От почти година насам офертите в брошурите на големите вериги не се следят само от потребителите, а и от държавната статистика. Благодарение на промяна в европейските регламенти, Националният статистически институт има достъп до актуални данни от най-големите магазини у нас. Резултатът: по-точни сметки и по-интересни анализи.

Последният пример за такъв анализ включва сравнение на цените на собствените марки на веригата Kaufland с други еквивалентни. За целта НСИ създава специална за целта формула, която отразява разликата в цените на собствените марки на магазина и средните съпоставими цени на останалите марки, продавани във веригата (за периода 1 януари - 30 септември 2024). Резултатите показват, че потребителите могат да намалят сметките си за пазар с 30%, ако заложат на продукти от собствените марки на германския търговец.

"Инициативата за изчисление на пазарски модели идва в продължение на желанието ни да сме винаги до българските домакинства. След коледно-новогодишните празници домакинствата традиционно оптимизират бюджетите си и именно затова точно сега ние им предлагаме алтернатива, която освен изключително изгодна, е и качествена - това са продуктите от нашите собствени марки", обясни по време на представянето на резултатите Радослав Куртев, ръководител "Свежи храни и собствени марки" в Kaufland България.

От своя страна ръководителят на държавната статистика доц. д-р Атанас Атанасов обясни защо е важно институцията да си партнира с бизнеса: "От една страна ние зависим от информацията, която предоставя бизнесът на НСИ, от друга страна едни от основните потребители на информация са именно бизнесът и най-вече големите вериги".

Той уточни, че с новите европейски правила се появяват и два начина за изчисляване на инфлация - класически, базиращ се на потребителската кошница, в която влизат около 850 продукта, или с детайлни данни от веригите. По думите му вторият начин дава възможност да бъдат дефинирани не просто 850 продукта, а десетки хиляди.

В пресмятанията на НСИ влизат и част от четирите хиляди артикула от собствените марки на Kaufland. Прясното краве мляко K-Classic например е в топ 3 на най-продаваните продукти, като от началото на 2024 г. до края на октомври клиентите са спестили близо 350 хил. лв. или почти 21 процента при покупка на този продукт. Процентът на спестяванията варира в различните продуктови групи, като при някои достига до впечатляващите 70%. Примери за значителна икономия се достигат с продукти като оцет, шоколад и чесън на прах.

Във всеки един магазин от веригата в страната се продават около 21-22 хиляди артикула, като тези от собствени марки са около 4000. Делът на продажбите на продуктите от собствените марки е между 16 и 18 процента от общите продажби, коментира Радослав Куртев.

Ето и кои са десетте най-търсени европейски собствени марки на Kaufland България:

К-Classic - Това е най-голямата група продукти на Kaufland - наброява близо 1200 продукта в различни продуктови групи, към нея спадат 1100 хранителни и близо 100 нехранителни вида артикула.

К-Favourites - Марката наброява 115 вида продукта за по-изтънчен вкус. Сред тях са фини тестени изделия, деликатесни колбаси и сирена, шоколадови изкушения и други специалитети.

K-Bio - Наброява над 180 артикула за всички ценители на балансираното хранене, включително и бебешките храни.

К-take it Veggie - Разнообразие от над 40 вегетариански и веган продукти.

Bevola - Козметика за цялото семейство, която наброява над 230 вида артикула.

Spice and Soul - Огромен избор от над 180 уреда за готвене и аксесоари за кухня и маса.

Kuniboo - Над 110 продукта за най-малките, включително бебешки дрехи 0-3 години.

Hipp and Hopps - Близо 70 модела мода за младежи.

Kidland - Над 100 вида игри и играчки за всички възрасти.

Talentus - Със своите над 200 канцеларски материали и учебни пособия превръща всеки магазин Kaufland в помощник в офиса и домашния кабинет

Веригата има и две собствени марки, които се произвеждат изцяло у нас - "Брей!" и "Шеф месар", като стоките с останалите брандове идват от различни европейски страни.