Продажбите на дребно в Япония се сринаха с темп, невиждан от повече от четири и половина години през октомври, след като повишението на данъка накара потребителите да намалят разходите, пише CNBC. Спадът вдига червен флаг относно силата на вътрешното търсене, ключов компонент от брутния вътрешен продукт.
Японското правителство увеличи данъка върху продажбите до 10 процента от 8 процента преди това. Токио се надява допълнителните приходи да помогнат за намаляването на най-тежкия публичен дълг в развития свят. Към момента той е над два пъти брутния вътрешен продукт на страната.
Някои анализатори предупредиха, че повишаването на данъка ще остави икономиката без двигател на растежа на фона на спад и в износа и произвдоството.
Търговията на дребно намалява със 7,1 процента през октомври спрямо година по-рано. Японците са намалили най-вече покупките на скъпи стоки за дълготрайна употреба, като автомобили и домакински уреди. Спад има и в облеклото.
Това е най-големият спад от март 2015 г., когато бе отбелязано намаление от 9,7 процента. Той е по-сериозен и от записаните при предходните две повишения на данъка, което сочи, че върху потребителските разходи тежи и нещо друго.
По-рано този месец стана ясно, че японската икономика - третата най-голяма в света - почти стагнира през третото тримесечие. Износът през октомври се свива с най-сериозен темп от над три години насам.
В отговор на лошите данни, Токио подготвя пакет мерки, включително по-високи правителствени разходи.