Политиците по света бленуват за "зелено" бъдеще, което, разбира се, ще бъде платено от данъкоплатците и което вероятно ще си остане просто утопия. Причината е, че реалността обикновено се разминава с пожелателното им мислене. То обаче може да понесе нов удар, именно заради производството на електромобили.

Само от началото на годината цената на кобалта се изстреля с над 20%, като днес на Лондонската метална борса той се търгува при цена от 39,6 хил. долара за метричен тон. Металът се използва в литиево-йонните батерии и на практика присъства във всяко едно устройство с такава, не само в електромобилите.

Проблемът е, че търсенето не само няма скоро да се свие, но и вероятно ще продължи да расте, докато предлагането ще се понижи, смята експертът от базираната в Лондон компания за проучвания на ресурсите Roskill Инг Лу.

Причината е, че почти целият кобалт на света се добива в Демократична република Конго, откъдето се изнася към Република Южна Африка, след което поема към Китай. Но в страната от години се водят битки между въоръжени групировки и правителството, а рециклираният кобалт от вече използвани батерии е много малък дял от общото предлагане.

А изстрелване на цената му няма да е безпрецедентен феномен. Преди три години цената на метала удари 93,5 хил. долара за метричен тон, т.е. три пъти над настоящата си стойност и четири пъти над цената на метала от преди това.

Положението на пазара не се подобрява от факта, че Байдън върна САЩ в парижкото споразумение за климата и обещава "зелено" бъдеще пред страната, включително и създаването на над 1 млн. нови работни места в автомобилната промишленост и инфраструктурата, занимаващи се със "зелени" проекти. Това означава изстрелване на търсенето на всички метали, използвани за производството на батерии, включително и на кобалта.

"Автомобилните производители се нуждаят от цена на метала от около 100 долара на киловатчас, за да могат да произвеждат масовите електромобили", посочват от Zero Hedge. "В момента при цена от 137 долара на киловатчас допълнителното поскъпване на компонентите, използвнаи за производството на батерии, са ужасно лоша новина за производителите, които все още не могат да излязат на печалба от продажбата на електромобили."