Правителството на Уганда преговаря с турската строителна компания Yapi Merkezi за строителството на 273-километрова жп линия от границата с Кения до столицата Кампала, съобщава Quartz. Проектът първоначално беше възложен на китайска компания, но за 8 г. не беше постигнат никакъв успех.
Със строителите от южната ни съседка вече е подписан меморандум за разбирателство, като в Уганда се надяват изпълнителят да помогне и за намирането на финансиране. Сумата е сериозна - 2,3 млрд. долара.
Парите се оказаха проблем и за Пекин - немалко от африканските проекти се оказват твърде скъпи начинания за местните правителства и, ако в някои случаи това се оказва възможност комунистическата страна да получи достъп например до пристанища вместо дължимото, то през миналата година се наложи да се отписват лоши кредити в 17 държави на континента. Затова и китайската Exim Bank отказа да финансира жп проекта в Уганда.
Yapi Merkezi в момента строи жп линия в Танзания, като това прави сюжета още по-комплексен. В Уганда сериозно обмислят вариант целият мащабен жп проект да се преориентира в тази посока, като по линията се очаква значителен товарен трафик. Това би било удар по Кения, където с китайско финансиране беше построена 730-километрова жп линия до едно от важните пристанища на страната.
През 2022 г. Уганда вече "отряза" друга строителна компания от комунистическата страна, този път - заради липса на прогрес по проект за 7 водни електроцентрали за 223 млн. долара.