Цените на услугите на приложенията за споделени пътувания като Uber и Lyft са се увеличили с 92% между януари 2018 г. и юли 2021 г., според компанията Rakuten Intelligence. Основната причина е недостигът на шофьори.

В началото на юли 2021 г. имаше 40% недостиг на шофьори на Uber и Lyft. Компаниите предлагаха дори бонуси, за да убедят шофьорите да се върнат. Но за да стане това, очевидно е нужно много повече.

Някои шофьори се оплакват от лошите условия и заплащане. "Компаниите не гледат на нас като на човешки същества, а ни смятат за средство за печалба", казва шофьорът Бен Валдес, цитиран от CNBC.

Според уебсайта на Uber шофьорите печелят около 22 долара на час в градове като Орландо, до 37 долара на час в градове като Ню Йорк.

Недостигът на шофьори поставя въпроса дали бизнес моделът за споделени пътувания е устойчив. Нито една от компаниите никога не е отчитала устойчива печалба. Uber отчете загуби от 6,77 млрд. долара миналата година и 8,51 млрд. долара през 2019 г., последната пълна година преди пандемията.

Lyft отчита загуби от 1,75 милиарда долара миналата година и 2,60 милиарда долара през 2019 г.

Добрите печалби изглежда бяха предизвикателство за тези компании още преди пандемията. Когато Uber и Lyft се разрастваха, обявяваха големи промоции на цените на пътуванията и редица отстъпки, за да привлекат нови клиенти.