза на пътници в България.
Пловдивската компания има лиценз за товарни превози и от 2015 година извършва жп превоз на товари. Лицензът за пътнически превози е бил издаден на 28 септември 2023 година.
Към днешна дата около 70% от пътническите вагони у нас не са претърпели капитални ремонти от години.