Lyft е основния конкурент на Uber в САЩ. Компанията стана публична през пролетта на 2019 година, а акциите и се търгуват на Nasdaq. Те достигнаха 52-седмичен връх в сряда след силните резултати на компанията за четвъртото тримесечие, но костваха и огромни загуби на някои инвеститори, поради грешка в съобщението за печалбите.
В съобщението на Lyft във вторник се казва, че един от неговите маржове на печалба се очаква да нарасне с 500 базисни пункта (5 процентни пункта) през 2024 г. В действителност този марж се очаква да нарасне само с 50 базисни пункта, става ясно от по-късно обяснение на главният финансов директор на компанията по време на разговор с анализатори.
Тази нула доведе до скок на акциите с над 60%, а цената им достигна 19.70 долара или най-високата цена от август 2022 г. Пазарната капитализация достигна 7.74 милиарда долара, преди да стане ясно, че става дума за грешка. В крайна сметка, цената при затваряне на пазара в сряда бе 16.39 долара, което е ръст от близо 32% спрямо предишния ден, а пазарната капитализация на дружеството е 6.44 милиарда долара.
Въпреки това, техническата грешка "изтри" стойност от 1.3 милиарда за някои инвеститори. Много сделки с акции се извършват от компютри, реагиращи за части от секунди на нова информация. Надутият марж вероятно е предизвикал лудост за покупки, преди повечето хора да успеят да анализират числата. Не е ясно колко от загубите са причинени от автоматизирани компютърни алгоритми.
Въпросната цифра е нестабилна, но внимателно наблюдавана метрика. Компанията за споделено пътуване прогнозира своя коригиран марж на печалбата като процент от своите резервации. По-висок марж е сигнал, че Lyft печели повече от своите резервации.
"Това беше лоша грешка и това е моя вина", каза главният изпълнителен директор на Lyft Дейвид Ришър в интервю за CNBC в сряда. Той каза, че компанията има процес за обработка на такива издания, който включва "хиляди очи" и допълнителната нула е пропусната.
"Това беше лоша грешка и това е моя вина", казва главният изпълнителен директор на Lyft Дейвид Ришър в интервю за CNBC в сряда. Той споделя, че компанията има процес за обработка на такива издания, който включва "хиляди очи" и допълнителната нула е пропусната.
"Супер разочароващо за всички и за екипа", каза Ришър. Той добави, че не иска грешката да попречи на компанията да постигне най-доброто финансово тримесечие в историята си.
Компанията прогнозира по-добри от очакваните резервации за текущото тримесечие и заяви, че очаква да бъде положителен паричен поток през 2024 г. Просто казано, това означава, че Lyft ще генерира повече пари, отколкото харчи през годината. Компаниите често посочват този показател, за да сигнализират пътя към бъдещи печалби.
Акциите на Lyft бяха нестабилни през последните тримесечия. Четири от последните пет тримесечни отчета са довели до спад на акциите му с двуцифрен процент, според FactSet.
Правописните грешки в печалбите са редки, но се случват от време на време. Наблюдателите на пазара казаха, че не могат да си спомнят последния път, когато печатна грешка е предизвикала толкова голяма реакция на борсата.
Говорител на Lyft описа грешката като "техническа грешка" и каза, че компанията работи, за да я изясни възможно най-скоро.
Lyft не е печеливша, но намалява загубите си. Конкурентът Uber отчете първата си пълна година на печалба като публична компания през 2023 г. Инвеститорите бяха окуражени от новата перспектива на Lyft, тъй като Uber също се обърна към доходност, след като вече има положителен паричен поток .
Lyft се бори да се справи с по-големия си конкурент и неговите акции са загубили около 85% от стойността си от листването през 2019 г.
Съоснователите на компанията се оттеглиха от ежедневното управление миналата година след ерозия на пазарния дял, падаща цена на акциите и нисък морал сред служителите.
При новия си главен изпълнителен директор, Дейвид Ришър, компанията съкрати стотици работни места, въведе нови функции за мотоциклетисти и шофьори и наложи служителите да се върнат в офиса.
Ришър също се стреми да се освободи от бизнеси, които не генерират големи печалби, включително подразделението за велосипеди на Lyft.
"Докато се движим през 2024 г., ние държим крака на педала", каза Ришър по време на разговора с анализатора във вторник.