Всички говорят за Tesla, която води технологичната революция при електрическите автомобили. И някак незабелязано, в сянката на лидера, остава една друга компания със сериозни планове и инвестиции, която може да догони и дори задмине Tesla, поне по размер на продажби. И това е General Motors.
Какви са шансовете на най-големия американски производител на автомобили да постигне това?
General Motors представи своя "Ultium Drive" в сряда. Звучи високотехнологично, но не е научна фантастика. Ultium е решение за днешния пазар на електрически превозни средства и представлява набор от пет взаимозаменяеми задвижващи блока и три електрически мотора, които ще помогнат на GM да постигне целта си - да стане изцяло електрически автомобилен производител.
General Motors напоследък генерира много новини около платформите си за алтернативни горива. И все пак инвеститорите не виждат компанията като лидер в електромобилите. За това свидетелства факта, че акциите на компанията се търгуват за приблизително 6 пъти прогнозираните за 2023-та година печалби.
За сравнение книжата на бехемота Tesla се търгуват при 50 пъти прогнозираните за същата година печалби. И все пак, по-добре и справедливо би било да се сравняват печалбите на GM и Tesla в бъдеще, защото Tesla расте много по-бързо от GM.
Управлението на GM работи усилено за промяна на възприятието за компанията и това, че тя е традиционен автомобилен производител и все още малък играч в сферата на електрическите возила. Компанията беше домакин на технология за батерии по-рано през 2020 г., рекламирайки своите проекти и насочвайки към батерии изминаващи 400 мили с едно зареждане. Това е по-добре от средното, но все пак зад конкерунта Tesla.
Според правителствените тестове Tesla е единственият производител на електрически автомобили с модел, който може да измине 400 мили без презареждане.
През юли GM обяви планове за изграждане на станции за бързо зареждане за електромобили, като си партнира с EVgo.
Последните новини и успехът на електрическите производители на автомобили през 2020 г. накараха анализаторите от Уолстрийт да се замислят дали GM трябва да отдели бизнеса си с електрически превозни средства в отделна компания. Така тази компания може да се търгува при далеч по-високи коефициенти и да няма проблемите на наследствения бизнес с двигатели с вътрешно горене, обвързани с него.
Ръководството на GM не е казало нищо окончателно и запазва възможностите си за разглеждане на различни опции. Идеята за GM като EV компания обаче получи нов тласък в началото на септември, след като Nikola я избра да достави технология за батерии и горивни клетки за стартиращото й производство на камиони и тежкотоварни автомобили с алтернативно гориво.
Акциите на GM поскъпнаха с около 7% от това съобщение. За същия период пък книжата на Nikola поевтиняха с около 8%. Акциите на Nikola бяха засегнати наскоро от доклад за потенциална измама на акционерите на продавача на късо Hindenburg Research.
"GM е създал трансмисии за много известни производители на автомобили", заяви Кен Морис, вицепрезидент на програмите за автономни и електрически превозни средства, в съобщение на компанията. "Производството на двигатели, трансмисии, задвижващи компоненти и системи са сред най-големите компетенции на GM, а нашият производствен опит се оказва не само преносим, но и изгоден, докато правим прехода към електромобили."
Неговото изявление звучи като поредната стъпка в трансформирането на GM не само в производител на електрически возила, но и в доставчик на компоненти за цялата индустрия.
Към днешна дата акциите на GM поевтиняват с около 13% от началото на годината. За сравнение акциите на електрическите автомобили се повишават с почти 400% за същия период от време.
Погледнато от друг ъгъл пазарната капитализация на GM в размер на 43.6 милиарда долара е почти 8 пъти по-малка от тази на Tesla в размер на 346.6 милиарда долара по последни данни. За последната една година ръстът при Tesla от близо 800% контрастира ярко с поевтиняването в акциите на GM от 17.3%.
Интересен е фактът, че бета-коефициента на GM, от 1.45 е почти съпоставим с този на Tesla - при 1.64, което едва ли някой би предположил, на фона на наскорошното представяне на двете акции.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции.