Когато Nike обяви резултатите си за ключовия сезон за пазаруване преди новата училищна година , инвеститорите ще следят представянето на марката Jordan, основен двигател на печалбата за компанията, пише Reuters.

Данните от аналитичната фирма Altan Insights показват, че стойността на някои обувки Jordan пада на пазара за препродажба, тъй като други марки маратонки, включително On Running, отбелязват стремителен ръст. В платформата за препродажба StockX средната премия, платена за нови версии на Air Jordan 1 Retro High на Nike, отдавна смятани за типична колекционерска обувка, е спаднала от високите 61% през 2020 г. до 4% през 2023 година.

Най-скъпите обувки в историята: Маратонките Nike, които бяха продадени за $2,2 милиона

Най-скъпите обувки в историята: Маратонките Nike, които бяха продадени за $2,2 милиона

Те са носени от баскетболната звезда Майкъл Джордан през 1998 година

С други думи, стилове маратонки, които някога са се продавали на StockX за $100 или повече над каталожната цена на Nike, сега се продават за премия от по-малко от $10 - или даже с отстъпка, в случая на "True Blue", "Skyline" и "White Cement" на високите обувки Air Jordan, пуснати тази година. Някои инвеститори са загрижени, че марката Jordan, основен източник на продажби за Nike, може да "губи пара", казаха анализатори на Bernstein.

Главният изпълнителен директор Джон Донахоу каза на инвеститорите през юни, че Jordan е "на път да се превърне във втората най-голяма марка обувки в Северна Америка", с ръст от повече от 30% през фискалната 2023 г.

Компанията не съобщава какъв процент от общите й приходи идват от марката Jordan. Но в рамките на търговията на едро, Jordan представлява приблизително 16% от приходите на Nike, според годишния отчет за фискалната 2023 г. - с 29% повече в сравнение с предходната година.

Nike купи компания за виртуални маратонки, създадена от българин

Nike купи компания за виртуални маратонки, създадена от българин

Американският производител на спортни иска ускори дигиталната си трансформация

Продажбите на StockX не оказват пряко влияние върху приходите на Nike, но анализаторите казват, че стойностите при препродажба могат да измерват потребителското настроение към дадена марка и по-широкото търсене на алтернативни стоки. Nike все още се нарежда сред петте най-продавани марки маратонки на StockX, но платформата отбелязва по-бърз ръст на продажбите спрямо предходната година от други компании, включително търговската марка Asics и френския търговец на спортни стоки Salomon.

Големи търговци на дребно, като Foot Locker, отбелязаха силно търсене през последните тримесечия на обувки за "професионано бягане" от марки като Hoka, собственост на Deckers, докато продажбите на ежедневни "лайфстайл" маратонки, като платнени обувки за кънки, намаляха.

Продажбите на спортни обувки от марката Jordan на Nike също изпревариха ретро стиловете, които включват високи обувки Air Jordan 1, каза Донахоу през юни.

Ръководителят на изследванията на Altan, Дилън Дитрих, каза, че това е рязко отклонение от 2020 г. и 2021 г., когато силното търсене на лайфстайл маратонки на Nike - съчетано с ограничена наличност поради свързани с пандемията проблеми във веригата за доставки - гарантира силни продажби. По това време Nike можеше да разчита както на купувачите, така и на дистрибуторите, които ще разграбят наличния инвентар, което беше отразено във високи премии за стилове на Nike в платформи за препродажба като StockX.

Някои инвеститори са загрижени, че иновациите на Nike не са в крак с по-новите марки, които печелят дял на американския пазар, според Джесика Рамирес, старши анализатор в Jane Hali & Associates.

"Пространството в спорта стана изключително конкурентно и купувачите вече имат много добри марки, от които да избират."