През настоящата година круизните пътувания преминаха през най-тежкия си срив в историята, след като повечето страни по света затвориха границите си. А след лекото съживяване през лятото, днес те отново не осъществяват дейност, особено в САЩ, където до 31 октомври регулаторът им забрани да извършват дейност.

Същевременно е малко вероятно през последните два месеца на годината индустрията да се върне към растеж, посочват от Zero Hedge. Ситуацията е малко по-добра в Европа, където бизнесите поне могат да извършват дейност, макар че търсенето за подобна услуга очаквано е силно понижено, особено като се има предвид как всички пасажери на лайнера Diamond Princess, опериран от Princess Cruises, се заразиха с болестта.

Най-голямата круизна компания в света продава още два кораба от флота си

Най-голямата круизна компания в света продава още два кораба от флота си

В опит да спаси бизнеса си по време на пандемията

Заради спряната дейност, круизните компании започнаха да насочват корабите към крайното им пътешествие - до източния бряг на Егейско море, на 45 км. северно от Измир в Турция. Там само за последната седмица бяха докарани пет лайнера от Великобритания, Италия и САЩ, а се очакват още три съвсем скоро.

Съдбата им на пристанището в Алиага е ясна - превозните средства се разглобяват и всичко, което може да се използва отново, се рециклира, най-вече тоновете метал. Интересното е, че преди пандемията е нямало търсене за разглобяването и рециклирането на подобни плавателни съдове, като компаниите в града са се занимавали основно с товарни и контейнерни кораби, казва пред Reuters председателят на асоциацията на индустриалците, рециклиращи кораби, Камил Онал.

"Но след разразяването на пандемията, круизните кораби промениха курса си към Алиага по много значителен начин", каза той. "Секторът се изстреля заради кризата. Когато за корабите няма работа, те се изпращат към нас за разглобяване."

Бивш капитан прави "призрачни" обиколки до огромни изоставени круизни кораби по Ламанша

Бивш капитан прави "призрачни" обиколки до огромни изоставени круизни кораби по Ламанша

За всеки, който иска да види неизползваем плавателен съд отблизо

Ръстът, през който преминава отрасъла, се вижда по мащабите в града. В пристанището вече работят 2500 души, които успяват да разглобят напълно един пътнически кораб за около половин година. А само до края на годината обемът на рециклираната стомана в Алиага ще нарасне почти двойно, до 1,1 млн. тона, в сравнение с януари, когато се рециклираха по 700 хил. тона.

Но в тях има много повече от скрап стомана. Стъклата също се свалят, а интериорът и оборудването им доведоха представители на хотелиерския отрасъл от цяла Турция към Алиага, които изкупуват посудата и мебелировката. "Опитваме се да превърнем кризата във възможност", казва Онал.

Изглежда, че тази възможност за отрасъла ще продължи да нараства, тъй като се очаква куризният отрасъл да остане потиснат през следващите до две години. А колко точно потисната е тя в момента?

Коронавирусът се оказа перфектната буря за круизната индустрия. Има ли надежда?

Коронавирусът се оказа перфектната буря за круизната индустрия. Има ли надежда?

Всички кораби остават по пристанищата

"Като цяло, 18-те кораба, които оперираме, представляват 12% от капацитета ни преди пандемията и едва 3% от оперативните приходи за 2019 г.", изтъкват пред финансовия регулатор в САЩ от крузината компания Carnival. Нейните акции се сринаха със 70% от началото на годината, спадайки от 50 до 15,6 долара за акция.

Carnival разбира се не е сама. При Norwegian Cruise Line сривът е на приблизително същата стойност, като от над 57 долара през януари, днес ценните ѝ книги се търгуват при цена от 17 долара за акция, а тези на Royal Caribbean Cruises спаднаха повече от двойно - от 140 до 65,2 долара за акция.