По-строгите регулации срещу изменението на климата до 2025 година биха могли да изтрият до 2,3 трилиона долара от стойността на компаниите в редица индустрии - от производителите на изкопаеми горива до такива в селското стопанство и автомобилостроенето, пише Reuters, позовавайки се на доклад.
Очаква се правилата, насочени към намаляване на въглеродните емисии, да станат още по-тежки през следващите години, тъй като страните се борят да изпълняват задълженията си по Парижкото споразумение за климата от 2015 година, ограничаващо глобалното затопляне.
Всяка рязка промяна на климатичните политики рискува сериозно да наруши настоящите инвестиционни стратегии, пише в доклада на подкрепената от ООН група Principles of Responsible Investing (PRI), която представлява инвеститори с активи от над 86 трилиона долара.
Когато реалността на изменението на климата ни догонва, когато социалният натиск нараства и когато нисковъглеродните решения стават все по-евтини, изглежда много невероятно правителствата да позволят климатичните промени да се засилят. По-вероятно е те да бъдат принудени да приложат все по-строги и насилствени действия и то все по-бързо, тълкува пред агенцията главният изпълнителен директор на инвестиционната група Фиона Рейнолдс.
"Това създава огромни заплахи за активите и за по-широката система", категорична е тя.
Най-засегнат ще бъде секторът на изкопаемите горива, който може да загуби една трета от сегашната си стойност, пише в доклада. Изкопаемите горива са отговорни за около две трети от глобалните емисии на парникови газове.
Въглищните фирми биха могли да загубят до 44% в стойност, докато най-големите световни компании за петрол и газ рискуват да загубят до 31% от настоящия си пазарен дял, констатират още анализаторите в изследването.
Анализът показа, че широко базирани на индекси фондове като iShares MSCI ACWI ETF могат да загубят до 4,5%, или 2,3 трилиона долара от стойността си при най-екстремния сценарий.
При трансформацията обаче ще има и победители.
Автомобилните производители, които са инвестирали сериозно в разработването на електрически превозни средства, както и производители на нисковъглеродна електроенергия, биха могли да удвоят стойностите си, заключва още докладът.