Потенциалното изпадане на икономиката в рецесия заплашва да превърне празничния сезон в най-слабия за търговците в САЩ от 2011 г. насам, показват данните на Празничното изследване на потребителите 2019 г, проведено от Deloitte, предаде MarketWatch.

Потребителското доверие спада

Според анализа почти половината от респондентите (44%) са посочили, че очакват икономиката да се забави "значително или умерно" през изборната година в САЩ. За последно над една трета от анкетираните са отговорили, че имат негативни очаквания за стопанството на страната през 2011 г., когато все пак техният дял е бил по-нисък от тазгодишния, достигайки 37%.

През ноември индексът на потребителското доверие в САЩ отбеляза четвърти пореден месец на спад. Сред притесненията за потребителите е пазарът на труда, който постигна историческо представяне през тази година. Но фактът, че безработицата в страната спадна до 3,5%, което е най-ниската ѝ стойност от средата на 50-те години насам, може би означава, че този параметър няма как да продължи подобряването си.

Студентските и автокредитите в САЩ продължават скоростния си растеж

Студентските и автокредитите в САЩ продължават скоростния си растеж

Изненадващо обаче задължнялостта по кредитните карти нараства по-малко от очакваното

Друг фактор, който ще потисне потреблението, е огромният размер на потребителския дълг. А макар че лихвените проценти са на много ниски стойности, домакинствата може да се колебаят да заемат големи количества ново кредитиране. Освен това в средата на повишена политико-икономическа несигурност много лесно кредитните балони може да се спукат, което ще доведе до неминуемо нарастване на лихвените проценти, включително и по потребителските кредити.

Предпазливостта на търговците

Настроенията на крайните потребители, разбира се, оказват пряко въздействие върху търговците, които не са оптимистични за разходите на американците покрай коледните и новогодишните празници тази година. "Макар макроикономическите индикатори да са стабилни, много търговци са затаили дъх и в момента се наблюдава огромна предпазливост на пазарите", коментира Стив Бар от PwC.

Стойността на най-емблематичния търговски обект в света се срива

Стойността на най-емблематичния търговски обект в света се срива

Манхатън е изправен пред „епидемия“ на освобождаващи се търговски площи заради ниското потребление

Поради рисковете пред икономиката, тази година някои от най-големите търговци в страната откриха сезона на празничното пазаруване по-рано от обикновено. Сред тях беше най-голямата верига в страната Walmart, която пусна първите си промоции още преди Деня на вси светии.

"Фактът, че виждаме водещите търговци да стартират с промоциите по-рано, е показател за равнището на угрижеността им от това потребителите да бъдат повлияни негативно през следващите седмици", казва Бар.

Светлина в края на тунела

Въпреки негативните новини, през ноември потребителските покупки се представят добре. Всъщност между 1 и 26 ноември американците са похарчили общо 50,1 млрд. долара за покупки онлайн, което е покачване от 15% спрямо същия период на миналата година. През седем от дните в този период разходите им са надхвърлили 2 млрд. долара, включително на Деня на благодарността (4,4 млрд. долара) и Черния петък (7,5 млрд. долара).

Все по-малко американци могат да си позволят собствено жилище

Все по-малко американци могат да си позволят собствено жилище

Какво пречи на младите американци да предстват собствения дом?

Прогнозата на Adobe Analytics е през ноември и декември стойността на покупките онлайн да достигне 143,7 млрд. долара, а според Националната федерация на търговците тяхната стойност ще нарасне с 4% в сравнение със същия период на миналата година, въпреки притесненията на пазарите.