Революцията при електрическите автомобили изглежда едва сега започва. Така че ако сте изтървали избухването в акциите на Tesla, отвело книжата на производителя на електрически автомобили с 300% нагоре от началото на годината, не съжалявайте. Вместо това потърсете други алтернативи, съветват експерти.

Историята на успеха на Tesla накара много други производители на електрически превозни средства да станат публични и много други да планират да го направят. Междувременно големи традиционни автомобилни производители се готвят да представят на пазара десетки нови модели - истински електрически превозни средства (EV), а не просто автомобили с двигатели с вътрешно горене, които имат вградени електрически мотори.

Няколко анализатори, работещи за фирми за управление на пари, споделиха любимите си начини да инвестират в дългосрочния тренд на електрически автомобили. Техните избори варират - от ключови доставчици на оборудване и производители на батерии, до европейски автомобилни гиганти, които навлязоха агресивно на пазара.

Дори и с 34% спад до момента този месец (до 8 септември), акциите на Tesla са поскъпнали с с 295% тази година и 626% през последните 12 месеца. Това направи компанията толкова скъпа, че да се противопоставя на конвенционалната фундаментална методология за оценка. Акциите се търгуват при ниво от 138 пъти консенсусната печалба за следващите 12 месеца, сред анализатори, анкетирани от FactSet.

Разбира се, Tesla е съсредоточена върху растежа - инвестира в нови фабрики и увеличава производството възможно най-бързо, така че високото оценяване на печалбите може да не притеснява много инвеститори (с изключение на тези, които бързаха да продадат този месец).

Истински спор се разрази между експертите през този месец, част от които изразиха откровено мнение, че книжата на Tesla са балон, а други защитаваха рекордната оценка на компанията, за момент превишила 400 милиарда долара и направила Илон Мъск третия най-богат човек в света.

Трябва да сте наясно обаче, че инвестициите в акциите на електрическите производители не са за хора със слаби нерви. Това лесно се илюстрира от голямата им волатилност. На 8-ми септември например, акциите на Tesla спаднаха с 21%, а акциите на Nikola поскъпнаха с 41%, след като General Motors Co. се съгласи да инвестират 2 милиарда долара в новоиздадени акции на производител на електрически камиони, който дори още няма приходи. Акциите на GM се повишиха с 8% след новината. След това тези на Nikola паднаха с над 10% след критичен доклад, който твърди, че компанията е просто една измама.

Компанията BYD Co. е базирана в Хонг Конг. Това е много голям спонсориран от държавата производител на превозни средства с двигатели с вътрешно горене (ICE), както и на електромобили.

Пазарът на електромобили в Китай е златна мина поради ангажимента на правителството към индустрията и фокуса върху намаляването на замърсяването. Но когато правителството ефективно контролира местната индустрия, може да има допълнителни рискове за инвеститорите, които не могат да знаят кой от производителите на EV в ранен етап ще се изкачи на върха.

Анализаторът на Gabelli Funds Шон Ким нарече китайските компании "основно държавни играчи" и каза, че предпочита да инвестира в големи доставчици на компоненти и технологии пред производителите на електрически автомобили. Някои от тях са изброени по-долу.

Две китайски компании бяха публично представени в САЩ тази година.

  • Li Auto's проведе първично публично предлагане на 30-ти юли на цена от 11.50 долара. Акциите се изстреляха до най-високо ниво от 24.48 долара на 26 август, след което паднаха отново до 15.79 долара на 8 септември.
  • XPEV осъществи IPO при цена от 15 долара на акция. Когато акциите започнаха да се търгуват на 31 август, те се покачиха до 22.79 долара. Те затвориха при 17.73 долара на 8 септември.

Интересно е да се види, че Tesla има най-нискияt процент на рейтингите "купува" сред анализаторите от Уолстрийт. Анализ на рейтингите на компонентите от S&P 500 показа, че Tesla е компонента, при който рейтингите "продава" превишават тези "купува" в най-голяма степен в индекса.

