Осемнадесет месеца след началото на пандемията американците харчат повече от всякога, сочат изчисления на Business Insider. Най-много са разходите от лично естество.
Ръстът на разходите за стоки продължава да сериозен и дори надминава нивата от преди пандемията с увеличение от 25,69% от януари 2019 г. до август 2021 г. Разходите за услуги са се увеличили със 7,15% за същия период от време.
При покупките американците наблягат на стоки като мебели и уреди за дома, кухненски принадлежности и други.
По-бавното възстановяване на разходите за услуги е заради блокировките и продължителните ограничения в цялата страна през по-голямата част от 2020 г. и първото тримесечие на 2021 г. С отварянето на икономиката, ваксинираните потребители започнаха да се връщат нормалния си начин на живот, завръщат се към пътуванията.
Според доклад на McKinsey & Co потребителите възнамеряват да продължат инвестициите, които правят в дома си, дори след края на след пандемията.
Търсенето на стоки обаче нанася още един удар на веригата за доставки. Фактори като недостига на работна ръка, претоварените корабни пристанища, търговската война между САЩ и Китай, лошото време и задръстванията на пристанищата в световен мащаб допълнително усложняват ситуацията.
Компаниите са подложени на безпрецедентен натиск. Много от тях не успяват да прогнозират търсенето и не са подготвени да го посрещнат, след като икономиката се отвори отново.
И дори фактът, че кризата във веригата на доставки показва признаци на отслабване преди празничния сезон, постоянните разходи за стоки са признак, че може да мине известно време, преди да нещата да се нормализират.