Вчера беше официално открит един от най-важните търговски пътища в света – Панамският канал, след неговото разширение. Строителството продължи повече от 9 години, предадоха световните агенции, цитирани от БТА.

Разширеният воден път, свързващ Атлантическия и Тихия океан, трябва да постави началото на нова ера в световната морска търговия.

Новите шлюзове ще позволят през съоръжението да преминават товарни кораби от т. нар. клас "Постпанамакс" ("Панамакс" са морски съдове с максимални размери, позволяващи преминаване през канала според старите му размери), които могат да пренасят до 14 000 контейнера.

Това е над три пъти по-голям товар, отколкото можеше да бъде превозван досега по водния път. През канала ще могат да преминават и танкери като пренасящите втечнен природен газ, вместо да заобикалят нос Хорн, което ще пести време и пари.

За да запази конкурентността на канала в световния транспорт и търговия Панама се реши да започне огромния проект, разчиствайки 150 милиона кубични метра пръст и скали.

За построяването на новите шлюзове са използвани 2 млн. тона цимент и 192 000 тона стомана (19 пъти повече от използваните за Айфеловата кула). През изминалите години на строежа са работили близо 40 000 души.Мегапроектът струва най-малко 5,25 млрд. долара.

Ръководството на канала оспорва преразход от 1,6 млрд. долара, обявен от строителната компания Джи Ю Пи Си (GUPC) и ако компанията спечели спора, стойността ще нарасне.

Като част от проекта на входовете от Атлантическия и Тихия океан са построени нови системи от шлюзове и са прокопани нови канали за достъп, а ширината и дълбочината на самия плавателен път са увеличени.

В бъдеще по-малките кораби ще използват стария маршрут, а по-големите - новите шлюзове.

През Панамския канал преминават 35-40 кораба дневно. Разширяването няма да промени този брой, но ще направи възможно и преминаването на големи съдове.