Дейвид Рийс и съпругата му Каролин би трябвало в момента да се наслаждават на коктейлите си някъде в Индийския океан. Но това не е така - техният круиз е отменен поради пандемията от коронавирус, разказват авторите на BBC.

Като привърженици на круизните ваканции, двойката е била на близо 20 през последните двадесет години и определено почивката им липсва.

За пенсионираната двойка от Плимът, Великобритания, всичко започва случайно. "Отидох да резервирам евтина почивка на Канарите. Върнах се, резервирал круиз в Червено море", разказва Дейвид. "Каролин не ми говори две седмици", пошегува се той.

Семейството обаче се влюбва в този начин на пътуване и почивка и оттогава двамата обикалят целия свят с круизни кораби - от Балтика до Карибите и от Австралия до Бразилия.

За тях това е перфектната почивка, обяснява Дейвид: "Смятахме, че всичко е да прекосите Атлантическия океан, да седите на шезлонги с одеяло на коленете. Но в действителност корабите са мобилни хотели и всеки ден се събуждаш на различно място..."

Круизни кораби продължават да плават с хиляди пътници и екипаж

Круизни кораби продължават да плават с хиляди пътници и екипаж

Ударът върху круизната индустрия ще бъде голям

Но тези плаващи хотели в момента се връщат в пристанищата - разтоварват пътниците си и остават блокирани. Индустрията не е просто опустошена, тя престана да функционира изцяло. За нея коронавирусът се оказва перфектната буря.

В рамките на едно денонощие индустрия на стойност 46 милиарда долара годишно, която превозва по 26 милиона пътници за година, премина в почти пълен застой.

Иронично, но круизната индустрия е добре подготвена за избухването на епидемии на борда на корабите си, тъй като много пъти това се е случвало и преди. Най-често поради норовируса, познат още като стомашен вирус.

Въпреки това круизните компании се изправени пред големи предизвикателства заради короноваируса, както обяснява Кристофър Мюлер, експерт в сферата на настаняването.

"Най-лошото, което можете да се направи, ако пътниците започнат да се разболяват, е да ги задържите на борда", казва той. "Планът е корабът да акустира на най-близкото пристанище, да свали всички пътници и след това да бъде дезинфекциран."

Обикновено това означава, че корабът е готов да тръгне отново в рамките на няколко седмици, но този път "правителствата ги принудиха да задържат хората на борда. Това не е вина на индустрията. Тя не би направила това", казва Мюлер.

Проблемът се влоши от факта, че много съвременни круизни лайнери имат сравнително малки каюти, тъй като икономическият модел на индустрията зависи от това да се стигне до възможно най-много пътници, така че те да харчат пари в корабните спа, ресторанти, барове и магазини.

А сега с получената лоша публичност от пътниците, които пострадаха от коронавируса на борда на корабите и то в близост до брега, ще бъде трудно за индустрията да се отърси.

Следователно всичко това може ли да обърне бързото разрастване на индустрията през последните години в обратна посока?

Секторът със сигурност има един основен проблем, което означава, че е вероятно да страда повече от други сегменти на туристическата индустрия, като например авиокомпаниите.

Повечето круизни кораби не са регистрирани там, където правят бизнес - в САЩ и Европа, но в офшорни места като Панама и Бахамските острови. По този начин компаниите спестява от високи данъци, което пък означава, че не им се налага да спазват американското или европейското трудово законодателство. Това позволява на компаниите да наемат евтини работници от развиващите се страни, да им плащат по-малко и да работят по-усилено.

Сега обаче избягването на данъци и наемането на евтини чуждестранни работници не изглежда толкова умно - индустрията за круизни линии специално не беше включена в схемите за спасяване на бизнеса в САЩ, възлизащи на два трилиона долара.

Снимка 427311

Източник: iStock

Не само това, но много от дестинациите, обичани от пътниците на круизите, вече не допускат круизните лайнери въобще. Както казва проф. Шела Агарвал от катедрата по туризъм в университета в Плимут: "Никой не е готов да спаси сектора заради избягването на данъци, но и поради отрицателните въздействия, които оказват на техните дестинации ... те допринасят много малко за местната икономика."

Но може ли индустрията да се възстанови от тази криза? Някои добри признаци: "Туристите имат много кратки спомени", казва Агарвал. Тя дава пример с терористичните атаки в Париж и Брюксел. По думите й след три месеца туризмът на тези и други места се е възстановил.

А според Мюлер сега вече става ясно какво ще направи браншът в отговор - ще се направи огромна рекламна кампания. Очаква се и цените да спаднат много, за да може повече клиенти да се върнат. И все пак това няма да бъде безболезнено, категоричен е Мюлер.

"Трябва круизните кораби да бъдат много добре напълнени, за да излязат на печалба. Всички фиксирани разходи на компаниите трябва да бъдат покрити", казва още Молер.

За щастие на индустрията, цените на петрола също се сринаха по време на кризата. А горивото логично е най-големият разход за фирмите.

Базираната в Обединеното кралство Cunard, част от Carnival - най-големият оператор на круизни линии в света и собственик на луксозни кораби, включително Queen Mary 2 - също е уверена, че индустрията ще се възстанови.

"Плаваме от 180 години и очакваме с нетърпение още много. Ще преминем през тези трудни времена заедно и ще се радваме да приветстваме гостите си отново на борда скоро, когато му дойде времето", казва президентът на Cunard Саймън Палеторп.

Според Дейвид Рийс и съпругата му Каролин дори и някои по-малки компании да се разпаднат, корабите е малко вероятно да бъдат пропилени, тъй като струват милиарди. "Някой задължително ще ги купи", казват те.

Туристическите компании вече продават евтини почивки за 2021 година. Ето някои от най-добрите оферти

Туристическите компании вече продават евтини почивки за 2021 година. Ето някои от най-добрите оферти

2020: Резервацията невъзможна. 2021: Плащаш един круиз и получаваш втори безплатно