На 7 май митническите служители в Остенде, Белгия, получиха пратка със стриди от Великобритания. Стридите бяха хванати в Есекс и транспортирани до Белгия с 12-метров кораб с алуминиев корпус, който прекоси Ламанша... без хора на борда.
Това ще остане в историята като първата в света търговска пратка, осъществена от безекипажен кораб.
Все пак корабът беше внимателно наблюдаван от 4 души, намиращи се в контролен център на фирмата Hushcraft в Есекс, която е отговорна за дизайна и разработването на безекипажния плавателен съд.
Корабът беше наблюдаван и от бреговата охрана на Великобритания и Белгия, за всеки случай, пише BBC.
"Всъщност можете дори да слушате как вълните се удрят по кораба", каза управителният директор на Hushcraft Бен Симпсън.
Корабът разполага с хибриден дизелов двигател, електрически генератор, сателитна връзка, видеонаблюдение и термални камери. Съоръжението има монтирана и система за автоматична идентификация, която предупреждава намиращите се наблизо кораби за своята позиция и маршрут.
Въпреки че пратката със стриди е само 5-килограмова, самата идея за транспортиране чрез подобен плавателен съд е революционна. Има ли пазар за нея?
"Ползите са много. Можете да ги изпратите (безекипажните кораби - бел. ред.) навсякъде по света да вършат различни задачи на значително по-ниска цена. На този кораб не е нужно да имате спално отделение или тоалетна например. Можете да използвате повече пространство", каза Симпсън.
По думите му подобни кораби са по-благоприятни за околната среда, тъй като могат да се задвижват от електричество. Не са необходими и толкова големи пристанища за тях. Безекипажните кораби имат потенциала и да заменят автомобилното транспортиране на стоки и да доведат до значително по-малко вредни емисии.
Според Лаурънс Бренан, който е пенсиониран капитан и професор по международно морско право, въпросните кораби могат да имат и негативно изражение.
Корабите без моряци не предполагат риск за човешкия живот, например от пожари или други опасности в морето. Никой не трябва да набира персонал, да им плаща, да ги обучава или да пази се от нелицензиран екипаж. Лодките могат да отидат навсякъде сами. Въпреки това проф. Бренън е на мнение, че могат да възникнат и проблеми. Ако се развали комуникацията на такъв кораб, това би означавало, че съдът ще стане кораб призрак, който може да бъде много опасен за други съдове в открито море. В зависимост от товара на кораба, той може да създаде и рискове за околната среда, въпреки че като цяло е по-безопасен и щадящ.
Бившият моряк продължава - безекипажните кораби могат да бъдат спрени и ограбени от пирати например.
Очаква се догодина подобен проект да преплува Атлантическия океан. Въпреки това екипът, който работи в тази насока, е наясно с ограниченията на технологията. "Когато на борда се появят неочаквани ситуации, човешкият опит може да реши проблема", каза д-р Каролина Зволак, която оглавява навигационния отдел на Института по навигация и морска хидрография в полската военноморска академия. Тя също така допринесе за успешното навигиране на пратката със стриди през май. Според нея в скоро бъдеще няма да се наблюдава революция в корабоплаването.
Според Съмпсън обаче безекипажното пренасяне на стоки, особено на кратки разстояния, няма да бъде рядкост и то в интервал до 5 години.