"Tesla има предимства пред китайските EV компании по отношение на разпознаването на марката, качеството на продуктите и продажбите", пише Робърт Коуел и анализатор от 86Research в Шанхай в имейл, цитиран от изданието MarketWatch. "Смятаме, че въздействието на търговското напрежение върху Tesla е ограничено, тъй като Tesla China е в добра позиция да произвежда превозни средства на местно ниво, което е от полза за китайската индустрия, потребителите и дългосрочните цели за развитие", каза той.

Коуел пише, че "Tesla заслужава премия", тъй като е предоставил "доказателство за концепция", което подкрепя оценката на китайските производители на електрически превозни средства.

Той очаква китайският пазар на електромобили да расте със сложен годишен темп от 20% от 2020 до 2025 г. и прогнозира, че "Nio и Li Auto ще спечелят дял, продавайки съответно около 130 000 и около 160 000 автомобила през 2025 г."

Няколко от компаниите с предварителни приходи (включително тези, контролирани от китайското правителство) са изведени на пазара чрез корпорации за придобиване със специално предназначение, известни като SPAC, или компания с "празни чекове".

Ето четири предстоящи SPAC сделки, които да следите (щракнете върху имената на производителите за подробности):

  • Fisker, който ще се слее със Spartan Energy Acquisition Corp. с подкрепата на Apollo Global Management Inc.
  • Canoo ще стане публично достояние чрез обратно сливане с Hennessy Capital Acquisition Corp.
  • Lordstown Motors ще бъде придобита от DiamondPeak Holdings Corp., друг SPAC.
  • Hyliion ще се слее с Tortoise Acquisition Corp. и обединената компания ще продължи да се търгува на Нюйоркската фондова борса.

Има и анализатори, които предупреждават инвеститорите да са внимателни. Един от тях е Кристофър Робинсън, анализатор от Lux Research в Бостън: "Приятно е да видим, че толкова много компании без приходи стават публични. Изглежда, че сме в балон."

Робинсън посочи също Nio като иноватор, който помага на потребителите да си позволят електрически автомобили. Докато лесно може да се изтъкне аргумент, че електрическите автомобили могат да намалят общите разходи на потребителя за експлоатация на превозно средство, цените на стикерите могат да бъдат непосилни.

Nio и Renault предлагат опции за лизинг на батериите на купувачите на електрически автомобили, които "намаляват цената на превозното средство с приблизително 10 000 щатски долара и се отдават под наем между 100 и 150 долара на месец", каза Робинсън.

Той също така заяви, че мрежата за смяна на батерии на Nio не само улеснява клиента при дълго пътуване бързо да премине към нова батерия и да продължи напред, но може да даде възможност за превключване размерите на батерията, без да купува нова кола. Това може да са отлични точки за продажба дори пред Tesla.

Ким посъветва инвеститорите да не се опитват да избират победители сред скъпо струващите електромобили и вместо това посочи три големи доставчици на части и технологии за производителите на електромобили, отбелязвайки, че тези доставчици също се възползват от тенденцията към по-високотехнологични функции.

В тази таблица е включена и Infineon Technologies, немска компания за полупроводници, цитирана от Саймън Уебър, портфолио мениджър на Schroders в Лондон.

Компания Бъдещо Р/E Възвр. 2020 Процент рейтинги "КУПИ"
Aptiv PLC 27.0 -11% 79%
Lear Corporation 10.5 14% 44%
Continental AG ADR 15.5 -4% 28%
Infineon Technologies AG ADR 28.1 16% 59%

Източник: FactSet

Ким нарече Aptiv APTV, + 1,16% "глобален доставчик от първи ред" на електронни системи и компоненти, както и системи за безопасност, по целия свят. Дори купувачите на традиционни автомобили настояват за възможно най-много функции за безопасност. Основните конкуренти на Aptiv в пространството за безопасност са Bosch, която е частна собственост, и Continental AG, каза Ким.

Lear е един от най-големите доставчици на седалки за превозни средства. Но компанията има и електронен бизнес, който се конкурира с Aptiv, каза Ким.

Акциите бяха под натиск тази година поради спада на обема на основните традиционни производители предвид кризата с Covid-19.

Aptiv, Lear и Continental са сред доставчиците, които "играят важна роля, особено около бъдещето на автономните превозни средства", каза Робинсън от Lux Research.

