Пандемията от коронавирус се превърна в кошмар за авиоиндустрията и успя да "приземи" дори гигантите в сектора, да унищожи хиляди работни места и да нанесе загуби в размер на милиарди долари. Възстановяването на бизнеса ще отнеме години, но един изпълнителен директор е убеден, че сега е най-доброто време за създаването на нова авиокомпания.
"Ние не бихме основали такава компания без пандемията", казва Тонйе Викстрьом Фрислид, който е ръководител на новия бюджетен авиопревозвач на Норвегия Flyr.
Но Flyr не е единственият стартъп в индустрията, който предстои да "полети" в следващите месеци. Във Великобритания новата Flypop иска да спечели място на пазара като предлага евтини полети на дълги разстояния, които трябва да стартират през 2021 година. Същата амбиция си е поставила и Breeze Airways.
Новите компании в сектора залагат, че провалите и мащабните съкращения, предприети от лидерите в индустрията, отварят нови възможности за сега навлизащите на пазара фирми.
Успоредно с това те се надяват да получат осезаеми отстъпки за закупуването на нови самолети от доставчиците, които също бяха тежко ударени от кризата, както и да могат да подберат опитни служители от хилядите останали без работа пилоти и стюарди, разказва CNN Business.
"Пандемията е най-доброто време да основеш авиокомпания, защото разходите за това са много ниски", посочва главният изпълнителен директор на Flypop Нино Джъдж. "Всичко е на половин цена", добавя той.
Все още обаче всичко зависи и от това колко време ще бъде необходимо за възстановяване на сектора. През миналата година световния въздушен трафик се срина с 94%, а продължаващите да действат ограничения все още са сериозна пречка пред индустрията.