Катастрофиралите Boeing 737 Max в Етиопия и Индонезия не са били оборудвани с ценна система за безопасност, за която компанията-производител е искала допълнително плащане, разкрива The New York Times.

Подобно на автомобилите, и при самолетите разликата в цената между базовите модели и тези, които имат всички възможни допълнителни екстри, може да е огромна. Някои от тях може да са просто са комфорт, като по-хубави седалки, допълнителни тоалетни и други. Но други включват системи за комуникация, навигация и сигурност.

Някои авиолинии, особено нискобюджетните като индонезийската Lion Air, чийто Boeing се разби, избират да не ги купят - а регулаторите не ги задължават.

След двата трагични инцидента Boeing обещава една от тези системи за сигурност да бъде включена в стандартния пакет.

Lion Air, чийто Boeing се разби през октомври, се запътва към борсата

Lion Air, чийто Boeing се разби през октомври, се запътва към борсата

Компанията обмисля да търси $1 милиард от пазарите

Конкретната причина за катастрофите все още не е ясна. Но разследващите проверяват дали нова програма, която трябва да предотврати спиране на работа на двигателите при твърде рязко изкачване, не е виновна.Тази система получава данни от два сензора, които определят накъде сочи носа на самолета. Когато тя засече, че самолетът се издига с ъгъл над безопасния, тя автоматично натиска носа на машината надолу.

И тук идват допълнителните системи, за които компанията иска да се доплати. Едната показва на екрана данните от двата сензора, а другата е просто лампа, която светва, когато те показват противоречащи си данни. Именно лампата скоро ще стане стандартна добавка към всички самолети.

Проблемите с Boeing 737 Max поставят под риск поръчки за $600 милиарда

Проблемите с Boeing 737 Max поставят под риск поръчки за $600 милиарда

Редица авиокомпании обявиха, че ще преразгледат договорите или че ще се насочат към Airbus

В момента системата, която определя дали самолетът не се изкачва опасно бързо, чете данни само от един сензор, което оставя системата уязвима. Една от най-разпространените теории е, че при катастрофата на самолет на Lion Air датчикът е подавал грешна информация, което е запратило самолета към земята.

От Boeing обещават, че след софтуерно обновление системата ще чете данни и от двата сензора и ако има значително разминаване, ще се изключва.

Самата лампа ще може да предупреждава и пилотите, и тези, които поддържат самолета, че има проблем. Така пилотите ще бъдат готови бързо да изключат системата в случай на проблем.

Дори втори пожарогасител струва допълнително

Допълнителните екстри на Boeing 737 Max 8 могат да струват между $800 хил. и $2 милиона, или около 5% от крайната цена на самолета. Компанията иска да бъде доплатено и за втори пожарогасител в товарното отделение.