Кризата в Червено море причини главоболия на гръцкия търговец на дребно Jumbo ("Джъмбо"). Това е става ясно от фирмената презентация на ритейлъра за февруари.
Бушуващата в момента война в Близкия Изток вече няколко месеца се води едновременно на поне два големи фронта - докато Израел с танкове и бомби гони "Хамас" от Ивицата Газа, йеменските бунтовници хуси обстрелват с ракети и дронове товарните кораби, които според тях са свързани с еврейската държава. Това създава нова заплаха за бъдещето на доставките за ЕС.
Според документа кризата с прекъсването на доставките за Jumbo в Червено море ще бъде разрешена до края на март. Като се очаква през април ръководството на компанията да преразгледа бюджета в зависимост от развитието кризата в Суецкия канал.
От Групата определят въпросът със Суец като "главоболие", принудило ръководството решава да ограничи изкупуването на акции.
Леко намалените продажби на гръцкия пазар се дължат на забавянето на настъпването на гръцката версия на Хелоуин в Jumbo group през февруари спрямо съответния месец на миналата година. На румънския и българския пазар продажбите бележат двуцифрен ръст, става още ясно от документа.
Ръководството на групата, оставайки ангажирано с решението си да разпредели дивидент от 0,6 евро на акция, настоява на прогнозите си за увеличение на оборота и печалбите през тази година от порядъка на +8% до +10%. Продажбите през февруари 2024 г. изглеждат намалени с приблизително -3% в сравнение със съответния месец на миналата година, главно поради силната сезонност на продажбите в Гърция и Кипър, където празнуването на гръцката версия на Хелоуин тази година е на 17 март (26 февруари миналата година).
Продажбите без промяна
Като цяло през първите два месеца на 2024 г. продажбите на групата остават без промяна. Групата продължава своята ориентирана към клиентите стратегия, като избира да отхвърли доставката на продукти, чиито цени се увеличават нерационално поради текущи фактори. Групата Jumbo обяви, че поддържа цените на продуктите на нива, съвместими с развитието на доходите на потребителите, надявайки се на деескалация на напрежението в Червено море и следователно на стабилизиране на цените.
През февруари 2024 г. нетните продажби на компанията-майка (с изключение на вътрешнофирмени транзакции) показаха спад от приблизително -8%, тъй като миналата година февруари също включваше продажби, свързани с празнуването на Хелоуин. Като цяло за първите два месеца на 2024 г. нетните продажби на компанията майка - с изключение на вътрешнофирмени транзакции - показват спад от приблизително -3% в сравнение с 2023 г.
България
Мрежовите продажби отбелязаха увеличение от приблизително +13% през февруари 2024 г. в сравнение със съответния месец на миналата година. Общо продажбите в България за първите два месеца на 2024 г. са се увеличили с приблизително +11% спрямо съответния период на миналата година.
Румъния
Продажбите на мрежата, както и на онлайн магазина отбелязаха ръст от приблизително +15% през февруари 2024 г. спрямо съответния месец на миналата година. Като цяло продажбите в Румъния за първите два месеца на 2024 г. са нараснали с около +13% в сравнение със същия период на миналата година.
Изплащане на дивиденти
В същото време извънредното общо събрание на акционерите на Jumbo Group одобри предложението на ръководството за извънредно парично разпределение от 0,60 евро на акция.