Инженерите в Мароко ще тестват първата високоскоростна железопътна линия в Африка тази седмица, като влаковете по нея ще се движат с до 320 км/ч.

Един от влаковете вече е достигнал 275 км/ч, движейки се по трасето между Кенитра и Танжер, съобщава AFP.

"Това вече е най-бързият влак на африканския континент", заяви френският външен министър Жан-Ив Льо Дриан, който е в Мароко, за да подпише договор за заем между мароканския жп оператор и Френската агенция за развитие.

Именно Франция ще финансира изграждането на железопътната връзка по 320 километровото разстояние между Казабланка и Танжер, която ще преминава през столицата Рабат.

Снимка 317019

Източник: ONCF

По нея ще се движат 14 високоскоростни влака, с помощта на които времето за пътуване между икономическите центрове на Северна Африка ще бъде съкратено до малко повече от 2 часа.

Министърът нарече жп линията "емблематична за френско-мароканските двустранни отношения".

Мароканското TGV, получило името си от френската абревиатура за високоскоростни влакове, ще бъде пуснато в експлоатация през лятото на 2018 г.

Общата стойност на проекта е 2 милиарда евро, половината от които ще бъдат осигурени от Франция чрез различни заеми. Изграждането му вероятно ще струва с 15% по-скъпо от очакваното.

Въпреки това мароканците са доволни от цената, тъй като проектът е струвал "по-малко от 9 млн. евро на километър в сравнение с европейския стандарт от 20 млн. евро на километър".

Снимка 317023

Източник: ONCF

Маршрутът, който е по-сложен заради хълмист терен и силен вятър, изисква изграждането на няколко виадукта, включително един с дължина около 3.5 км.

Мароканския жп оператор очаква високоскоростният влак да предизвика голям интерес. Целта е модерният транспорт да превозва 6 млн. пътници годишно в тригодишен период. Билетите за него ще бъдат с около 30% по-скъпи от тези за стандартните влакове в Мароко.

Мароканските лидери обявиха проекта като ключова стъпка в модернизирането на инфраструктурата на страната.

Но не всички са толкова очаровани от бързата жп връзка. Според критиците парите биха могли да бъдат изразходвани по по-добър начин в страна, в която мнозина живеят в бедност. Те смятат, че високоскоростната жп линия несправедливо облагодетелства френските компании.