Дефицитът на Консолидираната фискална програма бързо нараства. През юли той бе 973 млн. лева а през август вече е 1.6 млрд. лева. Въпросното увеличение идва въпреки по-добрата в сравнение с миналата година събираемост на всички данъци, в това число и на ДДС.

Както съобщава Министерството на финансите: "Приходите, помощите и даренията по КФП към август 2024 г. се очаква да бъдат в размер на 46,5 млрд. лв., което е 61,8 % от годишните разчети. И през август продължава наблюдаваната тенденция от предходните месеци за умерено нарастване на постъпленията в частта на данъчните и осигурителните приходи, като се очаква изпълнение към август 2024 г. 64,3 % от годишните разчети, при изпълнение 62,2 % на разчета за същия период на 2023 година.

Снимка 496848

Източник: БГНЕС

Съпоставени със същия период на предходната година, постъпленията по КФП нарастват с 4,1 млрд. лв. (9,6 на сто), като принос за това имат данъчноосигурителните приходи, които нарастват в номинално изражение с 4,2 млрд. лв. (12,6 на сто) и постъпленията в частта на помощите и даренията (основно грантове по програмите и фондовете на ЕС), които нарастват с 0,9 млрд. лева".

Новоемитираният външен дълг допълнително товари бюджета и е със съмнителен успех

Новоемитираният външен дълг допълнително товари бюджета и е със съмнителен успех

Облигационен дълг на обща стойност от 3 млрд. евро и 1.5 млрд. долара

Единственото, което куца в приходната част са постъпленията от дивиденти. Миналата година редовното правителство буквално ограби енергийната система като взе от нея под формата на дивидент 1.55 млрд. лева за да върже нереалистично прогнозираните приходи. Сега от този сектор няма какво да се взе, отделно, че той трябва да трупа средства за изпълнение на собствената си инвестиционна програма, включваща редица стратегически важни за държавата проекти.

Доброто изпълнение на данъчните приходи обаче не може да покрие щетите, популизмът на народните представители нанасят на фискалната стабилност с редицата законови актове, за увеличаване на пенсионните, социалните и други бюджетни разходи. Самото Министерство на финансите потвърждава тази мрачна тенденция.

"Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към август 2024 г. възлизат на 48,1 млрд. лв., което е 59,1 % от годишните разчети.

Спрямо предходната година се отчита нарастване основно при социалните разходи, вследствие на изплатените по-високи пенсии, след влезлите в сила увеличения от юли 2023 г. и юли 2024 г., както и при разходите за персонал, след увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал и при други администрации със ЗДБРБ за 2023 г. и ЗДБРБ за 2024 г. и други", пише в съобщението на финансовото ведомство за август.

Само за сведение през същия месец на миналата година изпълнението на разходите е било 57.4% от годишните разчети или с 1.7 процентни пункта по малко. Тази тенденция на ускоряване тепърва ще се задълбочава и нищо чудно до края на годината да имаме увеличение на дефицита с по 650 млн. - 700 млн. лева на месец.

Освен това не бива да забравяме и скритият разход от 1.2 млрд. лева свързан с парите заделени за инвестиционни плащания по общински проекти, за който Министерството на финансите винаги досега припомняше под черта.

С него дефицита нараства до 2.8 млрд. лева и нищо чудно в края на годината да отиде на повече от 6 млрд. лева. И то при положение, че следващото Народно събрание не измисли нови допълнителни социални плащания и увеличения на заплати в бюджетната сфера.

Спорно е дали подобни действия увеличават електоралната любов към политиците, но е очевидно, че по-скоро рано, отколкото късно, ще изправят всички ни пред непреодолимата необходимост от увеличаване на данъчното бреме.

Показателите на краткосрочния дълг се влошават

Показателите на краткосрочния дълг се влошават

Какво ни казва преотварянето на 3-годишната емисия левови облигации