След като през 2019 г. забавянето на глобалната икономика се отрази негативно на продажбите на нови автомобили, които регистрираха спад, новите прогнози показват, че 2020 г. едва ли ще е по-различна.
Китайската асоциация на автомобилните производители прогнозира броят на закупените нови коли да се понижи с 2% на годишна основа, предаде Zero Hedge. Пазарът е бенчмарков за динамиките на световно равнище, тъй като е най-големият такъв за коли и по всичко изглежда, че се е насочил към трета поредна година на спад.
Това на практика ще представлява омекотяване на спада от миналата година, когато те се понижиха с 8,2% и ще бъде приблизително равно на спада, отчетен през 2018 г., през която те се свиха с 2,8%. През декември продажбите отчетоха спад от 7,5% на годишна основа.
Сред причините, поради които се очаква по-малък спад на продажбите, е очакваното предварително търговско споразумение между САЩ и Китай, което трябва да бъде подписано по-късно тази седмица, както и възстановяването растежа в някои градове на страната. Но анализаторите отчитат, че икономиката като цяло едва ли ще се развива толкова бурно през настоящата година, колкото сме свикнали да виждаме.
"Загърбихме етапа на бурно развитие", каза старшият мениджър в Китайската асоциация на автомобилните производители Ши Джианхуа. "Трябва да приемем за действителност ниският темп на растеж. Икономиката нарастваше изключително бързо за 28 последователни години, което не е зле, така че се надявам всеки да гледа спокойно на пазара."
В някои сегменти обаче може да се очаква сериозен спад на сделките. Сред тях са продажбите на електромобили, които се сринаха с почти една четвърт на годишна основа през декември и с 42% през ноември. Една от причините за това е, че Китай спря субсидиите за този вид превозни средства.
За слаба 2020 г. вече са се подготвили и самите компании. "Очакваме спадът на пазара да продължи и през тази година и според нас насрещните ветрове ще окажат въздействие върху икономиката на Китай", каза главният изпълнителен директор на General Motors за Китай Мат Тсиен.
Продажбите на General Motors спаднаха с 15% на годишна основа през 2019 г., а тези на основния им американски конкурент - с 25%.