Десетките хиляди кораби, които кръстосват световните океани, изгарят над 3 милиона барела мазут с високо съдържание на сряда всеки ден. Но от следващата година корабната индустрия ще трябва да отговори на нови правила, които драстично ще намалят вредните емисии, пише CNBC.
"Това е най-голямата промяна на петролния пазар в историята", казва Стив Сойер, старши анализатор във Facts Global Energy. "Ще засегне производителите на петрол, търговците, притежателите на кораби, рафинерии, застрахователни компании, логистични бизнес, банки. Кой остава? Не мога да се сетя за някой, който няма да бъдат засегнат", казва той.До влизането в сила на новите правила остават по-малко от шест месеца. Готов ли е светът за тази промяна?
От началото на 2020 г. Международната морска организация ще забрани движението на кораби, които използват горива със съдържание на сяра над 0,5 процента. Към момента позволените нива са 3,5 процента, а най-използваните горива имат 2,7 процента сяра.
Новите правила са резултат от препоръки на подкомисия в Организацията на обединените нации от преди десетилетие и са ратифицирани от над 170 държави. Корабите-нарушители рискуват да бъдат задържани в пристанищата.
"Това е огромна промяна. Ако приравним корабите към държавите, индустрията ще бъде четвърта или пета в списъка по най-много използван петрол", казва Антъни Гърни, главен изпълнителен директор на Ardmore Shipping. По думите му, индустрията е готова.
Очаква се мерките да създадат пренасищане от гориво с високо съдържание на сяра, което ще намали производството му. Сред най-големите производителки е Саудитска Арабия.
Корабите могат драстично да намалят емисиите сяра, като използват гориво с ниско съдържание на такава, пътуват по-бавно или монтират пречиствателни съоръжения. По-скъпият вариант е използването на чисти горива като придоден газ. Изчисления на анализатори показват, че компаниите, превозващи по море товарни контейнери, ще трябва да направят допълнителни разходи в размер на $10 милиарда.
Двете най-големи компании в областта в света - AP Moller-Maersk и MSC - ще трябва да похарчат по $2 милиарда всяка.