Уебър нарече Infineon Technologies световен лидер в областта на полупроводниците, които управляват мощността, излизаща от двигателите. "Когато преминавате от превозно средство с вътрешно горене към EV, имате нужда от три или четири пъти повече съдържание за управление на мощността", каза той. Неговият фонд притежава акции в компанията.

Усилена електрическа мрежа и батерии

Въпреки че акциите на производителите на електрически превозни средства са се представили толкова добре, инвеститорите подценяват потенциалния размер на пазара на електромобили, каза Уебър съвместно управлява Международния фонд SCIEX на Hartford Schroders.

"Ако сте достатъчно смели, за да си представите различно бъдеще и имате средносрочен и дългосрочен хоризонт, ясно е, че в големи части на Европа и Америка след 10 до 15 години можем да видим близо 100 % проникване на електрически превозни средства", каза Уебър в интервю.

За новия автомобилен пазар, особено в Европа, "ако не можете да карате автомобила си на определени места или да се изправите пред обременителен данъчен режим, тогава просто икономиката ще ви насочи в определена посока", добави още експертът.

Уебър каза, че в Норвегия повече от половината от продажбите на нови автомобили вече са електромобили, поради "наистина голям пакет" от държавни стимули.

Въпреки глобалния спад на продажбите на електромобили през 2019 г. и през първото тримесечие на 2020 г., продажбите в Европа продължават да нарастват бързо, според доклад на McKinsey.

В Европа Уебър вижда възможности за инвеститори в електрически компании, включително National Grid и Red Electrica, които са електрически компании, Schneider Electric S.E. и Eaton Corp. PLC, които произвеждат електрически компоненти, и Alfen NV, която проектира и изгражда оборудване за зареждане на превозни средства и системи за съхранение на енергия.

Компания Страна Възвр. 2020 Процент рейтинги "КУПИ"
National Grid PLC U.K. -7% 78%
Red Electrica Corp. SA Spain -6% 28%
Schneider Electric SE France 18% 57%
Eaton Corp. PLC Ireland 9% 56%
Alfen NV Netherlands 220% 0%

Източник: FactSet

Уебър вижда и "дълга писта за растеж" за производителите на батерии.

Компания Страна Бъдещо Р/E Възвр. 2020 Процент рейтинги "КУПИ"
Samsung SDI Co. South Korea 28.8 85% 91%
LG Chem Ltd. South Korea 28.3 123% 91%
Contemporary Amperex Technology China 59.6 92% 86%
Panasonic Corp ADR Japan 22.2 -3% 24%

Източник: FactSet

Ким очаква да види "дуопол" между Tesla и Volkswagen. "VW има мащаб, а Tesla е синоним на електромобили, особено за по-младите потребители", каза той.

Сред традиционните автомобилни производители, преминаващи към електромобили, Уебър смята, че BMW ще бъде един от доминиращите играчи, заедно с Tesla и Volkswagen. Той има "по-висока евереност" за BMW, отколкото за VW, поради дългите му инвестиции в EV пространството.

"BMW със серия I и MINI вече продават доста значителни обеми електрически автомобили", каза Уебър. "Те са много напред в този преход. Компаниите, които се опитват да печелят пари с бензинови превозни средства, са тези, които трябва да ви притесняват. "

Джордж Шулце, главен изпълнителен директор на Schultze Asset Management, базиран в Рай Брук, Ню Йорк, подкрепя General Motors Co. като стойностна игра при прехода към електрически превозни средства. Първо, акциите на GM се търгуват само при 6.6 пъти консенсусната прогнозирана печалба сред анализатори, анкетирани от FactSet. Сред 18 анализатори, обхващащи GM, 15 оценяват акциите с еквивалентни на "купува" рейтинги.

По време на интервю Шулце, който притежава акции на GM в сметките, които управлява, описва компанията като "хибрид между старо и ново", който има дълбоки джобове за финансиране на непрекъснатото развитие в електромобилите и автономните превозни средства. Сделката с Nikola подкрепя тази идея, каза той. Освен това GM ремонтира завод в Детройт за производство на електрически превозни средства и очаква да пусне електрически пикапи за продажба през следващата година.

Шулце очаква GM да зададе тенденции с автономни превозни средства, отчасти защото може да насочи паричния си поток от традиционните превозни средства в нови области.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции